شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 58412 | |

وزیر راه و شهرسازی بر توسعه حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای تاکید کرد

گروه راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌یی که زیرنظر شرکت راه‌آهن فعالیت می‌کند، گفت: با توجه به تغییر مدل سکونت‌پذیری و شکل‌گیری کلان‌شهرها، هم‌اکنون ۵۰ درصد جمعیت در ۱۰ کلان‌شهر کشور زندگی می‌کنند که با توجه به وضعیت آلودگی هوا و جابه‌جایی از پیرامون به این مناطق حمل و نقل حومه‌یی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه وارد تهران می‌شوند، گفت: بنابراین توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم و کاری ضروری و بنیادین است. به گفته عباس آخوندی، با این مصوبه ما شاهد تحول نظام و ساختار حمل و نقل مسافر خواهیم بود که شرکت راه‌آهن باید خود را برای این مصوبه آماده کند. وی گفت: اگرچه این مصوبه باید از ابتدای سال ۹۶ اجرا شود، اما توقع دارم شرکت راه‌آهن از همین لحظه شروع به برنامه‌ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌یی کند. وزیر راه و شهرسازی با مطرح کردن پیشنهاد تعیین ۵ آذر به عنوان روز ایمنی راه‌آهن، گفت: وظیفه ما در پس سوانح، بررسی و تعیین قصورها و از طرفی عبرت و یادگیری است.

عباس آخوندی در مراسم بهره‌برداری از 3 پروژه نت (نگهداری و تعمیر)، جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی اظهار کرد: امیدوارم تمام تلاش‌های ما در راستای آبادانی کشور و خدمت به مردم موثر واقع شود. وی افزود: روز گذشته چهلمین روز سانحه تلخ برخورد 2 قطار در ایستگاه هفتخوان سمنان بوده که طی آن تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم. به همین خاطر به هیچ‌وجه نباید این روز را از یاد ببریم، بلکه مدیرعامل راه‌آهن نیز باید این روز را روز «ایمنی راه‌آهن» نامگذاری کند تا هر سال در این روز ضمن گرامیداشت، تجربیات خود را در جهت توسعه ایمنی به اشتراک بگذاریم.


تغییر رابطه سکونت‌گزینی و پیرامون

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مساله وارونگی هوا در زمستان بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی هوا همین تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌یی به شمار می‌رود. علاوه بر این هرچه تردد خودرو کمتر شود ایمنی، آسایش، دقت و نظم در زندگی مردم افزایش خواهد یافت. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: حمل و نقل حومه‌یی فقط جابه‌جایی مسافر موجود نیست و در واقعیت قادر به تغییر رابطه سکونت‌گزینی و پیرامون خواهد بود به‌طوری که موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهرها خواهد شد.


مدیریت دارایی‌های راه‌آهن

وی با اشاره به پروژه نت (نگهداری و تعمیر) اظهار کرد: نگهداری دارایی‌های فیزیکی و مدیریت دارایی‌های عمومی در ایران بسیار مهم است و درصورتی‌که مدیریت دارایی‌های راه‌آهن به سایر بخش‌ها اضافه شود، مجموع این دارایی‌ها به هزاران هزار میلیارد می‌رسد.

آخوندی درخصوص چگونگی افزایش نرخ بهره‌وری از مدیریت دارایی، همچنین نرخ بهره‌وری اقتصادی و مالی گفت: مدیریت دارایی یکی از بحث‌های اصلی مدیریت کلان در ایران بوده که در این خصوص اقدامات گسترده‌یی در دولت صورت گرفته است. همچنین پرداختن راه‌آهن به این موضوع از حیث تعمیر و نگهداری باعث خرسندی است.


اهمیت مدیریت دارایی و سرمایه‌های راه‌آهن

پس از وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن نیز با اشاره به اهمیت مدیریت دارایی و سرمایه‌های راه‌آهن تصریح کرد: باید این مساله همچنان پیگیری شود و برای دستیابی به یک شبکه ایمن، اقتصادی، سلامت، چابک و مورد رضایت شهروندان مورد نظر باشد.

محمدزاده در مراسم رونمایی از 3 رویداد بهره‌برداری از پروژه نت، جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی اظهار کرد: امروز 40روز از حادثه غمبار سانحه برخورد 2 قطار مسافربری در ایستگاه هفتخوان می‌گذرد و ضمن عرض تسلیت امیدوارم با دقت در کار و ارتقای ایمنی، در جبران اتفاقات تلاش بیشتری داشته باشیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه مجلس و دولت به حمل‌ونقل ریلی گفت: این توجه مسوولیت بنده، سایر معاونان و مدیران راه‌آهن را بسیار سنگین کرده است؛ زیرا باید تمرکز بیشتری بر حفظ سرمایه‌های ملی، استفاده از فرصت پدید آمده و بهره‌برداری از آن داشته باشیم.

محمدزاده تصریح کرد: منافع ملی نسبت به راه‌آهن اهمیت بیشتری دارد، از این رو، طبق وظیفه باید اقدامات صحیح و مناسب مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به سرگذشت شرکت نوکیا و فورد گفت: باید به دنبال رشد و توسعه راه‌آهن با ایجاد تحول، آموزش و یادگیری در راه‌آهن باشیم. از این‌ رو با برگزاری پروژه توسعه نیروی انسانی در راه‌آهن امیدواریم کارکنان این شرکت روزبه‌روز قدرتمندتر و قوی‌تر از گذشته جلو روند و به سمت پیشرفت گام بردارند.

وی با بیان اینکه جشنواره ایده و اقدام نکات قابل‌تاملی به من آموخت گفت: در هر حال باید الگوی ما این باشد که صرف سرمایه‌های ملی برای رفع مشکلات درحالی‌که در دستیابی به نتیجه مثبت بعد از تعریف چندین راهکار ناکامی حاصل شده، کار عبث و بیهوده‌یی است. از این رو، باید با اعتقاد به این شعار که هر فکری ارزشمند است از تمام دانش سازمانی برای ارتقای راه‌آهن کشور استفاده شود تا هر جا لازم بود از فکرهای نو استفاده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت مدیریت دارایی و سرمایه‌های راه‌آهن تصریح کرد: باید این مساله که در زمان دکتر پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راه‌آهن آغاز شد همچنان پیگیری شود و برای دستیابی به یک شبکه ایمن، اقتصادی، سلامت، چابک و مورد رضایت شهروندان مورد نظر باشد و امیدوارم مجموع اقدامات ما روزبه‌روز وسیع‌تر و سبب رضای خداوند باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران