شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 32476 | |

گروه حمل ونقل و خودرو

عضو هیات‌مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: با همکاری معاون اول رییس‌جمهور مقرر شده است دولت ارقامی را در بانک‌هایی نظیر صنعت و معدن ذخیره کند تا از این محل، تسهیلات کشتی‌سازی به بخش خصوصی ارائه شود. پیمان مسعودزاده با بیان اینکه وضعیت موجود کشتی‌سازی کشور مطلوب ارزیابی نمی‌شود، گفت: با این حال حرکت به سمت رشد است؛ البته در این باره رکود اقتصادی و تحریم‌ها نباید فراموش شود، چون نوک پیکان تحریم‌ها به سمت بخش دریا و نفت کشور بوده است. وی تاکید کرد: به دنبال اثرات ناشی از تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر، هم‌اکنون از مشکلات اصلی صنعت کشتی‌سازی، نبود نقدینگی به خاطر هزینه‌بر بودن این صنعت است. وی افزود: پرتاپراتورها و بنادر ما تحریم شدند و موسسات و کلاس‌های رده‌بندی از ایران رفتند؛ البته این تحریم‌ها نتوانست صنعت دریایی کشور را به زمین بزند. عضو هیات‌مدیره انجمن مهندسی دریایی به مشکلات صنعت کشتی‌سازی کشور اشاره کرد و توضیح داد: نبود تقاضا یا سفارش به دلیل نبود اعتبارات مالی و نرخ تمام شده پول برای این صنعت از مشکلات ما است. مسعودزاده گفت: از سوی دیگر، نرخ سود بانکی نیز در شرایط تورم افزایش یافت و در این شرایط، فقط فعالیت‌های واسطه‌گری و زودبازده مزیت پیدا کرد، در حالی که پروژه‌های دریایی و کشتی‌سازی زمان‌بر بوده و نیازمند حجم بالای نقدینگی است. عضو هیات‌مدیره انجمن مهندسی دریایی افزود: البته در قانون توسعه صنایع دریایی به اصلاح این موضوع توجه شده است، اما منابع صندوق توسعه صنایع دریایی تامین نشد. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در ارائه آمار رسمی دریایی و کشتی‌سازی خلأ بزرگی در کشور داریم، گفت: درصد پایین رشد اقتصادی و سهم اندک دریا از تولید ناخالص داخلی کشور از موضوعاتی است که برنامه‌ریزی و ارزیابی در صنعت کشتی‌سازی و دریایی را با مشکل مواجه کرده است. مسعودزاده درباره برگزاری هفدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی نیز از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه دریایی کشور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران