شماره امروز: ۵۴۷

| | |

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشستی که به‌منظور بررسی سیاست‌های رسانه‌ای مقابله با کرونا در استان خوزستان گفت:

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشستی که به‌منظور بررسی سیاست‌های رسانه‌ای مقابله با کرونا در استان خوزستان گفت: تلاش مضاعف با تولیدات هشداری در تقویت و افزایش اگاهی عمومی برای مقابله با شیوع و کاهش تلفات ناشی از کرونا در سطح ملی و استانی به‌ویژه استان خوزستان ضروری است.

وی با اشاره به ماموریت ویژه‌ای که بر اساس مصوبه قرارگاه بر عهده دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی کرونا گذاشته شده، ضمن قدردانی از رییس، دبیر و همه اعضای شورای اطلاع‌رسانی استان خوزستان، خاطرنشان کرد: در طول هفته‌های گذشته و به موازات گسترش شیوع کرونا در استان، افزایش تولید محتوا ونشر رسانه‌ای برای ایجاد مشارکت در مقابله با موج جدید کرونا در خوزستان به عنوان مساله‌ای ملی که همه باید در حل آن کمک کنند، در دستور کار همه رسانه‌ها قرارگرفت.

خدادی ناشناخته بودن و غیر قابل پیش‌بینی بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز کرونا از ابتدای شیوع تاکنون دانست با اشاره به اینکه خوزستان در مقاطعی یکی از موفق‌ترین استان‌ها در مقابله و پیشگیری از کرونا بوده افزود: در مقابله با کرونا عموما با شرایط غیر قابل پیش‌بینی در ابتلا و درمان مواجه می‌شوید که نیاز به هماهنگی و ایجاد قرائت واحد دارد تا ایجاد اجماع و مشارکت حداکثری مردم را برای مقابله موجب شود لذا رسانه باید اطلاعات صحیح از متولیان را به مردم منتقل کند و مانع ازایجاد شبهه و شایعه و سوءاستفاده از یک سو و ازسوی دیگر تلاش حداکثری برای کاهش تلفات صورت گیرد.

خدادی، استفاده حداکثری از ماسک، عدم تجمع و ضرورت فاصله‌گذاری فیزیکی و شستشوی دست‌ها را نکته مهم مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: هرجا که توانسته‌ایم یک قرائت واحدی از موضوع ایجاد کنیم و اولویت‌ها را به‌خوبی به مردم منتقل کنیم، به اجماع عمومی رسیده‌ایم و در مقابله با کرونا و کاهش تلفات موفق‌ بوده‌ایم و وظیفه رسانه است که توجه به مقابله با کرونا تا پایان را اولویت تولید و نشر رسانه‌ای بداند. معاون مطبوعاتی با بیان اینکه مقابله با کرونا وظیفه هر فرد است و افراد به میزان آگاهی خود می‌توانند مانع از ابتلا و انتقال ویروس کرونا شوند، گفت: در چنین شرایطی، اهمیت کارکرد رسانه به عنوان یک عامل تعیین‌کننده در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، بسیار بیش از پیش نمود پیدا می‌کند و وظیفه رسانه امروز این است که با تولید محتوا، جامعه را به باوراینکه هر تجمعی منجر به شیوع کرونا و افزایش مرگ می‌شود برساند. دبیر کمیته اطلاع‌رسانی کرونا، هم‌افزایی رسانه‌ای برای ایجاد قرائت واحد که منجر به اجماع در افکار عمومی می‌شود را ضروری دانست و تاکید کرد: وظیفه رسانه تبیین، تشریح و تبلیغ مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا است و همزمان باید تلاش کند که با استفاده از متخصصان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، پاسخ شبهات، ابهامات شایعات و القائات را منتشر کند.

محمد خدادی تصریح کرد: طی یک سال گذشته همزمان با گسترش بحرانی به‌نام کرونا، مردم ما با یک بحران مضاعف دیگری به نام جنگ اقتصادی و به تبع آن جنگ روانی مواجه شدند؛ جنگی که هدفش تضعیف، تحقیر و در نهایت، تسلیم مردم ایران بود که در نهایت مردم ایران علی رغم فشار‌ها ومشکلات همزمان در دو جبهه جنگ اقتصادی و کرونا جنگیدند و به موفقیت حداکثری رسیدند. معاون مطبوعاتی، جنگ روانی امریکا علیه مردم ایران در شرایط کرونا را بسیار ناجوانمردانه ذکر کرد و افزود: رسانه‌های کشورمان به عنوان خط مقدم مقابله با این جنگ روانی، به جنگ شایعات، القائات و فضای ابهام و تردید دربرابر جریان معاند رفتند و درمقابل فضای همدلی، همکاری و کمک به یکدیگر که منجر به هم‌افزایی در ایران شد را فراهم کردند. وی با اشاره به جنگ روانی جریان معاند در اسفند ماه سال 98 که با انتشار عکس، صوت و فیلم مجهول و تشدید اضطراب و نگرانی در سراسر کشور سعی در تسلیم و به زانو درآوردن مردم در برابر کرونا را داشتند، گفت: با تلاش حداکثری همه مسوولان و همت مردم و به‌ویژه کادر درمان، امروز با حداقل شایعه و گمانه و حداکثر فضای همدلی و همکاری برای مقابله با کرونا روبرو هستیم. وی در همین رابطه افزود: علیرغم دیدگاه‌ها و اظهارات بعضا متناقضی که از سوی برخی کارشناسان و متخصصان مطرح می‌شود، رسانه‌ها توانستند ضمن انتقال مرجعیت خبری مقابله با کرونا به داخل کشور، مطابق با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، علاوه بر جنگ با شایعه و اخبار کذب، نسبت به ایجاد فضای همبستگی و همکاری در مقابله و کاهش تلفات کرونا نقش موثری در این زمینه ایفا کنند. محمد جوروند، مدیرکل ارشاد اسلامی و دبیر ستاد اطلاع‌رسانی استان خوزستان نیز در ادامه با بیان اینکه تاکنون 19 جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان با حضور مسوولان دستگاه‌های مختلف و صداوسیما و مسوولان رسانه‌ای استان برگزار شده است، به ارایه گزارشی از عملکرد این شورا پرداخت. جوروند، راه‌اندازی قرارگاه رسانه‌ای، تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا، راه‌اندازی پویش‌های مختلف فرهنگی- رسانه‌ای با مشارکت هنرمندان و اصحاب رسانه با هدف اطلاع‌رسانی و امیدآفرینی و توسعه فعالیت‌های میان‌بخشی با محوریت استانداری خوزستان را ازجمله فعالیت‌های عمده این شورا طییک سال گذشته عنوان کرد دراین جلسه آخرین راه‌کارهای رسانه‌ای برای افزایش مشارکت مردم در مقابله با کرونا در سطح استان مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران