شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 59029 | |

جاده ابریشم: آغاز عصری جدید در اقتصاد جهانی

تحول در تجارت زمینی با سفری 16روزه

گروه جهان طلا تسلیمی

لکوموتیو موسوم به «نسیم شرق» این هفته درحالی وارد لندن شد که 34واگن بار البسه‌ همچون جوراب، کیف و کیف پول را حمل می‌کرد و بدین‌ ترتیب موجی جدید از کالاهای چینی بعد از سفری طولانی و عبور از 8 کشور و طی کردن مسافتی 7هزار و 456مایلی وارد بازارهای سوغات خارجی گردشگران در بریتانیا شد.

نشریه گاردین در گزارشی به قلم تریسی مک‌وی نوشت، این قطار نخستین قطاری است که سفر 16روزه از شهر ییوو در غرب چین را به بریتانیا به پایان رسانده و مسیر جاده ابریشم، گذرگاه دیرینه تجاری را بار دیگر زنده کرده است و آغازگر عصری جدید در روابط بریتانیا و چین محسوب می‌شود. این قطار در مسیر خود از چین، قزاقستان، روسیه، بلاروس، لهستان، آلمان، بلژیک و فرانسه گذشت و با رسیدن به ترمینال قطارهای باری بارکینگ لندن این سفر طولانی پایان یافت. «نسیم شرق» که از کشتی سریع‌تر و از هواپیما ارزان‌تر است در پایان راه دیگر همان لکوموتیوی که روز دوم ماه ژانویه ییوو را ترک کرده بود، نبود؛ چراکه تفاوت اندازه‌های خطوط ریلی در کشورهای گوناگون بدین معنی است که یک لکوموتیو واحد نمی‌تواند همه مسیر را بپیماید. با این حال این سفر همچنان سفری تاریخی در اقتصاد جهانی قرن 21 محسوب می‌شود. پراف مگنس مارسدن، مردم‌شناس در دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه سوسکس که الگوهای تجاری در ییوو را بررسی می‌کرده است در این باره گفت که قطار جدید که به طور آزمایشی هفته‌یی یک مرتبه سفر خواهد داشت تا میزان تقاضا را ارزیابی کند، بخشی از سیاست «یک کمربند، یک جاده» چین محسوب می‌شود که با هدف بازگشایی مسیرهای جاده ابریشم قدیمی و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی به اجرا گذاشته شده است. خطوط ریلی چین پیش‌تر سرویس‌دهی و خدمات ریلی به 14شهر اروپایی را آغاز کرده بودند که ازجمله این شهرها می‌توان به مادرید و هامبورگ اشاره کرد. در نتیجه بازارهای ییوو اکنون از همبرگرها، پنیرها و نوشیدنی‌هایی از اسپانیا و آلمان سرشار هستند که در هر نقطه‌یی از این شهر قابل یافت است.

مارسدن گفت:«این یک جغرافیای اقتصادی جدید است. این نخستین قطار به بریتانیاست اما بیشتر به بخشی از نوع جدیدی از مسیر تجاری محسوب می‌شود. کالاها کوچک هستند. این شرکت‌های بزرگ نیستند که از این قطار استفاده می‌کنند از این رو به اندازه زیادی شبیه به همان شرایط سنتی جاده ابریشم است و برای آنها فرصت ایجاد می‌کند که در حقیقت وارثان و نسل‌های امروزی همان تاجران قدیمی هستند. » وی افزود که ییوو بازار بزرگی است و تاجرهای زیادی از سراسر جهان در آن جمع شده‌اند. کالاهایی که از طریق نسیم شرق به بریتانیا آورده می‌شوند، کالاهای عجیب و غریبی همانند طاووس و سنگ‌های قیمتی نیستند که زمانی از طریق جاده ابریشم جا‌به‌جا می‌شدند جاده‌یی که از میانه اروپا و از میان سلطنت‌ها و امپراتوری‌های آسیایی-اروپایی می‌گذشت. از طریق مسیر تجاری که طبق تصورات حدود 200سال پیش از میلاد مسیح ایجاد شده بود، پارچه‌ها، غذاهای عجیب و غریب و شیوه ساخت کاغذ و شاید حتی مرض طاعون را به اروپا منتقل کرد. از طرف دیگر هم هر چیزی از صندلی گرفته تا داروهای غیرقانونی از اروپا به شرق ارسال می‌شد. حتی یک مرتبه چین ملکه ویکتوریا را تهدید کرد که اگر کاری در مورد تجارت تریاک بریتانیا نکند، صادرات ریواس محبوب ملکه را متوقف خواهد کرد.

مارسدن گفت:«ییوو به عنوان شهری که تاجران می‌توانند در آنجا هر کالایی را به صورت عمده تهیه کنند در سطح بین‌المللی مشهور است. تجارت اولیه این شهر عمدتا با بازارهایی در آسیا، آفریقا، امریکای لاتین و اروپای شرقی بود. از بازارهای بزرگ و شلوغ اتحادیه جماهیر شوروی سابق گرفته تا بازارهای خاورمیانه، کالاهایی که در ییوو خرید و فروش می‌شدند هم زندگی مردم را می‌ساختند و هم آنها را از زندگی ساقط می‌کردند. این کالاها به مرگ صنایع محلی منجر شدند، با این حال در تجدید حیات شهرهای تجاری بزرگی که به ورطه نابودی سقوط کرده بودند، تاثیر داشتند؛ بندر اودسا در حاشیه دریای سیاه در اوکراین یا سلیمانیه در عراق از بارزترین مثال‌ها برای این گفته هستند.»

امروز خیابان‌های ییوو ازجمله شلوغ‌ترین مکان‌های شهری در سراسر جهان محسوب می‌شوند که تاجران و بازرگانانی از کلمبیا، افغانستان، کردستان، پاکستان، هند، سوریه، آنگولا و اوکراین بسیار در آنجا دیده می‌شوند و اکنون این شهر قابلیت جذب تاجرانی از بریتانیا را نیز دارد.

در ترمینال قطارهای باری بارکینگ شور و هیجان زیادی در مورد رسیدن نسیم شرق وجود داشت. مایک وایت، رییس این عملیات در گفت‌وگو با ماهنامه تجاری ریل‌وی گزت گفت:«این شیوه جدید خدماتی سرعت انتقال خیلی بالایی دارد. بر این باوریم که این اتفاق دیدگاه بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل و باربری را در مورد واردات و صادرات به چین تغییر خواهد داد.» نام این کاروان از گفته مشهور مائو زدانگ، رهبر کمونیست چین گرفته شده است:«نسیم شرق بر نسیم غرب پیروز خواهد شد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران