شماره امروز: ۵۴۷

| | |

مارک زاکربرگ، میلیون‌ها دلار برای کپی‌برداری از پلتفرم‌های محبوب مانند کلاب هاوس، ساب‌استک و آمازون هزینه کرده است

کپی‌برداری‌های میلیونی اما ناموفق متا از پلتفرم‌های رقیب

مارک زاکربرگ، میلیون‌ها دلار برای کپی‌برداری از پلتفرم‌های محبوب مانند کلاب هاوس، ساب‌استک و آمازون هزینه کرده است که به دلیل بحث‌های داخلی و اجرای بد، معمولا ناموفق بوده‌اند. به گزارش ایسنا، اسکار وایلد جمله معروفی دارد که «تقلید، صادقانه‌ترین شکل چاپلوسی است». مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت مِتا که ظاهرا وایلد را در سال ۲۰۱۵ در لیست مطالعه خود قرار داد، به نظر می‌رسد این گفته را یک نقیصه درونی کرده است. زاکربرگ طی سال‌های اخیر به دفعات تلاش کرده است کپی‌هایی از پلتفرم‌های فناوری رقیب راه‌اندازی کند و اغلب در این تلاش، شکست خورده است. متا در تازه‌ترین شکست، «بولتن» که رقیب احتمالی ساب‌استک بود را تعطیل کرد. ساب‌استک به نویسندگان برای راه‌اندازی خبرنامه‌های اشتراکی، کمک می‌کند. هنگامی که «بولتن» در ژوئن سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، یک نویسنده پیش‌بینی کرد به دلیل تمرکز زاکربرگ به غیرسیاسی نگه داشتن آن، ممکن است موفق نشود. بولتن از شخصیت‌های رسانه‌ای معروف مانند مالکوم گلدول و ورزشی نویسی مانند ارین اندروز با دستمزدهای شش رقمی، استفاده کرد اما موفق نشد شمار قابل توجهی از کاربران اینترنت را جلب کند. متا پس از راه‌اندازی یک سلسله ابتکارهای صوتی از آوریل سال ۲۰۲۱ و دنبال کردن موفقیت اپلیکیشن چت صوتی کلاب هاوس در بحبوحه پاندمی کووید ۱۹، ژوئن گذشته سرویسهای پادکست و صوتی خود را تعطیل کرد. استراتژی فیس‌بوک برای نابود کردن رقیبانش با راه‌اندازی ابتکارهای پرهزینه، توسط غول‌های فناوری دیگر هم استفاده شده است. این موضوع همچنین توجه مقامات فدرال را برای بررسی شیوه‌های غیرمنصفانه رقابت جلب کرده است. اما زاکربرگ فقط دنبال رقیبان کوچک‌تر نبوده و تلاش کرده است با بزرگ‌ترین رقیبانش هم مقابله کند. دو سال پیش، شرکت متا قابلیت «شاپس» (Shops) را راه‌اندازی کرد که به برندها اجازه می‌دهد استندهای فروش آنلاین را مستقیما در پلتفرم‌های متا مانند فیس‌بوک و اینستاگرام راه‌اندازی کنند. در آن زمان، زاکربرگ تلاش داشت این شرکت را به رقیب آمازون تبدیل کند. با این حال، متا موفق نشد مشتریان را به سمت خدمات «شاپس» جلب کند و تجربه کاربر با وب سایتهای اکثر برندها نتوانست رقابت کند. متا اخیرا چندین ابتکار تجارت الکترونیکی را تعطیل کرده است. این شرکت در سپتامبر اعلام کرد تب «شاپس» را در اینستاگرام حذف می‌کند. آمار فروش «شاپس»، ضعیف‌تر از حد انتظار بود. تیم بازرگانی متا همچنین نرخهای بالای گردش مالی و بحث‌های مستمر درباره استراتژی را شاهد بوده که باعث اختلاف نظر میان مدیران درباره کاری که باید در اولویت قرار بگیرد، بوده است. اکنون متا به استراتژی به نام «ملاحظه مجدد» برگشته که تحت آن، به کاربران، تبلیغات محصولاتی که روی آنها کلیک کرده‌ اما هنوز خریداری نکرده‌اند را نمایش می‌دهد. سرمایه‌گذاری بعدی زاکربرگ، متاورس (دنیای مجازی) است. سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلاری برای متاورس، مبلغ هنگفتی است که یک شرکت فناوری بخواهد برای یک ابتکار هزینه کند. بر اساس گزارش وب‌سایت بیزنس اینسایدر، ایده شکست خوردن تا زمانی که موفق شوید، ظاهرا در قوانین «سیلیکون ولی» جا افتاده است. بنابراین شاید متاورس، پیروزی بزرگ بعدی زاکربرگ باشد.

شکایت حقوقی علیه گوگل پلی وسیع‌تر شد

دو شرکت مچ گروپ و اپیک گیمز اتهامات جدیدی علیه گوگل را به پرونده شکایت خود اضافه کرده و مدعی هستند این شرکت به توسعه‌دهندگان اپ رشوه می‌دهد تا فروشگاه‌های اپ خود را نسازند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، اپیک گیمز و مچ گروپ سعی دارند شکایت خود علیه گوگل را گسترده‌تر کنند تا اتهامات بیشتری علیه این شرکت را در بر گیرد. طبق درخواستی که در یک دادگاه فدرال ایالت کالیفرنیا ثبت شده، این دو شرکت گوگل را متهم کرده‌اند به توسعه‌دهندگانی که ابزار و توانایی ایجاد فروشگاه‌های اپ رقیب اندروید را دارند، رشوه می‌دهد. اپیک و مچ گروپ به‌طور خاص به توافقنامه‌ای مانند «پروژه Hug » اشاره کرده‌اند. گوگل طی این توافقنامه که بعداً «برنامه سرعت اپ‌ها و بازی ها» نام گرفت میلیون‌ها دلار صرف کرد تا برخی از توسعه‌دهندگان محبوب را از اپ استور دور نگاه دارد. در بخشی از شکایت نامه آمده است: چنین توافقنامه‌هایی با هدف متوقف کردن توسعه‌دهندگان برنامه از ایجاد اپ‌استورهای رقیب بسته شده‌اند. همچنین با انجام چنین اقدامی گوگل قانون «شرمن» (قانون اصلی آنتی تراست امریکا) را نقض کرده است. تحت قانون شرمن نیازی نیست شاکی در دادگاه نشان دهد یک رفتار خاص چگونه بر بازار تاثیر گذاشته زیرا به‌طور کلی چنین اقداماتی (ثابت نگه داشتن قیمت به عنوان مثال) رقابت را کاهش می‌دهد. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد با این درخواست شاکیان مخالف است و گفت: اپیک و مچ گروپ ادعاهای خلاف واقع بیشتری به شکایت نافرجام خود می‌افزاید و ما نیز آماده‌ایم همه‌چیز را در دادگاه مشخص کنیم. در بخش دیگری از بیانیه این شرکت آمده است: ادعاهای اپیک و مچ گروپ براساس برنامه‌ای است که برای توسعه‌دهندگان انگیزشی فراهم می‌کرد تا هنگام عرضه نسخه آپدیت شده محتوای خود سریع‌تر به کاربران گوگل پلی دسترسی یابند. این برنامه از ایجاد اپ‌استورهای رقیب جلوگیری نمی‌کرد. در حقیقت برنامه مذکور نشان می‌دهد. گوگل پلی به‌طور عادلانه با رقبایش برای توسعه‌دهندگان رقابت می‌کند. این درحالی است که اوایل سال جاری میلادی اپیک و مچ گروپ توافقنامه‌های موقتی با گوگل امضا کردند تا زمان حل شدن اختلافات، اپلیکیشن‌هایشان در گوگل پلی باقی بماند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران