شماره امروز: ۵۴۷

حسینی: حافظه‌گرایی آفت آموزش و پرورش شده است

| کدخبر: 151337 | |

درس می‌خوانید تا نمره خوبی داشته باشید و به قول معروف کارنامه‌ای درخشان. آفت نمره گرایی نه تنها در مدرسه که حتی در دانشگاه نیز گریبان شما را رها نخواهد کرد.

درس می‌خوانید تا نمره خوبی داشته باشید و به قول معروف کارنامه‌ای درخشان. آفت نمره گرایی نه تنها در مدرسه که حتی در دانشگاه نیز گریبان شما را رها نخواهد کرد. لذا در روزهای انتخاب واحد یکی از مهم‌ترین ملاک دانشجویان برای انتخاب استاد، چگونگی نمره دادن او در پایان ترم است و نه میزان مهارت و دانش او. اما واقعا نمرات کارنامه تا چه حد موید توانایی‌های علمی و عملی دانش‌آموزان و دانشجویان است؛ آیا از نمره بیست یک دانش‌آموز می‌توان نتیجه گرفت که او کاملا بر یک درس مسلط است و آن را خوب فرا گرفته است و در مقابل، آیا نمره صفر دانش‌آموز دیگر واقعا بیانگر این مطلب است که او در طول سال، کمترین بهره‌ای از کلاس و درس نبرده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: کانون نظام پهن پیکر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستند و تمام تلاش دست اندرکاران این حوزه این است که دانش‌آموزان در فرآیند تعلیم و تربیت به حیات طیبه برسند. سیدجواد حسینی در آیین اختتامیه نهمین دوره اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز سراسر کشور در نیشابور گفت: کانون نظام پهن پیکر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستند و تمام تلاش دست اندرکاران این حوزه این است که دانش‌آموزان در فرآیند تعلیم و تربیت به حیات طیبه برسند.

او ادامه داد: فلسفه وجودی سیستم آموزش و پرورش خدمت به دانش‌آموزان و پیاده‌سازی اهداف سند تحول بنیادین است، در همین راستا شعار اصلی ما دانش‌آموز محوری، دانش‌آموز باوری و دانش‌آموز یاوری است. حسینی برگزاری این اردوها و همچنین رقابت‌های علمی، دینی و فرهنگی، آموزشی، پرورشی و ... را جریانات مهم در راستای تحقق تربیت تمام ساحتی دانست و افزود: بطور ویژه اردوی دانش‌آموزان پیشتاز، حرکتی بزرگ در جهت دوری از نظام تعلیم و تربیت آموزش زده و نمره گراست. سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اردوهای دانش‌آموزی نقش مهمی در راستای تحقق آموزه‌های اصلی یادگیری یعنی دانستن برای زیستن و زیستن برای بهتر زیستن و همچنین دوری از حافظه گرایی و نمره گرایی که امروز به آفت آموزش و پرورش تبدیل شده‌اند دارند.

او افزود: امروز باید دانش‌آموزانی خودباور و توانمند و تاب‌آور و پاسدار طبیعت، علاقه‌مند به مهارت آموزی و دارای روحیه نشاط اجتماعی داشته باشیم که به خودکنترلی برسند و این اردوها بهترین مامن برای پیاده‌سازی آموزه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف مدنظر است، ضمن اینکه باور داریم برگزاری گردهمایی‌های دانش‌آموزی از این دست، موقعیت‌های جدید یادگیری را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

حسینی با بیان اینکه برگزاری این اردوها بزرگ‌ترین نقش را در افزایش سرمایه اجتماعی دانش‌آموزان دارند تصریح کرد: دانش‌آموزانی که با یادگیری مهارت ارتباط با دیگران، اعتماد به خود و دیگران و محیط و دانش‌آموزی که قدرت فعالیت‌های گروهی را دارد قطعا در مسیر رسیدن به حیات طیبه گام برخواهد داشت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: اردوی دانش‌آموزان پیشتاز بهترین نشان از تحقق شعار راهبردی هر دانش‌آموز یک نقش و یک تشکل است و معبری اساسی برای تحقق آموزه‌های سند تحول بنیادین است که بر کنش آموزی دانش‌آموزان تاکید دارد. رضا یاری، فعال صنفی آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: یکی از آفت‌هایی که نظام آموزشی و خانواده‌ها را در رابطه با دانش‌آموزان تهدید می‌کند، هدف شدن نمره و نمره‌گرایی است و بارها توسط کارشناسان تعلیم و تربیت این خطر گوشزد شده است و متاسفانه «حفظ گرایی» اگر بر یادگیری پژوهش محور ارجحیت داشته باشد، چوب کاری آسیب‌های روحی و روانی را دانش‌آموزان خواهند خورد . در برخی مدارس توسط اولیای آموزشی و خانواده‌ها به حدی بر نمره 20 تاکید می‌شود که تمام نکات مثبت فعالیت‌های دانش‌آموز و پیشرفت‌های او نادیده گرفته شده و آنها را به افرادی فاقد اعتماد به نفس، تو سری خور، خسته و رنجور، نا امید و شکست خورده تبدیل کرده است.

او معتقد است اما سیستم حذف نمره در مدارس ابتدایی هم به شیوه درستی اجرایی نشده و در نهایت دانش‌آموزان به سمت حفظ کردن متون سنگین کتاب‌های درسی پیش می‌رود و علاقه‌ای به یادگیری پیدا نمی‌کند.

به عقیده داوری، تبعات منفی نمره گرایی، تنها در نمره و معدل ختم نمی‌شود، بلکه از نظر روانی نیز پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت . نظام آموزشی که تنها ملاک خود را به نمره محدود کرده است، و دانش‌آموز نیز تنها بر همین اساس تشویق می‌شود، موجب تحقیر و نادیده گرفتن دانش‌آموزی می‌شود که از قدرت تفکری نقاد یا توانایی کارهای عملی و حرفه‌ای برخوردار است و این موضوع یک ضعف آشکار برای یک نظام آموزشی است.

حالا سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت برگزاری اردوهای آموزشی برای دوری از نمره گرایی تاکید می‌کند، اما با توجه به نحوه برگزاری این اردوها و تاکید حسینی بر دستیابی به حیاط طیبه، آیا تلاش برای دوری از نمره گرایی، منجر به افزایش بار علمی دانش‌آموزان می‌شود یا نه.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران