شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 5033 | |


صنعت نساجی ترکیه شامل صنایع منسوجات، پوشاک و چرم ازجمله صنایعی است که دولت ترکیه قصد دارد تا حجم صادرات آنها را تا سال۲۰۲۳، که مصادف با یکصدمین سال تاسیس ترکیه نوین است، به ۷۵میلیارددلار برساند. از این مقدار 25‌میلیارد‌دلار در بخش نساجی و 50‌میلیارد‌دلار در بخش پوشاک صادر خواهد شد که این صادرات 15‌درصد از ارزش 500‌میلیارد‌دلار هدف صادراتی ترکیه در سال مذکور خواهد بود. مجموع صادرات منسوجات و پوشاک در سال‌های 2011، 2012 و 2013 به‌ترتیب بالغ بر حدود 25، 27 و 30‌میلیارد‌دلار بوده است.

سهم منسوجات از کل صادرات این کشور در سال‌های 2012 و 2013 به‌ترتیب بالغ بر 7/8 و 7/9‌درصد بوده و این نسبت برای پوشاک در همان سال‌ها بالغ بر 8/7 و 4/8‌درصد بوده است. به‌عبارت دیگر نساجی و پوشاک سهمی درحدود 18درصد از کل صادرات کشور ترکیه در سال2013 را تصاحب کرده‌اند. اتحادیه اروپا یکی از بازارهای هدف صادراتی منسوجات و پوشاک کشور ترکیه است به‌نحوی‌که درحدود 16‌درصد از سهم بازار منسوجات و 13‌درصد از سهم بازار پوشاک کشورهای اتحادیه اروپا در تصرف محصولات ترک است. روسیه، ایتالیا و آلمان بزرگ‌ترین مشتریان منسوجات کشور ترکیه هستند و آلمان و انگلستان و اسپانیا نیز بزرگ‌ترین مشتریان پوشاک این کشور هستند. سهم ترکیه از تجارت منسوجات و پوشاک در جهان نیز به‌ترتیب 9/3 و 4/3‌درصد است. مهم‌ترین دلیل این موفقیت پایین‌بودن هزینه دستمزد در کشور ترکیه در مقایسه با اروپاست. هزینه نیروی کار به‌ازای هر ساعت در کشور ترکیه بالغ بر 5/4‌دلار است درحالی‌که این هزینه در کشور اسپانیا 26 و در فرانسه 40‌دلار در ازای یک ساعت کار است. ساعات کار هفتگی نیز در کشور ترکیه به نسبت اروپای‌غربی بیشتر است و بالغ بر 9/48ساعت در هفته است درحالی‌که متوسط این شاخص در اروپای‌غربی بالغ بر 5/38ساعت است. مجموعه این عوامل در کنار دانش و مهارت تولید انبوه، سرمایه‌گذاری مطلوب، استفاده از ماشین‌آلات مدرن و مواد اولیه مرغوب باعث شده که صنعت نساجی و پوشاک ترکیه به یک صنعت ممتاز، ارزآور و درجه‌یک تبدیل شود به‌نحوی‌که برنامه‌ریزان اقتصادی و استراتژیک آن کشور هدف 75‌میلیارد‌دلاری با سهم 15‌درصدی از مجموع صادرات کشور را برای این صنعت در سال2023 در نظر گرفته‌اند. از مجموع حدود 60 هزار شرکت فعال در این صنعت، درحدود 60‌درصد در بخش تولید پوشاک فعالیت می‌کنند که این نشان‌دهنده هدف‌گذاری این صنایع برای تولید کالای نهایی در بخش نساجی است. پوشاک که در انتهای زنجیره تولید منسوجات قرار دارد دارای بالاترین ارزش‌افزوده، قدرت صادرات و ارزآوری بالا و بیشترین امکان اشتغال‌زایی بوده و به‌نسبت سایر رشته‌های صنعت نساجی به سرانه سرمایه‌گذاری کمتری نیز احتیاج دارد. علاوه بر موارد پیش‌گفته، موقعیت جغرافیایی ممتاز کشور ترکیه نیز سهم شایانی در توسعه تجارت این بخش از اقتصاد آن کشور داشته است. دسترسی آسان و سریع به بازارهای اروپا، روسیه و خاورمیانه باعث کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و کاهش زمان تحویل کالا می‌شود که بسیار تعیین‌کننده است.

در یک نظر، صنعت نساجی و پوشاک به‌همراه صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و صنعت گردشگری از ارکان اصلی اداره کشور ترکیه در ابعاد اقتصادی و اجتماعی است و تصمیم‌گیران آن کشور با درک صحیح از توانایی‌های این صنعت، سهم قابل‌اعتنایی را در رشد اقتصادی برای آن قایل شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران