شماره امروز: ۵۴۷

| | |

تغییر دوباره آلارم ترابرد برای مشترکان تلفن همراه

گروه بنگاه‌ها

این روزها بحث تغییر اپراتورهای تلفن همراه و جابه‌جایی اپراتورها که از آن ذیل عنوان ترابرد یاد می‌شود حسابی گرم شده و دامنه وسیعی از تبلیغات رسانه‌یی روی این موضوع متمرکز شده است. ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد بتوانند با حفظ شماره همراه خود، نسبت به تغییر اپراتور مورد نظرشان اقدام کنند. به زبان ساده‌تر با استفاده از این روش، مشترکان برای تغییر اپراتور خود نیازی به تغییر شماره تلفن همراه و اطلاع‌رسانی‌های پس از آن ندارند و با استفاده از این سامانه می‌توانند انعطاف بیشتری روی خطوط خود ایجاد کنند و از خدمات اپراتورها استفاده بهینه‌یی بکنند. در جریان این گزارش با نگاهی به مسائل مهم ترابرد، ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.


طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه

پیام هشدارگونه «ترابرد» برای دومین بار تغییر و صرفا به 2 بوق کوتاه و منقطع بسنده کرد درحالی‌که هنوز مفهوم این بوق جدید برای بسیاری از مشترکان تلفن همراه مشخص نیست. به گزارش تسنیم، پیام هشدارگونه ترابرد مشترکان تلفن همراه بار دیگر با اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییر و صرفا به 2 بوق کوتاه منقطع بسنده کرد. در گام نخست اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، پیام صوتی طولانی، خسته‌کننده و حتی گاهی نگران‌کننده با مضمون «مشترک مورد نظر شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. مبلغ مکامله با ایشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد» پخش می‌شد.

این پیام تنها به زبان فارسی در هنگام برقراری تماس با مشترکان ترابرد شده پخش می‌شد و از آن جهت که قابل فهم برای تماس‌گیرندگان خارجی نبود، موجبات نگرانی برای برخی مشترکان تلفن کشور شده بود.

با توجه به این چالش، صادق عباسی شاهکوه، معاون رگولاتوری با اعلام اینکه پیام‌های ترابردپذیری طولانی و خسته‌کننده است، اواسط مهرماه به این نکته اشاره کرد که برخی پیام‌های صوتی که پخش می‌شود طولانی و خسته‌کننده است، لذا به اپراتورهای موبایل گفتیم تا قبل از پخش پیام‌های‌شان از بوقی خاص استفاده کنند تا در ذهن مردم جا بیفتد.

وی همچنین گفت: در نظر داریم با اجرای این کار، گوش مخاطبان را با پیام مذکور آشنا کنیم و بعد از 3-2ماه پیام را حذف کرده و فقط یک بوق باقی بماند.


هزینه‌های تماس بین اپراتوری

کمتر از یک ماه نگذشت که پیام طولانی سابق حذف شد و جای خود را به 2 بوق کوتاه و منقطع (آلارم) و پیام سریع و کوتاه «هزینه تماس شما بین اپراتوری است» داد. رگولاتوری که دنبال آشنا کردن گوش مشترکان تلفن همراه با این بوق بود، اکنون اعلام کرده است که بوق ترابرد جایگزین پیام صوتی می‌شود.

با این حساب تمام آلارم‌های صوتی به جز 2 بوق کوتاه و منقطع حذف شد درحالی‌که هنوز بسیاری از مردم با این پیام آشنا نیستند؛ زیرا ممکن است تاکنون تماسی با مشترک ترابرد شده نداشته‌اند.

در حال حاضر پیام صوتی مشترکان ترابرد شده حذف و تنها 2 بوق خاص کوتاه جایگزین شده است؛ به دلیل اینکه 2 بوق مذکور در ابتدای تماس پخش می‌شود، ممکن است تماس‌گیرندگان متوجه این آلارم تند و سریع نشوند یا متوجه شوند و مفهوم آن را درک نکنند. در این صورت به خیال همان تماس‌های سابق‌شان (درون شبکه)، ممکن است هزینه بیشتری (بابت برون‌شبکه شدن مخاطب) را بپردازند و در زمان دریافت صورتحساب دوره‌شان، متوجه افزایش هزینه‌ها نشوند.

این نکته زمانی به چشم می‌آید که فرضا شما بسته تشویقی را از اپراتورتان برای تماس‌های ارزان‌تر درون شبکه خریداری کرده‌اید و با دوست خود که به اپراتور دیگری ترابرد کرده، اما شما از این اقدام مطلع نیستید تماس بگیرید.

شما به امید اینکه بسته تشویقی‌تان فعال است، با فراغ خاطر مکالمه می‌کنید و نسبت به طولانی شدن تماس احساس نگرانی ندارید اما در زمان دریافت صورتحساب‌تان متوجه هزینه سنگین مکالمه برون‌شبکه می‌شوید و در بررسی دلیل این موضوع، متوجه می‌شوید که مشترک مورد نظرتان ترابرد کرده و بوقی خاص به شما آلارم مورد نظر را داده، اما شما معنای آن را درک نکرده‌اید.


صورتحساب‌های عجیب و غریب

در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی این طرح ملی، پیام پخش شده برای ترابرد‌شده‌هاست که در گام اول طولانی و خسته‌کننده بود، اما رفته‌رفته به سمت حذف شدن و ایجاد نگرانی رفت.

اهمیت پخش این آلارم زمانی محرز می‌شود که مشترکان تنها با یک دوره صورتحساب عجیب و غریب مواجه شوند و متوجه دلیل افزایش هزینه‌های‌شان نشوند.

انتظار می‌رود که سازوکاری منطقی برای این مقوله در نظر گرفته شود تا مشترکان با زبان خارجی هم بتوانند تغییر و تحولات ایجاد شده در راستای ترابردپذیری را درک کنند.

این طرح همانطوری که گفته شد امکانی را فراهم می‌کند تا مشترکان بتوانند با حفظ شماره فعلی خود وارد اپراتورهای دیگر شوند.

برای روشن‌تر شدن رسالت این طرح باید گفت، اگر تا دیروز سیم‌کارت ...0912 در همراه اول یا ...0935 در اپراتور دیگر داشتید، اکنون نوع سرشماره دیگر اهمیتی ندارد و می‌توانید ...0935 خود را به همراه اول یا ...0912 را به ایرانسل ببرید.

از آن جهت که مشترکان ترابرد کرده دیگر از اپراتور اصلی خود منفک شده و به اپراتور دیگری می‌روند، تمام نرخ‌های پایه‌یی آنها نظیر مکالمه، پیامک، دیتا و خدمات ارزش‌افزوده تغییر کرده و عملا مشترک اپراتوری که به آن ترابرد کرده‌اند، به حساب خواهند آمد.

بنابراین لازم است پیامی برای افراد تماس‌گیرنده با آنها پخش شود تا از میزان نرخ تماس‌‌ها مطلع و خودشان درباره ادامه برقراری تماس تصمیم بگیرند.


ضرورت شفاف‌سازی در ترابردها

برای شفاف شدن این موضوع باید گفت که اگر فردی از اپراتور «آ» به اپراتور «ب» ترابرد کند، تمام نرخ‌های ارتباطی وی مطابق جدول تعرفه‌یی اپراتور «ب» می‌شود و اگر زمانی با یک مشترک در اپراتور «آ» تماس حاصل کند، تماس آن درون اپراتوری و با نرخ کمتر محاسبه نخواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر هم این است که تمام بسته‌های تشویقی و پکیج‌های فعال وی در اپراتور «آ» از بین می‌رود و لذا قادر به بهره‌مندی از طرح‌های سابق نیست و باید سراغ طرح‌های تشویقی اپراتور «ب» برود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران