آغاز پرداخت حقوق و عیدی پایان سال

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۶۸۳

گروه ایران مهدی بیک

بعد از دو هفته غیبت، روز گذشته سخنگوی دولت به میان خبرنگاران آمد تا در فاصله کمتر از 10روز مانده به موعد برگزاری انتخابات اسفند94 به پرسش‌های خبرنگاران درمورد مهم‌ترین موضوعات روز پاسخ دهد. 10روزی که نوبخت معتقد است پس از آن مردم پاسخ شفافی به برخی تخریب‌ها خواهند داد. مطابق پیش‌بینی‌ها مساله «انتخابات» و سرنوشت نهایی «بودجه95» همچنان در راس پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های گروهی قرار داشت و بیشتر وقت جلسه صرف تشریح مواضع دولت در این خصوص شد. نوبخت در پاسخ به پرسش «تعادل» در‌مورد صحبت‌های اخیر جهانگیری درباره تاثیر مشارکت مردم در افزایش کارآفرینی و راهکاری که دولت از طریق آن قصد دارد، مشارکت گسترده مردم در انتخابات را تبدیل به یک ظرفیت بالقوه برای توسعه اقتصادی کشور کند، گفت: «دولت مشارکت بالای مردم در تمام حوزه‌ها را طلب می‌کند. در حوزه اقتصاد دولت معتقد است که بخش خصوصی باید در راس قرار بگیرد، در زمینه انتخابات نیز دولت مایل است مردم مشارکت گسترده‌یی در انتخابات داشته باشند.» سخنگوی دولت ‌بار دیگر اعلام کرد که نمایندگان مجلس نهم فرصت کافی برای بررسی بودجه95 را دارند و دولت برنامه‌یی برای ارائه بودجه چند دوازدهمی به مجلس ندارد. موضوعاتی چون تسویه بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی و بانک‌ها، نقش رییس‌جمهور در رایزنی‌های مربوط به صلاحیت‌ها، بحث بازنشستگی پیش از موعد، زمان پرداخت عیدی، مناسبات ارتباطی با عربستان و... دیگر بخش‌های صحبت‌های سخنگوی دولت در نشست روز گذشته را تشکیل می‌دادند.


بیش از 75میلیون ایرانی یارانه دریافت می‌کنند

خبرنگار «تعادل» نظر نوبخت را درمورد اظهارات چهره‌های ارشد دولت نسبت به مشارکت مردم در انتخابات و تاثیر آن در کارآفرینی و بهبود کسب‌وکار جویا شد که در پاسخ گفت: «مطالبه شرکا در فعالیت اجتماعی این است که آیا حاضرید آنها را به بازی بگیرید یا نه و آیا تنها در بحث اقتصای تنها این اتفاق خواهد افتاد یا در همه ظرفیت‌ها و ازجمله سیاسی نیز میسر خواهد بود. چون ما توسعه را در محدوده اقتصادی نمی‌بینیم از نظر دولت در همه عرصه‌ها ‌باید مردم فعالیت داشته باشند و دولت خواهان این است که فعالیت در همه عرصه‌ها در چارچوب قانون فراهم شود.» عضو کابینه یازدهم در ادامه تاکید کرد: «ماه جاری 3هزار و 400میلیارد تومان یارانه به 75میلیون و 236هزار و 829نفر پرداخت کردیم و درواقع به بیش از 75میلیون نفر یارانه پرداخت می‌کنیم.»


تسویه بدهی دولت به نظام بانکی

«دولت از افزایش لیست تایید صلاحیت‌شدگان استقبال می‌کند.» این جمله نوبخت نشان‌دهنده موضع رسمی دولت درباره ماجرای پرفرازونشیب بررسی صلاحیت‌های مجلس دهم است. لیستی که اگرچه نتوانسته تمام مطالبات طیف‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب را پاسخ دهد، اما به گفته سخنگوی دولت در شرایط حساس فعلی می‌تواند کشور را به سمت تشکیل یک مجلس معتدل و شایسته هدایت کند. به گزارش «تعادل»، نوبخت در پاسخ به خبرنگاری که درباره افزایش تایید صلاحیت‌شدگان و نقش رییس‌جمهور در این افزایش پرسیده بود، گفت: «رییس‌جمهور پیگیر موضوع بودند. شاید بهتر بود که تعداد بیشتری تایید صلاحیت شده داشته باشیم؛ اما تا جایی که خبر از جریان‌های سیاسی دریافت کرده‌ام، همه مصمم هستند حتی با غیر یاران اصلی در انتخابات حضور داشته باشند.» خبرنگاری پرسید «برخی مخالفان می‌گویند دولت به‌دنبال تشکیل وکیل‌الدوله‌هاست و می‌خواهد نماینده‌هایی که مطابق میل خود است به مجلس راه یابند» که نوبخت گفت: «پاسخ من در کمتر از 10روز دیگر در هفتم اسفند خواهد بود و مردم درمورد این اختلاف‌دیدگاه‌های مختلف، قضاوت خواهند کرد. اگر 10روز صبر کنیم، مشخص می‌شود که کدام یک از آنها از زبان واقعی مردم صحبت می‌کنند.»


دولت با لایحه چند دوازدهمی موافق نیست

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت لایحه بودجه سال آینده در مجلس اظهار داشت: «نظر دولت این بود که مجلس بعد از حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه براساس ماده 186آیین‌نامه داخلی امکان بررسی لایحه بودجه را دارد و باید طوری برنامه‌ریزی کند که بودجه سال آینده در سال94 به تصویب برسد.» نوبخت افزود: «بودجه غیر از اینکه پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌هاست نوعی علامت به بخش خصوصی و غیردولتی است که قرار است با دولت مشارکت داشته باشند و چه مناسباتی در سال آینده صورت خواهد گرفت که به مصلحت نیست بودجه چند ماه در سال آتی تعطیل باشد.»


عیدی و حقوق کارکنان در پایان سال

نوبخت همچنین درباره پرداخت عیدی کارمندان دولت اظهار داشت: «پرداخت عیدی و حقوق از اکنون آغاز شده و تا پایان این ماه 15هزار میلیارد تومان حقوق و عیدی کارکنان پرداخت می‌شود و در اسفندماه نیز طبق روال قبل از پایان ماه، حقوق کارکنان دولت پرداخت می‌شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر