شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 3315 | |

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو نباید همگام با نرخ دلار افزایش می‌یافت، گفت: افزایش سه‌برابری قیمت خودرو ربطی به ارز ندارد و رشد ناگهانی قیمت‌ها به‌دلیل بالارفتن قیمت ارز، دلیلی منطقی و قابل‌قبول نیست.

منوچهر منطقی درباره نابسامانی‌های قیمت خودرو در چند سال اخیر، گفت: باید پذیرفت قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت اعلام شد کارشناسی شده است به‌دلیل اینکه این شورا براساس صورت نرخ هزینه‌هایی مانند قطعات خودرو و دستمزدها که از خودروسازان دریافت می‌کند قیمت پایه خودرو را تعیین می‌کنند.

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: می‌توان قیمت پایه خودرو اعلامی از سوی شورای رقابت را کاهش داد اما باید پذیرفت برای انجام این مهم نیاز به یک کار فشرده وجود دارد به‌عنوان مثال برای کاهش یک‌میلیون‌تومانی قیمت یک خودرو باید به‌طور همزمان به 10 موضوع توجه کرد. منطقی افزود: با مدیریت و توجه به زنجیره ارزش در صنعت خودرو یعنی سازندگان، تامین‌کنندگان مواد اولیه و فناوری‌های جدید می‌توان قیمت یک خودرو تولیدی را 10 الی 15‌درصد در میان‌مدت کاهش داد. این کارشناس صنعت خودرو درباره موضوع تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان گفت: می‌توان عنوان کرد در تعیین کارشناسی قیمت خودرو، مبنای شورای رقابت از لحاظ کارشناسی نسبت‌به گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس دقیق‌تر است به‌دلیل اینکه عملکرد شورای رقابت در این زمینه تخصصی‌تر بوده است.

وی ادامه داد: قبول دارم هیات تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی نیز از کارشناسان خبره استفاده کرده اما به‌دلیل اینکه مجلس چندان به بحث‌های فنی و تخصصی صنعت خودرو ورود نمی‌کند، قیمت‌های اعلامی مجلس با نوسان مثبت و منفی 10‌درصد در زمینه قیمت‌گذاری خودرو صحیح است. منطقی در واکنش به تحلیل مردم مبنی بر اینکه رشد قیمت خودرو بیش از هزینه‌های متداول خودروسازان و همگام با نرخ دلار بوده، گفت: اعتراض مردم به این موضوع هوشمندانه است بنابراین باید باتوجه به رشد هزینه‌های سالانه شرکت‌های خودروسازی مانند هزینه انرژی کارخانه و دستمزد کارگران خودروسازان، قیمت خودرو افزایش یابد.


افزایش سه‌برابرای قیمت خودرو منطقی نیست

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: با وجود اینکه نرخ دلار در سال‌های گذشته حدود سه‌برابر رشد کرده اما باید قیمت برخی خودرو‌ها که از‌ درصد بالای ساخت داخل برخوردارند نهایتا حدود 1.7 برابر رشد می‌کرد. منطقی در این زمینه افزود: افزایش حدود سه‌برابری قیمت خودرو به‌دلیل هدررفت منابع است بنابراین باید به این موضوعات رسیدگی شود و هزینه‌های مالی نیز کاهش یابد.


هزینه‌ تیم‌های فوتبال خودروسازان تاثیری در رشد قیمت خودرو ندارد

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا هزینه‌های میلیاردی تیم‌های فوتبال خودروسازان روی افزایش قیمت خودروها تاثیر دارد؟ گفت: هزینه‌ تیم‌های فوتبال خودروسازان تاثیر چندانی در رشد قیمت خودرو ندارد.

منطقی درباره عدم استفاده شرکت‌های خودروسازی از تمامی ظرفیت خودروهای تولیدی گفت: عدم استفاده شرکت‌های خودروسازی از تمامی ظرفیت تولیدی خود صحیح است به‌طور مثال با وجود ظرفیت تولید 800‌هزار خودرو در سال اما 400‌هزار خودرو با استفاده از این ظرفیت تولید می‌شود. بنابراین باید خودروسازان با استفاده از تمامی ظرفیت خود شرایط کاهش قیمت خودرو را فراهم کنند. مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در زمینه فعالیت خودروسازان گفت: خودروسازان روی تمامی عوامل در ساخت خودرو توجه نمی‌کنند و معمولا روی یک عامل متمرکز می‌شوند بنابراین باید در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود. منطقی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا خودروسازان به‌صورت عمدی تمایلی به افزایش تیراژ خودرو ندارند؟ گفت: این موضوع را قبول ندارم به‌دلیل اینکه فروش کارخانه‌های تولید خودرویی که از تیراژ بالایی برخوردار نیست کاهش می‌یابد که این موضوع رشد هزینه‌ها را در پی خواهد داشت. بنابراین شرکت‌های تولیدی خودرو برای جلوگیری از خطر ورشکستگی از کاهش تعمدی تیراژ استقبال نمی‌کنند. وی ادامه داد: تمامی شرکت‌های تولیدی خودرو تلاش حداکثری را برای پاسخگویی به میزان تقاضا خواهند داشت.


انحراف نقدینگی خودروسازان

به گزارش خانه ملت، منطقی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا واقعیت دارد که بخشی از منابع مالی خودروسازان صرف فعالیت‌هایی مانند برج‌سازی می‌شود؟ گفت: احساس می‌کنم به‌دلیل رکود کنونی در بازار مسکن منطقی نیست که خودروسازان در حوزه ساخت‌وساز وارد شوند. مدیرعامل اسبق گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس خودروسازان بخشی از نقدینگی خود را صرف خرید سهام شرکت‌های دیگر کرده‌اند که در این زمینه گزارش تحقیق و تفحص مجلس بسیار دقیق است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران