شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 35237 | |

ناصر رییسی‌فرد، رییس کانون جایگاه خصوصی عرضه سوخت:

گروه انرژی|

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها روز گذشته با برداشت نادرست از اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت در جمع فعالان اتاق بازرگانی تهران، به نوعی از گران شدن دوباره نرخ این فرآورده نوشته بودند، رییس کانون جایگاه‌های عرضه سوخت خصوصی با تشریح طرح شناورسازی نرخ بنزین با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح قیمت بنزین ممکن است کاهش یابد به تسنیم گفت: با اجرای این طرح شرکت‌های خصوصی واردکننده بنزین می‌شوند.

ناصر رییسی‌فرد با اشاره به اینکه وزارت نفت هم‌اکنون در حال آماده‌سازی مقدمات طرح شناورسازی قیمت بنزین است، گفت: در این طرح به‌جای اینکه شرکت ملی پخش با پنج‌هزار صاحب جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور قرارداد منعقد کند، در قالب خصوصی‌سازی، شرکت‌هایی تاسیس شود و جایگاه‌های تحت برند فعالیت کنند.

وی با اظهار اینکه قیمت بنزین عرضه شده توسط جایگاه‌ها تحت نام برند مشخص بر اساس «کیفیت سوخت»، «خدمات» و «هزینه‌ها»ی ارائه شده تعیین می‌شود، گفت: در این شرایط عرضه سوخت از فعالیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حذف می‌شود؛ در واقع این‌گونه طرح «حق‌العمل‌کاری» جایگزین «پرداخت کارمزد» خواهد شد. وی با رد «سه‌نرخی شدن مجدد بنزین» گفت: طرح وزیر نفت شناور‌سازی قیمت بنزین است و به‌اشتباه از آن به چندنرخی شدن قیمت یا افزایش قیمت برداشت شده است. تا زمانی که برندسازی انجام نشده است و جایگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار نشده‌اند قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد و پرداخت به جایگاه‌ها

بر‌اساس کارمزد خواهد بود؛ ضمن اینکه جایگاه‌ها با توجه به مشکلات عرضه چندنرخی بنزین دیگر زیر بار عرضه چندنرخی نمی‌روند.

رییس کانون جایگاه‌های خصوصی عرضه سوخت گفت: در این طرح جایگاه‌های درجه سه خصوصی به‌دلیل سلف‌سرویس بودن، بنزین را با قیمت پایه عرضه می‌کند اما نرخ بنزین در جایگاه‌های درجه یک و دو بر اساس خدمات، تعیین می‌شود. البته نرخ پایه بنزین هم با توجه به قیمت نفت خام متغیر خواهد بود. در پاسخ به اینکه محصول عرضه‌شده در جایگاه توسط یک تولیدکننده انحصاری عرضه می‌شود و تعیین قیمت بر اساس کیفیت در این شرایط بی‌معناست، گفت: در طرح وزارت نفت این اختیار به شرکت‌های خصوصی داده می‌شود تا بنزین مورد نیاز خود را وارد کنند؛ در این حالت قیمت بنزین تحت تاثیر قیمت نفت خام است؛ یعنی با کاهش یا افزایش قیمت نفت خام قیمت بنزین هم تغییر می‌کند. البته بنزین‌های تولید داخل نیز براساس مولفه‌های افزوده شده، کیفیت‌های متفاوتی دارند؛ بنزین یورو2 و یورو4. این جایگاهدار با اشاره به اینکه جایگاهداران عرضه سوخت نظرات خود را درباره طرح شناورسازی قیمت بنزین به مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی داده است، گفت: این نوع عرضه سوخت سال‌هاست در کشورهای پیشرفته در حال انجام است و امیدواریم که با اجرای آن در کشور، مردم ما نیز براساس کیفیت سوخت و خدمات دریافتی هزینه پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات توسعه جایگاه‌های سوخت باید شیوه ارتباط جایگاه‌ها با شرکت ملی پخش تغییر کند، گفت: ثابت ماندن قیمت بنزین با توجه به کاهش قیمت نفت خام بی‌معنی است. با اجرای این طرح جایگاهداران می‌توانند بنزین را با قیمت ارزان‌تری وارد و با قیمت مناسبی هم عرضه کنند. وی در پاسخ به «در ایران هیچ‌گاه، نرخ کالایی حتی بعد از کاهش قیمت مواد اولیه یا هزینه‌های تولید، کاهش نیافته است، چگونه می‌توان امیدوار بود که با شناورسازی نرخ بنزین در صورت کاهش قیمت نفت خام، نرخ عرضه این فرآورده در کشور کاهش یابد؟»، گفت: این به‌خاطر این است که در پنج اصل مدیریت، نظارت مورد غفلت واقع شده است. اگر این اصل مانند سایر کشورها در ایران هم نهادینه شود کسی نمی‌تواند از قانون عدول کند. البته باید کار آموزشی و فرهنگی بین جامعه اقتصادی کسبه انجام شود. همچنین زمینه‌های آن به‌فراوانی وجود دارد. رییس کانون جایگاه‌های عرضه سوخت خصوصی در پاسخ به این سوال «در صورت شناورسازی قیمت، آیا جایگاهداران حاضر هستند در شرایطی که قیمت نفت خام به 30 دلار رسیده است قیمت بنزین را کاهش دهند؟ با وجود انحصار در تولید آیا این امر ممکن است؟» اظهار کرد: این به‌شرطی است که بنزین را با قیمت نفت 30دلاری به ما بفروشند! مشکلات وجود تولیدکننده انحصارگر درست است اما وقتی قرار باشد شرکت‌های خصوصی بر اساس نرخ فوب خلیج‌فارس بنزین را خریداری کنند، قطعا این شرکت‌ها بنزین داخلی یا وارداتی را باید با قیمت پایین‌تر بخرند تا امکان عرضه رقابتی آن وجود داشته باشد. مردم نیز مختار هستند سوختی را که مناسب تشخیص می‌دهند، بخرند. رییسی‌فرد در پایان در پاسخ به «عرضه بنزین با قیمت‌های متفاوت موجب ازدحام در جایگاه‌های درجه سه که ارزان‌ترین بنزین را عرضه می‌کنند، نمی‌شود؟» خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت بنزین در جایگاه‌های درجه یک تا سه به‌اندازه‌یی نیست که باعث هجوم به جایگاه‌های درجه سه شود. البته نیاز است که در این زمینه برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران