عوارض حضور طولانی‌مدت در متاورس

در تحقیق جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه‌های مختلفی از جمله کمبریج و کوبورگ آلمان انجام شده،

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۰۲:۵۵:۰۶
| | |

در تحقیق جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه‌های مختلفی از جمله کمبریج و کوبورگ آلمان انجام شده، از 18 کارمند دانشگاه خواسته شده تا به مدت یک هفته، فعالیت‌های کاری خود را در متاورس انجام دهند. محققان با انجام این آزمایش، برخی عوارض حضور طولانی مدت در محیط‌های مجازی مانند فشار بر چشم‌ها و کاهش بهره‌وری را اعلام کرده‌اند. طبق گزارش‌های موجود، محققان از شرکت‌کنندگان که تمام آنها کارکنان دانشگاه یا محقق بودند، درخواست کردند تا در یک هفته، تمام پنج روز کاری خود را که شامل 8 ساعت در روز می‌شود، در دفاتر واقعیت مجازی بگذرانند. همچنین، وظایف مشخصی به آنها ارایه نشده بود و کارهای خود را می‌توانستند به صورت کنترل شده انجام دهند، اما تجهیزات مورد استفاده در آزمایش یکسان بوده است. دو نفر از شرکت‌کنندگان پس از مدت زمان کوتاهی به‌دلایلی مانند حالت تهوع و سردرد از انجام ادامه آزمایش انصراف دادند که دلیل آن ظاهرا وزن زیاد هدست Oculus Quest 2 بوده است. از حالت تهوع به عنوان یکی از عوارض اصلی واقعیت مجازی یاد شده است. 

   تاثیر متاورس  روی بهره‌وری و کیفیت زندگی

سایر افراد تمام فعالیت‌های خود را به مدت یک هفته خواسته شده انجام دادند، اما برخی پیامدهای منفی آن را گزارش کردند. در مقایسه با محیط کار فیزیکی، شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط 42 درصد افزایش در سطح ناامیدی و 48 درصد افزایش درد چشم را گزارش کرده‌اند. شرکت‌کنندگان همچنین به بهره‌وری کمتر در کارهای خود نیز اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال اشاره شده که در محیط‌های مجازی، انجام یادداشت‌برداری بسیار دشوار است. با این وجود، آنها ادعا کرده‌اند که در آینده می‌توان به نوعی در واقعیت مجازی کارهای خودشان را انجام دهند. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است که احتمالا با پیشرفت‌های فناوری، بسیاری از مشکلات استفاده از این فناوری برطرف خواهد شد و انسان‌ها نیز با فشارهای مربوط به چشم خود کنار خواهند آمد. از متاورس در ساده‌ترین شکل خود می‌توان به عنوان نسخه فیزیکی اینترنت یاد کرد که از زمان تغییر نام فیسبوک به متا در سال 2021 شناخته شده است. طبق این مفهوم، کاربران از طریق آواتار و فناوری واقعیت مجازی، با یکدیگر در تعامل هستند. محققان با انجام این آزمایش که نتایج آن در مقاله‌ای با عنوان «اندازه‌گیری تاثیرات کار با واقعیت مجازی برای یک هفته» ارایه شد، تلاش کردند تا تاثیرات کار از طریق واقعیت مجازی برای طولانی‌مدت را شناسایی کنند و همچنین آن را با محیط‌های واقعی و فیزیکی مقایسه کنند. در حالی که مفهوم متاورس همچنان برای بسیاری از افراد مبهم است، شرکت متا به عنوان پیشتاز اصلی، اعتقاد دارد که تا سال 2030 و در دهه آینده، یک میلیارد نفر در آن حضور خواهند داشت. مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا اخیرا با «جیم کرامر» از CNBC صحبت کرد و درباره متاورس در دهه آینده گفت: «ما امیدواریم که به حدود یک میلیارد کاربر در دنیای متاورس دست پیدا کنیم که خریدهای صدها دلاری انجام می‌دهند و کالاهای دیجیتال و محتوای دیجیتال مورد نیاز آواتار خود یا کالاهای دیجیتال متفاوتی برای خانه مجازی یا اتاق کنفرانس مجازی خود بخرند.»  او همچنین توضیح داد که محتوای دیجیتال متاورس تا سال 2030 صدها میلیارد دلار برای این شرکت به همراه خواهد داشت. این امر در آینده باعث رشد Reality Labs خواهد شد که تاکنون میلیاردها دلار روی تحقیق و توسعه در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری کرده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران