شلوغ‌ترین روز بلوکی بورس در ماه اخیر رقم خورد

۱۳۹۵/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۹۲۷

گروه بورس|

روز گذشته یکی از شلوغ‌ترین روز معاملات بلوکی در ماه اخیر بود تا جایی که روی اغلب نمادهای تاثیرگذار بازار معاملات انجام شد. بر این اساس، شاخص کل که می‌رفت در دامنه منفی نوسان کند با دادوستدهای کد‌ به کدی و بلوکی حقوقی‌ها با مثبت 72 واحد در ارتفاع 76 هزار و 742 واحد متوقف شد.

به گزارش «تعادل» روز گذشته روی نماد شرکت‌های بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری غدیر، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی جم، زامیاد و پالایش نفت بندرعباس شاهد معاملات بلوکی با حجم 500 میلیونی به ارزش 63میلیارد تومان بودند. این در حالی است که روز گذشته کل ارزش معاملات بورس تهران در 186میلیارد تومان بوده که 34درصد از آن متعلق به معاملات بلوکی بود. هرچند با افزودن دادوستدهای حقوقی به این آمار‌ها مشخص می‌شود که بازار از رخوت سنگینی رنج می‌برد.

علاوه بر این، روند کلی بازار سهام دیروز شاهد معاملاتی نسبتا متعادل و کم عمق بود. بازاری که این روزها علاوه بر گزارش‌های 6 ماهه‌ شرکت‌ها، فضایی از دورنمای اقتصاد سیاسی بین‌الملل نیز بر آن حاکم شده است. با این همه حقوقی‌های سنتی بازار از طریق معاملات بلوکی و کد به کد یا معاملات درون گروهی در جریان بازار نقدی (عادی سهام) تلاش می‌کنند تا شاخص کل بورس را در کانالی حمایت شده نوسان دهند. در این بین انتظار می‌رود شاخص کل بورس همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی برخی بانک‌ها یا شرکت‌ها همچنان زمینه برای درجا زدن داشته باشد.


دادوستد‌های تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 17شهریور ماه 95، با افزایش 72واحدی به رقم 76هزار و 742واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 71واحدی عدد 14 هزار و 384واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 138 واحدی به رقم 85هزار و 394 واحد رسید.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 45واحدی به رقم 53هزار و 931 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 187واحد افزایش به عدد 166هزار و 473 واحد رسید. بر اساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 47واحد، خدمات انفورماتیک و ماشین‌سازی اراک هر یک به میزان 17 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر با 40 واحد، سرمایه‌‌گذاری غدیر با 11واحد و بانک پارسیان با 10واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 186میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 51هزار و 652 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت‌های داروسازی دکتر عبیدی، شیر پاستوریزه پگاه خراسان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و آهن و فولاد ارفع از سوی ناظر سهام متوقف و در مقابل اوراق مشارکت شهرداری تهران گشایش یافت.

دیروز در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد در تداوم معاملات کد به کد روز گذشته بیش از 430میلیون سهم به ارزش بیش از 46.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون گروهی به‌طور بلوکی منتقل شد. در صنعت دریایی ایران نیز کمتر از 30میلیون سهم به ارزش بیش از 7.5میلیارد تومان کد به کد شد. 24میلیون سهم بیمه کوثر همچنین به ارزش بیش از 3.5میلیارد تومان کد به کد شد.

اندکی بیش از 23میلیون سهم زامیاد نیز به ارزش بیش از 2میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد. 8میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب نیز به ارزش 3میلیارد تومان کد به کد شد. در توسعه معادن و فلزات نیز دیروز 6 میلیون سهم به ارزش 750میلیون تومان کد به کد شد. در پالایش نفت بندرعباس اما بیش از 4میلیون سهم به ارزش 2میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد. سهامدار عمده پتروشیمی جم اما دیروز کمتر از 4میلیون سهم به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان را کد به کد کرد.


دادوستد‌های فرابورس

روز گذشته در آخرین روز معاملاتی هفته، بازار فرابورس ایران دادوستدهای خود را با ثبات آیفکس و نوسان ناچیز حجم و ارزش معاملات نسبت به روز سه‌شنبه به پایان رساند.

به گزارش «تعادل» دیروز سهامداران با نقل و انتقال 225میلیون و 660هزار ورق بهادار در 20هزار و 474 دفعه معاملاتی روبه‌رو شدند که ارزش آن به رقم 778میلیارد ریال رسید. در همین حال نماگر فرابورس نیز اگرچه با نوسانی نزدیک به صفر (0.02 واحد مثبت) و تثبیت جایگاه خود در ارتفاع 802 واحدی روبه‌رو شد اما سبزی رنگ خود را برای سومین روز متوالی حفظ کرد. بررسی بازارهای فرابورس با پیش قدمی بازار اوراق با درآمد ثابت نشان می‌دهد، دیروز 171هزار ورق بهادار به ارزش 166میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفته که نزدیک به 71درصد از ارزش معاملات این بازار در اختیار اسناد خزانه اسلامی مرحله سوم تا ششم بوده است.

در این بازار اسناد خزانه اسلامی مرحله پنجم پیشتاز سایر اوراق به لحاظ ثبت بیشترین میزان حجم و ارزش معاملات شناخته شد. دیروز «اخزا 5» با قیمت پایانی 958هزار و 228ریال به تعداد 71هزار ورقه دست به دست شد که ارزش آن نزدیک به 68 میلیارد ریال و بیشتر از سایر اوراق بود. نرخ موثر بازده تا سررسید «اخزا 5» روز گذشته به 20.64 درصد رسید. پس از «اخزا5» به ترتیب «اخزا3» و «اخزا 6» نیز بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس را تجربه کردند و در مجموع اسناد خزانه اسلامی مرحله سوم تا ششم دادوستد 117میلیارد و 440میلیون ریال را در جریان معاملات روز چهارشنبه به ثبت رساندند که سهم 71درصدی از ارزش کل معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت بود.

در همین حال بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس روز گذشته نقل و انتقال حدود 161میلیون سهم به ارزش 421میلیارد ریال را شاهد بودند که نماد «شتران» در صدر نمادهای مورد مبادله در این بازار ایستاد. در این نماد بیش از 28میلیون سهم به ارزش 92میلیارد ریال دادوستد شد که از باقی نمادها، حجم و ارزش بیشتری داشت.

از طرفی در جریان معاملات دیروز نمادهای «ذوب»، «دماوند» و «وهور» نیز به عنوان پربازدیدترین نمادهای مورد معامله در بازار سهام فرابورس شناخته شدند. در میان ETFها نیز صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بالاترین ارزش معامله و صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر بیشترین حجم معامله را تجربه کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله دیروز دادوستد 1.73 میلیون ورقه بهادار به ارزش 21میلیارد ریال را تجربه کردند.

عرضه‌های بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 17 شهریورماه میزبان عرضه 55هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع جلال‌آباد به قیمت پایه 15دلار در هر تن بود. به گزارش «تعادل» تالار صادراتی بورس کالای ایران روز گذشته میزبان عرضه 55هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع جلال‌آباد به قیمت پایه 15دلار در هر تن بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا، تالار صادراتی دیروز، عرضه 19هزار و 430 تن انواع قیر، عایق رطوبتی و گوگرد گرانوله را تجربه کرد. بر اساس این گزارش، 240تن سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب‌آهن اصفهان، 2هزار و 300تن سیمان تیپ 2 کارخانه سیمان اصفهان، 200تن شمش هزار پوندی 99.8 ایرالکو و 10کیلوگرم شمش طلای معدن موته در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. این گزارش حاکی است، 120هزار و 897 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 6هزار تن ذرت دانه‌یی، 100تن روغن خام سویا، 6هزار تن کنجاله سویا، یک هزار و 625 تن مرغ منجمد رنج یک و 6هزار و 500 تن شکرسفید در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. علاوه بر این 27هزار و 462تن مواد شیمیایی، 49هزار و 100تن قیر و 2هزار تن گوگرد گرانوله در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر