شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 25695 | |

از روس‌ها اصرار، از ایران انکار

در شرایطی که به نظر می‌رسد با باز شدن دوباره دریچه‌های بازار بین‌المللی هوایی، شانس هواپیماسازان اروپای غربی و امریکا برای به دست آوردن سهم بیشتری از ناوگان ایران بیشتر باشد اما هنوز روس‌ها قافیه را به رقبای غربی‌شان نباخته‌اند تا جایی که در مصاحبه‌یی خیالی از اقبال ایران به هواپیماهای روسی می‌گویند. با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، ناوگان هوایی ایران در حال حاضر از نظر تعداد هواپیمای فعال در قیاس با هر یک میلیون نفر جمعیت از بین 10کشور فعال در منطقه به نهمین کشور تبدیل شده است.

این موضوع در کنار افزایش قابل توجه سن ناوگان هواپیماهای ایرانی (بیش از 20سال)، باعث شده زنگ خطرها از مدت‌ها پیش به صدا در ‌آید. از این رو پس از نهایی شدن مذاکرات هسته‌یی و قوت گرفتن احتمال لغو تحریم‌ها صنعت هوایی ایران جزو نخستین بخش‌هایی بود که خود را برای روزهای بهتر آماده کرد.

هر چند وزیر راه‌وشهرسازی پیش از این و با سفر به کشور فرانسه مقدمات ابتدایی مذاکرات با هواپیماسازهای بزرگ اروپایی را فراهم کرده بود اما در عمل کار پس از نهایی شدن مذاکرات وین آغاز شد تا از رییس‌جمهور فرانسه گرفته تا وزرای خارجه دیگر کشورهای اروپایی و حتی مقامات اقتصادی امریکا نسبت به لزوم حضور فعال در بازار هوایی ایران ابراز نظر کنند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسید استفاده از هواپیماهای روسی در ناوگان هوایی ایران با توجه به سابقه نه چندان مثبت این هواپیماها در سال‌های گذشته و خاطرات تلخی که برای اذهان ایرانی رقم زده‌اند، موضوعی از پیش منتفی باشد.

به گزارش ایسنا حتی در این زمینه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیزاعلام کرد: با توجه به سابقه منفی هواپیماهای روسی هیچ یک از ایرلاین‌های ایرانی برنامه‌یی برای خرید هواپیماهای جدید از این کشور ندارند و تحلیل‌ها و مقایسه‌ها درباره محصولات دیگر کشورها انجام می‌شود.

با وجود تمام این گمانه‌زنی‌ها اما یک خبرگزاری رسمی در روسیه به نقل از سرپرست سازمان هواپیمایی ایران گفته که ایران برای خرید هواپیماهای جدید خود به بازار روسیه نگاهی ویژه دارد. مساله‌یی که سازمان هواپیمایی ایران را مجبور به انتشار تکذیبیه و یک توضیح قاطع کرد.

سازمان هواپیمایی در این زمینه اعلام کرد که ایران تمام گزینه‌های پیش‌رو را با دقت بررسی خواهد کرد و به هیچ کشور یا شرکتی امتیازی خاص ارائه نمی‌دهد.

هر چند با توجه به قیمت بسیار بالای هواپیماهای ساخته شده در امریکا و اروپای غربی در قیاس با هواپیماهای ساخت روسیه اما با توجه به سابقه نه چندان مثبت این هواپیماها در طول سال‌های گذشته مشخص نیست ایرلاین‌ها و سپس مسافران آنها آیا باز هم به هواپیماهای ساخته شده در کشور همسایه شمالی ایران تن خواهند داد یا سازمان هواپیمایی مجبور می‌شود دیدگاه خود را در این زمینه تغییر دهد.

در طول سال‌های گذشته با توجه به تجربه حوادث ثبت شده پی‌درپی دولت مجبور شد پرواز 2 هواپیمای توپولوف و آنتونوف را ممنوع کند و البته عرصه را بر دیگر هواپیماهای ساخته شده در این کشور نیز تنگ کند اما با وجود این شاید نبود منابع اعتباری لازم در دسترس ایرلاین‌ها باز فضا را برای بازگشت این پرنده‌های غول پیکر روسی باز کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران