شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 54425 | |

گروه تجارت|

پس از دستیابی ایران و کشورهای 1+5 به توافق هسته‌یی و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همکاری‌های خودرویی ایران با شرکت‌های خارجی شکل تازه‌یی به خود گرفت. در گام نخست ایران خودرو و پژو شرکت مشترک تاسیس و سایپا و سیتروئن نیز قرارداد همکاری منعقد کردند. در شرایطی که شنیده می‌شد، شرکت‌های ماموت و فولکس واگن نیز قراردادی برای آغاز همکاری آماده کرده‌اند با انعقاد قرارداد میان هیوندای و کرمان موتور، پای خودروسازان آسیایی نیز به همکاری‌های خودرویی با کشورمان پس از برجام باز شد. در این ارتباط کرمان موتور از امضای قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی برای تولید 2مدل خودرو «آی١٠» و «آی٢٠» در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم قرارداد بستند. ایران خودرو و پژو قرار است امسال نخستین محصول خود را با نام «2008» به بازار ایران عرضه و پس از آن خودروهای «301» و «208» را وارد بازار کنند. سایپا و سیتروئن نیز تفاهم اولیه افزودن خودروهای روز سیتروئن را به خطوط تولید سایپا کاشان داشته‌اند. به این فهرست می‌توان امضای توافقنامه سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و شرکت رنو فرانسه را برای ایجاد جوینت ونچر (فعالیت مشترک) اضافه کرد. این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150هزار دستگاه در سال است. دو خودرو «سیمبل و داستر جدید» نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می‌رسند. در مجموع چهار کشور فرانسه، کره، آلمان و ایتالیا درحال حاضر بیشترین رقابت را بر سری بازار خودرو ایران دارند. در همین رابطه، رییس اتاق ایران و ایتالیا درباره مذاکرات شرکت خودروسازی فیات با خودروسازان ایرانی گفت: مذاکرات فیات با خودروسازان ایرانی در جریان است و هنوز به امضای تفاهمنامه منجر نشده است. احمد پورفلاح با تاکید بر اینکه در مذاکرات دست بالا را داریم، گفت: تا زمان تحقق شرایط مورد نظرمان در قراردادها، مذاکره را با شرکت‌های خارجی ادامه می‌دهیم. وی افزود: دورانی که خودروسازان خارجی می‌توانستند دیدگاهشان را به ما تحمیل کنند، گذشته است؛ امروز نه ‌فقط با فیات بلکه با دیگر خودروسازان بزرگ دنیا برای همکاری در ایران گفت‌وگو می‌کنیم و به تازگی مذاکره با بنز هم مطرح ‌شده است.

رییس اتاق ایران و ایتالیا درباره طولانی شدن مذاکره با فیات گفت: در همکاری‌های جدید بحث فروش محصول به شرکت‌های ایرانی و واردات خودرو مطرح نیست بلکه مذاکرات برای سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌شود؛ در نتیجه تمام جوانب کار با دقت در مذاکرات بررسی می‌شود. وی گفت: علاوه بر این، عملیاتی شدن تفاهمنامه‌ها به فراهم شدن مجموعه‌یی از زیرساخت‌ها در کنار تسهیل روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر نیاز دارد؛ متاسفانه هنوز بانک‌های درجه یک و دو بین‌المللی در برقراری روابط بانکی با ایران کم‌کاری می‌کنند. پورفلاح گفت: با آغاز دوره پسابرجام مذاکرات برای حضور رقبایی مثل فیات، پژو و شرکت‌های کره‌یی در ایران شروع و باعث شد، خودروسازان ایرانی نه‌ تنها در دو شرکت اصلی خودروسازی بلکه در شرکت‌های رده دوم هم برای تنوع مدل و افزایش تولید بیشتر تلاش کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر

نظر کاربران