شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 58552 | |

توضیحات شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مدل ۹۶

گروه صنعت|

مساله افزایش قیمت خودروها همواره مورد بحث شورای رقابت و خودروسازان بوده است. این اختلافات با نزدیک شدن به پایان سال شدت می‌گیرد چراکه خودروسازان در ماه‌های آخر سال برای پیش‌فروش محصولات سال جدید باید قیمت خودرو را مشخص کنند ولی در شورای رقابت جلسه بررسی افزایش قیمت خودروها در اوایل سال جدید و معمولا اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و از نظر شورا هر نوع افزایش قیمتی بدون هماهنگی با آنها غیرقانونی خواهد بود. شورای رقابت با توجه به اینکه این خودروها را غیررقابتی می‌داند بر قیمت‌گذاری آنها نظارت می‌کند و این مساله باعث بروز تنش‌هایی بین خودروسازان و شورای رقابت شد که سال گذشته منجر به خروج چند مدل خودرو از زیر نظر شورای رقابت شد. حال با نزدیک شدن به سال جدید شورای رقابت با خودروسازان در مورد این مساله اتمام حجت کرده است.

رییس شورای رقابت با اشاره به پیش‌فروش خودروهای مدل ۹۶ توسط شرکت‌های خودروساز گفت: لیست ارسالی خودروسازان در فروش قطعی مدل‌های ۹۶ مطابق دستور‌العمل شورای رقابت است اما در فروش‌های بلندمدت با محاسبه نرخ سود و قیمت روز خودرو، فروش‌ها انجام می‌شود به نحوی که ممکن است تا زمان تحویل خودرو قیمت‌ها با تغییراتی همراه شود. رضا شیوا در این زمینه با اشاره به اینکه شورای رقابت فقط در مورد قیمت و بازار خودروهایی که مشمول دستور‌العمل قیمت‌گذاری باشند ورود پیدا می‌کند، افزود: بررسی تغییرات قیمتی سایر خودروها ازجمله وارداتی‌ها با شورای رقابت نیست و در این زمینه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت باید اقدامات لازم را انجام دهند. شیوا با بیان اینکه خودروسازان به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند، افزود: باز تاکید می‌کنم در اردیبهشت 96 شاخص‌های دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودرو را بررسی و در نهایت قیمت‌های جدید را اعلام می‌کنیم اما تا آن تاریخ هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری را ندارد.

رییس شورای رقابت با بیان اینکه اختلاف قیمت خودروهای مدل 95 با 96 در بازار طبیعی است، گفت: این امر به معنی حاشیه بازار نیست؛ البته شورا وضعیت بازار خودرو را به‌ صورت جدی بررسی و با هر گونه تخلف برخورد لازم را انجام خواهد داد. وظیفه شورای رقابت ورود به بازارهای انحصاری و فراهم آوردن شرایط برای رقابتی شدن این حوزه از بازار است که با توجه به شرایط کنونی صرفا به کنترل قیمت کالاها و محصولات انحصاری بسنده کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران