شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 11268 | |

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت راه‌های روستایی کشور را بررسی کرد. بنا به‌گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با بیان این مطلب که طول راه‌های روستایی کشور معادل 130‌هزار کیلومتر است که 103‌هزار کیلومتر یا 79درصد آن با رویه آسفالت است، افزود: وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون احداث راه‌های روستایی با عرض هفت متر یعنی عرضی معادل راه فرعی را در دستور کار قرار داده است. این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه در بحث راه‌های روستایی، آسفالت شدن رویه راه و تامین راه روستایی با رویه آسفالت بیشتر مورد تاکید قرار دارد، درصورتی که اولویت ارتباط‌دهی و وجود محدودیت منابع مالی ایجاب می‌کند تا هم راه خاکی و هم راه‌های شوسه و آسفالته تواما در برنامه راه‌های روستایی مورد توجه قرار گیرند، اضافه می‌کند: نگهداری راه‌های روستایی از جایگاه مناسب برخوردار نبوده و عدم نگهداری مناسب و سالانه راه‌های روستایی موجب شده تا هم‌اکنون بیش از 54‌هزار کیلومتر از راه‌های روستایی با رویه آسفالت طول عمری حدود 10سال داشته باشند. این طول عمر راه‌های موجود روستایی با روکش آسفالت زمانی مطرح می‌شود که متوسط عمر مفید راه‌های روستایی ساخته‌شده با رویه آسفالت بیش از این پیش‌بینی می‌شود.

براساس این گزارش راه‌های روستایی موردنیاز در افق1404 معادل 173‌هزار کیلومتر پیش‌بینی شده که با وجود 130‌هزار کیلومتر راه روستایی موجود و در دست بهره‌برداری برای تحقق هدف در افق1404 به احداث 43‌هزار کیلومتر راه روستایی جدید نیاز خواهد بود. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: حمل‌ونقل مسافر در راه‌های روستایی کشور را هم‌اکنون حدود 14‌هزار مینی‌بوس بر عهده دارند. نبود انگیزه در بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در تامین وسیله‌نقلیه مسافری(مینی‌بوس) موردنیاز حمل‌ونقل روستایی ایجاب می‌کند تا تسهیلات تامین شده برای سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌یی(برون‌شهری) به سرمایه‌گذاران در خرید مینی‌بوس و راه‌اندازی حمل‌ونقل روستایی، تسری پیدا کند.

این گزارش می‌افزاید: توسعه و گسترش زیربناهای حمل‌ونقل ازجمله ضرورت‌ها طی مراحل توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و در مبحث زیربناهای حمل‌ونقل، راه زمینی، جایگاه بسیار بالایی دارد زیرا علاوه‌بر ارتباط‌دهی و امکان خدمت‌رسانی دولت به مراکز جمعیتی، بیشترین میزان جابه‌جایی‌ها را بین شاخه‌های مختلف حمل‌ونقل هوایی، دریایی، جاده‌یی و ریلی نیز برعهده دارد. راه، مشتمل بر آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی است که هر کدام از آنها متناسب با وضعیت اقتصادی و نیازهای حمل‌ونقلی احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران