شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 455 | |

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان نسبت به بازار داخلی خودرو تعهد دارند و باید بپذیریم که فرآیند تولید و هزینه‌های آن در کشور ما بالاست. بخشی از این هزینه‌ها مربوط به قیمت تمام شده نیروی کار، بخشی از آن به فناوری‌هایی که استفاده می‌کنیم و بخشی دیگر هم به شرایط بهره‌وری عوامل تولید که شامل نیروی انسانی، روش‌های تولید و سیستم‌های تولیدی است، برمی‌گردد که تمامی این موارد سبب افزایش قیمت‌های تمام شده خودرو می‌شود، اما خودروسازان باید بپذیرند که مصرف‌کننده باید حق انتخاب داشته باشد و این بدان معنی است که فضای بازار فروش خودرو، یک بازار رقابتی شود. فضای موجود، فضایی است که 3 تولید‌کننده در کنار هم انحصار جدیدی ایجاد می‌کنند. این نیز سبب انحصار در بازار است، ما به انحصاری قایل هستیم که ناشی از برتری کیفیت باشد، در قیمت نیز به انحصاری قایل هستیم که ناشی از برتری در قیمت تمام شده در رقابت با سایر تولید‌کنندگان باشد و نه اینکه با فشار بر دولت به‌دلیل تعرفه‌های بالا و بحران بازار تولید، دایما با جنجال ناشی از تعیین قیمت مواجه باشیم. جلیلی خاطرنشان کرد: خودرو‌سازان حق دارند براساس قیمت تمام شده محصولات خود، قیمت نهایی را اعلام کنند، اما مصرف‌کننده نمی‌تواند تحت‌فشار تولید‌کننده، قیمت‌ها را مبنا قرار دهد. این اختیار باید به مصرف‌کننده داده شود تا با مدیریت تعرفه‌هایی که دولت انجام می‌دهد، بتواند از تنوع محصولات در این زمینه استفاده کند و دولت با مجوز به محصولات مشابهی که در بازار عرضه می‌شود، این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد. به نقل از خبر خودرو، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: هم‌اکنون خودرو‌سازان داخلی قصد دارند از یک طرف با ایجاد محدودیت برای ورود به بازار و از سوی دیگر انحصار در قیمت و بازار فشار وارد کنند که این امکان‌پذیر نیست، لذا باید بپذیریم حق تعیین قیمت محصولات ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های خودروساز دیگر با خود شرکت‌ها و حق انتخاب با مردم و مشتریان باشد و دولت نیز به رقابتی شدن بازار کمک کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران