شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 30395 | |

مدیرعامل کشتیرانی در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» اعلام کرد

مدیرعامل کشتیرانی ایران از خروج کشتیرانی از تحریم‌ها طبق توافق هسته‌یی با غرب خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار پس از سال۵۷، کشتی‌های ایرانی به بنادر امریکایی وارد می‌شوند. محمد سعیدی در مصاحبه با

«وال استریت ژورنال» گفت: طبق توافق هسته‌یی میان ایران و غرب در ماه ژانویه از تحریم‌های بین‌المللی خارج خواهیم شد. ما به مدت بسیار طولانی از صحنه بین‌المللی دور بودیم و ورود دوباره به بازارهای بین‌المللی از اولویت‌های اول ما محسوب می‌شود. مدیرعامل کشتیرانی اظهار داشت: حجم تجارت سالانه میان ایران و اتحادیه اروپا پس از تحریم‌ها به ۱۵میلیارد دلار می‌رسید و انتظار داریم تهران قادر به دستیابی به این میزان در سه سال آینده شود.

وی از ورود دوباره کشتی‌های ایران به بنادر امریکایی برای نخستین‌بار پس از سال۱۳۵۷ و زمانی که تجارت میان دو کشور متوقف شد، خبر داد و افزود: مایکل استورگارد به‌عنوان سخنگوی شرکت کشتیرانی مرسک در این خصوص نیز اظهار داشت که پس از لغو تحریم‌ها، ایران پتانسیل بالایی برای فعالیت‌های تجاری خواهد داشت. «آن کرونبرگ» به‌عنوان مدیرعامل شرکت کشتیرانی مرسک در عمان، کویت و عراق نیز گفت: حجم حمل‌ونقل شرکت IRISL در زمینه صادرات و واردات به ایران در مجموع نیمی از میزان کالای انتقالی توسط این شرکت قبل از موج جدید تحریم‌ها در سال۲۰۱۲ است. شرکت IRISL از به‌کارگیری کانتینربرهای غول‌پیکر با گنجایش بیش از ۱۸هزار TEU سخن به میان آورده است. سعیدی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان کشتیرانی ایران از ۴۱فروند کشتی کانتینربر با ظرفیت حمل ۱۴هزار کانتینر برخوردار است و پیوستن به جمع کشتیرانی‌هایی با کانتینربرهای غول‌پیکر ازجمله اهداف اولیه ما محسوب می‌شود. همچنین کشتی‌های غول‌پیکر کلاس Triple E تنها در خدمت ۱۵کشتیرانی برتر دنیا هستند و این کشتیرانی‌ها با عقد توافقنامه‌های بسیاری با اشتراک‌گذاری کشتی‌های خود بیشترین سهم حمل‌ونقل در شلوغ‌ترین خطوط دریایی و بنادر دنیا را از آن خود کرده‌اند. مدیرعامل کشتیرانی بیان کرد: IRISL قصد دارد پس از افزایش ناوگان خود به یکی از این توافقنامه‌ها بپیوندد و در کشورهای اروپایی نظیر یونان، آلمان، قبرس، فرانسه و دانمارک به فعالیت بپردازد. وی ادامه داد: در ماه آینده میزان کشتی‌های موردنیاز برای کشتیرانی جمهوری اسلامی مشخص خواهد شد و پس از آن مذاکرات با سرمایه‌داران و کشتی‌سازی‌ها آغاز می‌شود. وال استریت ژورنال ادامه داد: IRISL برای انجام این کار ابتدا با بانک‌ها و کشتی‌سازی‌های چینی وارد مذاکره خواهد شد. ازجمله بانک‌های چینی می‌توان به بانک توسعه چین (China Development Bank) و صادرات - واردات چین (Export - Import Bank) اشاره کرد که درصورت ورود سفارش‌های ساخت کشتی‌ به کشتی‌سازی‌‌های چینی، میلیاردها دلار وام را برای کشتیرانی موردنظر فراهم می‌کنند. «جرج خیراداکیس» به‌عنوان مشاور بانک توسعه چین در این خصوص گفت: بانک‌های چینی هرگز کار با ایران را متوقف نکرده‌اند و سفارش‌های ایرانیان تجارت بزرگ دیگری محسوب می‌شود که روانه کشتی‌سازی‌های چینی خواهد شد. وی همچنین از تسهیل اعطای وام برای چنین سفارش‌هایی خبر داد. رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی بااشاره به توقف تجارت میان دو دولت ایران و امریکا از سال۵۷ تاکنون خاطرنشان کرد: درصورتی که دولت امریکا تصمیم به بازگشایی بنادر خود به ایران را بگیرد، سردمداران صنایع الکترونیکی امریکا نقش مهمی ایفا خواهند کرد. وی افزود: صنعت الکترونیکی ما در ۵سال گذشته با مشکلاتی عدیده‌یی دست‌وپنجه نرم کرده است و ما مایل به همکاری با شرکت‌های امریکایی نظیر ویستینگ‌هاوس، جنرال الکتریک و شرکت IBM برای تامین تجهیزات فناوری اطلاعات و انتقال این کالاها از طریق کشتی به ایران هستیم.

سعیدی گفت: ما یک بازار 80میلیون نفری هستیم و درهای ایران بار دیگر به روی تجارت باز شده است. IRISL با بهره‌گیری از ۱۵۸فروند کشتی شامل فله‌بر کانتینربر و کشتی‌های تانکر بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود کشتیرانی جمهوری اسلامی که ازجمله نخستین‌ شرکت‌های مدل تحریم‌ در سال۲۰۰۸ بود، پس از توافق امسال در آغاز سال۲۰۱۶ به بازارهای جهانی بازگردد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران