شماره امروز: ۵۴۷

| | |

وزیر ارتباطات با بیان اینکه کیفیت پیام‌رسا‎‌ن‌های داخلی در ۳ سال اخیر رشد قابل قبول داشته است، گفت: نخستین گام برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیام رسان‌ها

رشد کیفی پیام‌رسان‌های بومی در ۳ سال اخیر

وزیر ارتباطات با بیان اینکه کیفیت پیام‌رسا‎‌ن‌های داخلی در ۳ سال اخیر رشد قابل قبول داشته است، گفت: نخستین گام برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیام رسان‌ها، مبارزه با ویروس «خودناباوری» است. به گزارش وزارت ارتباطات، عیسی زارع‌پور در دیدار با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی گفت: پیام‌رسان‌ها با تمام فراز و نشیب‌های سال‌های گذشته، خود را به نقطه مطلوبی رسانده و توانایی‌های خود را باور کرده‌اند. وی با بیان اینکه در مسیر رشد پیام‌رسان‌ها چالش‌های جدی وجود داشته که یکی از مهم‌ترین آن چالش «خود ناباوری» است، گفت: تا وقتی‌که ویروس «خود ناباوری» وجود داشته باشد در هیچ حوزه و زمینه‌ای امکان پیشرفت و موفقیت وجود ندارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیام‌رسان‌های داخلی نخست باید کیفیت سرویس‌های داخلی ارتقا یابد و قابلیت رقابت با پیام رسان‌های خارجی را داشته باشد. وی افزود پیام‌رسان‌های داخلی باید از مزیت‌های بومی استفاده کرده و سبد خدمات خود را محدود به پیام رسانی نکنند. تردید نکنید که اگر خدمات با کیفیتی ارایه شود مردم هم از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال می‌کنند. زارع‌پور با تأکید بر اینکه باید برای بازسازی اعتماد عمومی به پیام‌رسان‌های داخلی تلاش کرد، گفت: در سال‌های گذشته برخی ضعف‌ها و نواقص، باعث ایجاد ذهنیت نادرست نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی شد که حتی با رفع نواقص و ضعف‌های گذشته و رسیدن به استانداردهای مطلوب هنوز هم ذهنیت گذشته اصلاح نشده است و اصلاح این ذهنیت تنها با اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب در عین ارایه خدمات مطلوب به مردم میسر می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رضایت پیام‌رسان‌ها از حمایت‌های وزارت ارتباطات در طول سال‌های فعالیت آنها، گفت: خودمان را آماده کرده بودیم تا شنوای گلایه‌های مدیران پیام‌رسان‌ها باشیم. اما با اظهار رضایت شما از حمایت‌های وزارت ارتباطات در سال‌های گذشته خشنود شدیم و امیدواریم این حمایت و همراهی با همکاری سایر دستگاه‌های مسوول بیش از پیش ادامه یابد و چالش‌های پیش روی پیام‌رسان‌ها به حداقل برسد. پیش از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیران پیام‌رسان‌های داخلی گزارشی از اقدامات، برنامه‌ها و چالش‌های پیش روی خود ارایه و از حمایت‌های وزارت ارتباطات در طول سال‌های گذشته قدردانی کردند.

افزایش ۲۰ درصدی واردات و مصرف موبایل

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در هفت ماه سال ۱۴۰۰، واردات موبایل، ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار دستگاه و مصرف، ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه بوده که حاکی از رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته است. به گزارش ایسنا، طی ۱۲ ماه گذشته، ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار موبایل وارد کشور شده و در مقابل ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار موبایل مصرف شده است. افزایش واردات متناسب با افزایش مصرف بوده و حتی در مقاطعی مصرف از واردات پیشی گرفته است. در هفت ماه سال ۱۳۹۹، واردات موبایل، هشت میلیون و ۴۰هزار و مصرف، هشت میلیون و ۳۶۰ هزار موبایل بوده، این در حالی است که در هفت ماه سال ۱۴۰۰، واردات، ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار و مصرف، ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه بوده است. به این ترتیب شاهد ۲۰ درصد رشد در مصرف و واردات موبایل نسبت به سال گذشته هستیم. طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، واردات در شهریورماه، یک میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه و مصرف شهریور یک میلیون و ۸۴۰ هزار دستگاه بوده است. همچنین واردات مهر ماه یک میلیون و ۷۳۰ هزار دستگاه و مصرف هم تا پایان مهرماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه بوده است.  علت افزایش واردات و مصرف در شهریور و مهر، بازگشایی مدارس و عامل اصلی تقاضایی که در شهریور و مهر ایجاد شده، آموزش الکترونیکی بوده است. انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص سهم بازار برندها، اعلام کرد: سامسونگ ۴۸ درصد، شیائومی ۲۹ درصد، نوکیا ۱۲ درصد، اپل چهار درصد و هوآوی دو درصد واردات موبایل را به خود اختصاص داده است. درخصوص مصرف و سهم بازار برندها در بازار ایران، سامسونگ ۵۴ درصد، شیائومی ۳۴ درصد، نوکیا سه درصد، اپل هفت درصد و هوآوی یک درصد سهم بازار را دارد. در خصوص میزان ارزش برندهای مختلف که طی ۱۲ ماه گذشته وارد شده، ۳۴ درصد ارزش کالاهای واردشده به سامسونگ، ۲۹ درصد به شیائومی، یک درصد به نوکیا، ۲۳ درصد به اپل و دو درصد به هوآوی تعلق دارد. علت اینکه سهم واردات نوکیا ۱۲ درصد، اما ارزش آن یک درصد بوده، این است که واردات نوکیا عمدتا گوشی‌های ساده و فیچرفون هستند که از لحاظ ارزشی یک درصد را شامل می‌شود، در مقابل واردات اپل چهار درصد و مصرف هفت درصد بوده و به ۲۳ درصد ارزش رسیده، زیرا گوشی‌های اپل پرچمدار هستند و قیمت‌های‌شان بالای ۶۰۰ دلار است، به لحاظ ارزشی رتبه سوم دارند و ۲۳ درصد ارزش بازار موبایل را به خود اختصاص دادند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران