شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 15762 | |

نیاز روز‌افزون کشور به افزایش توان خطوط ریلی و گسترش نفوذ راه‌آهن در عرصه حمل‌ونقل کشور باعث شده این بخش در مقایسه با بسیاری دیگر از بخش‌های اقتصادی ایران به سرمایه‌گذاری‌های گسترده احتیاج داشته باشد. این نیاز بسیار مهم باعث شده دولت با استفاده از توان و ظرفیت‌های موجود در شرکت راه‌آهن سعی کند برای سرمایه‌گذاران عرصه ملی فرش‌قرمز پهن کند. هرچند اقدامات سال‌های گذشته این سازمان در راستای افزایش نقش بخش خصوصی در ناوگان و خدمات ریلی نتیجه چندان محسوسی به بار نیاورده اما راه‌آهن همچنان تلاش می‌کند با استفاده از مشوق‌ها و تسهیلات ارایه‌شده در حوزه ناوگان رغبت سرمایه‌گذاران را برای ورود به این عرصه افزایش دهد. در کنار شبکه مسافربری ریلی که هرچند تجربه تصدیگری چندساله بخش خصوصی در شرکت‌های حمل‌ونقل را پست‌سر گذاشته هنوز نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گسترده بیشتر دارد، بخش واگن‌های باری و ترانزیت ریلی از‌جمله اولویت‌های مهم راه‌آهن به‌حساب آمده که از سوی این شرکت پیگیری می‌شود. به گزارش ایسنا، معاون ناوگان شرکت راه‌آهن در اظهارنظر جدید خود بار دیگر بر افزایش مشوق‌های راه‌آهن در حوزه واگن‌های ریلی تاکید و اعلام کرده است که راه‌آهن حق دسترسی ناوگان جدید به خطوط ریلی را تا حد قابل‌توجهی کاهش داده و البته این روند را در آینده نیز پیگیری خواهد کرد. به گفته وی، از سهم 57درصدی راه‌آهن در تعرفه بار تاکنون 22درصد کاهش یافته و این عدد به 35درصد رسانده است. همچنین برای توسعه واگن‌های باری راه‌آهن با درنظر گرفتن یک بازه 10ساله برای بازگشت سرمایه، به تمام کسانی که واگن‌هایی جدید به این عرصه وارد می‌کنند چهار‌میلیون تن کیلومتر معادل 100میلیون تومان تخفیف خواهد داد. هرچند این مشوق‌ها در سال‌های گذشته بارها از سوی راه‌آهن تمدید شده و افزایش یافته‌اند، اما همچنان سرمایه‌گذاران نسبت به ورود فعال به این عرصه چندان علاقه‌یی از خود نشان ندادند تا چندی قبل وزیر راه‌ و شهرسازی نیز اعلام کرد برای رسیدن راه‌آهن به سطح قابل‌قبولی از توسعه قطعا باید حجم سرمایه‌گذاری‌ها و تنوع‌شان افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران