شماره امروز: ۵۴۷

| | |

اندرو بازورت، که سال آینده مدیر ارشد فناوری متا می‌شود، در مصاحبه جدیدی مدعی شده که خود مردم مسوول نشر اطلاعات غلط هستند.

مدیر  فیس‌بوک: مردم مسوول نشر اطلاعات غلط هستند

اندرو بازورت، که سال آینده مدیر ارشد فناوری متا می‌شود، در مصاحبه جدیدی مدعی شده که خود مردم مسوول نشر اطلاعات غلط هستند. او می‌گوید اگر مردم این اطلاعات را باور می‌کنند، باید مسوولیت تصمیمات خود را بپذیرند. این مدیران ارشد متا یا فیس‌بوک سابق در واکنش به انتقاداتی که از سیاست‌های این شرکت می‌شود، خود مردم را مسوول نشر اطلاعات غلط معرفی کرد. اندرو بازورت (Andrew Bosworth) در گفت‌وگو با Axios گفت توانایی فیس‌بوک در کنترل صحبت‌های مردم در این پلتفرم محدود است. او افزود: اگر تمام بودجه و نیروهای خود را به کنترل محتواها اختصاص دهیم، باز هم نمی‌شود جلوی نشر اطلاعاتی را گرفت که مردم نمی‌خواهند در پلتفرم ما وجود داشته باشد. با این کارها نمی‌توان مانع از استفاده‌های مخرب از این پلتفرم شد. بازورت که در حال حاضر معاون ارشد واقعیت افزوده و مجازی متاست، می‌گوید می‌داند که حرف‌های مردم می‌تواند موجب آسیب شود، ولی مسوولیت آن‌چه در پلتفرم آنها به اشتراک گذاشته می‌شود نهایتا متوجه خود مردم و جامعه است. این مدیر ارشد فیس‌بوک مدعی است: «خود مردم‌اند که تصمیم می‌گیرند یک مطلب را باور کنند یا نه. آنها تصمیم می‌گیرند یک محتوا را به اشتراک بگذارند یا نه…اگر دموکراسی نمی‌تواند نظرات مردم را تحمل کند، مطمئن نیستم دموکراسی را درست درک کرده باشیم.» منتقدان مدت‌هاست از نشر اطلاعات غلط در پلتفرم‌های فیس‌بوک ناراضی‌اند. این قضیه در دوره انتخابات امریکا و همه‌گیری ویروس کرونا شدت بیشتری پیدا کرد. بازورت در پاسخ به خبرنگار Axios در رابطه با نقش فیس‌بوک در به تاخیر افتادن روند واکسیناسیون مدعی شد که این شرکت با کارزارهای خود سعی داشته اطلاعات دقیقی را درباره واکسن‌ها ارایه کند. او گفت اگر مردم می‌خواهند تابع اطلاعات غیرقابل اتکایی باشند که روی فیس‌بوک منتشر می‌شود، این انتخاب خود آنهاست: «آن‌ها مجازند چنین کاری انجام دهند. اگر شما با این دسته از افراد مشکل دارید، نباید بر سر فیس‌بوک داد بکشید، نباید تقصیر را گردن من بیندازید.»

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۱

فیس‌بوک، یوتیوب، واتس‌اپ و مسنجر فیس‌بوک محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در ۲۰۲۱ به شمار می‌آیند. در این میان شرکت مادر متا با مجموع ۷.۵ میلیارد کاربر در چهار پلتفرم خود، پادشاه رسانه‌های اجتماعی است. به گزارش پیوست، متا (Meta) که قبلاً با اسم فیس‌بوک شناخته می‌شد، مالک چهار پلتفرم پراستفاده از پنج پلتفرم است. بخش عظیمی از کاربران متا در واقع کاربران پلتفرم فیس‌بوک هستند که حدود ۲.۹ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. بیشترین کاربران فیس‌بوک از نظر جغرافیا به ترتیب در هند (۳۵۰ میلیون کاربر)، ایالات متحده امریکا (۱۹۳.۹ میلیون کاربر) و اندونزی (۱۴۲.۵) زندگی می‌کنند. واتس‌اپ پلتفرم دیگر متا است که حدود دو میلیارد کاربر دارد و در رتبه سوم پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از نظر تعداد کاربران قرار داد. بیشترین تعداد کاربران این اپ در هند (۳۹۰ میلیون کاربر) و برزیل (۱۰۸ میلیون کاربر) هستند. به گزارش ویژوال کپیتالیست، جایگاه دوم بعد از شرکت مادر متا را تنسنت با سه‌ پلتفرم وی‌چت، Qzone و QQ از آن خود کرده است. به‌طور متوسط در وی‌چت هر روز 45 میلیارد پیغام ردوبدل می‌شود. آلفابت با یوتیوب در رتبه سوم قرار گرفته است. این پلتفرم پخش ویدئو که در ۲۰۰۵ تاسیس شد در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون تولیدکننده محتوا دارد که تقریباً در هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوای ویدئویی به اشتراک می‌گذارند. با فاصله اندک از آلفابت، بایت‌دنس در رتبه چهارم جا گرفته است که در مجموع ۱.۶ میلیارد کاربر در دو پلتفرم خود تیک‌تاک و Douyin دارد. در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیارد نفر در جهان از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ یعنی تقریباً ۵۷ درصد جمعیت دنیا روزانه حدود ۲.۵ ساعت را در این پلتفرم‌ها می‌گذرانند. با وجود کاربران پرتعداد شبکه‌های اجتماعی، فقط معدودی از پلتفرم‌های محبوب جهان بازار را تحت کنترل دارند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران