شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 29070 | |

این روزها اگر سری به موزه هنرهای معاصر تهران بزنید، اثر چند صد میلیون دلاری جکسون پولاک را در کنار آثار 22هنرمند جریان‌ساز معاصر دنیا می‌بینید؛ آثاری که سال‌هاست در گنجینه این موزه وجود دارند اما معمولا امکانی برای نمایش عمومی آنها فراهم نمی‌شود. رسالت چنین موزه‌هایی که آثار ارزشمندی در آنها نگهداری می‌شود، نمایش دایمی آنها برای علاقه‌مندان و گردشگران است. یکی از مقاصد گردشگران در سفر به کشورهای مختلف، بازدید از موزه‌ها و دیدن آثار هنری جریان‌ساز و مهم هنری دنیاست.

علی فرامرزی، هنرمند نقاش در گفت‌وگو با ایسنا در باره دلیل تغییر رویکرد موزه در سال‌های گذشته اظهار کرد: کمبود امکانات در فضاهای نمایشی باعث شده که در طول سال‌های گذشته از مکانی مثل موزه هنرهای معاصر به عنوان گالری استفاده شود و نمایشگاه‌های گردشی با زمان‌های محدود در آن برگزار شود. در نتیجه موزه به جای اینکه به رسالت موزه‌یی خود بپردازد به عنوان یک گالری بزرگ قلمداد می‌شود. البته چون این مکان عنوان «موزه هنرهای معاصر» را یدک می‌کشد، اعتبار زیادی دارد و بسیاری از هنرمندان مایل هستند آثار خود را در این مکان به ‌نمایش بگذارند. فرامرزی به ارزش بالای گنجینه موزه هنرهای معاصر و لزوم نمایش آن اشاره کرد و گفت: بدون شک این آثار از نظر حیثیتی و پرستیژ هنری برای ایران ارزش زیادی دارند و می‌توانند برای بالا بردن جایگاه هنری ایران ارزشمند باشند و موقعیت‌های ویژه‌یی را برای موزه ایجاد کنند. در نمایشگاه «ذهنیت ملموس» فقط 26 اثر از هنرمندان معاصر دنیا در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی به ‌نمایش درآمده است درحالی که موزه می‌تواند از فضای خود برای نمایش بقیه آثار گنجینه‌اش هم استفاده کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران