شماره امروز: ۵۴۷

| | |

مردم برای انتخاب یک کالا یا یک خدمت چه فاکتورهایی را درنظر می گیرند؟ چرا کالاها و خدمات مشابه بازارهای متفاوتی دارند؟ یک فروشگاه همواره پر از مشتریان مشتاق است و فروشگاه دیگر از کسادی بازار امانش بریده است.

مردم برای انتخاب یک کالا یا یک خدمت چه فاکتورهایی را درنظر می گیرند؟ چرا کالاها و خدمات مشابه بازارهای متفاوتی دارند؟ یک فروشگاه همواره پر از مشتریان مشتاق است و فروشگاه دیگر از کسادی بازار امانش بریده است. در واقع سوال اصلی این گزارش این است که بازار کدامیک از دو اپراتور اول و دوم تلفن‌های همراه در حوزه حجم دیتای مصرفی داغ تر است و چرا؟ ‌نود فناوری-  یافتن پاسخ قسمت اول این سوال کار ساده‌‌ای است. آمارها پاسخ ها را نشان می دهند. براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در جدول زیر مشاهده می شود مجموع تعداد مشترکان ۳G و ۴G دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به ترتیب در حدود ۳۷ و ۳۵ میلیون نفر است.  از طرفی مدیرعامل ایرانسل و معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگو با نشریه پیوست در مورد حجم دیتای مصرفی مشترکانشان اینطور گفته، طبق ادعای مدیرعامل ایرانسل حجم دیتای مصرفی توسط مشترکان این اپراتور به طور متوسط حدود ۱۰ پتابایت در روز است البته این در حالی است که  ایرانسل در پیک شبکه  (۱۷ آذر) به ۱۲ و نیم پتابایت نیز برای اولین بار  رسید. همچنین معاون همراه اول نیز گفته است که اکنون بالاترین مصرف روزانه در هفته به ۱۲ و نیم پتابایت رسیده که در مقایسه با سال گذشته همین روزها، دو برابر شده است و مصرف اینترنت مشترکان همراه اول در روزهای دیگر هفته زیر ۱۲ پتابایت نمی‎ آید. اما پاسخ به بخش دوم سوال یعنی آن قسمت که چرا مشترکان اپراتور اول تمایل بیشتری به استفاده از دیتا در شبکه این اپراتور را دارند چندان کار ساده ای نیست و نیازمند بررسی دقیق تری است و فرآیند پیچیده تری دارد. در دنیای امروز، خریداران برای تصمیم گیری در فرایند خرید ، با سوالات و اما و اگرهای بسیاری رو به رو هستند. تنوع کالاها و محصولات مختلف باعث شده اند مشتریان با حق انتخاب های فراوانی مواجه باشند. از سوی دیگر شرکت ها دریافتند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری ، تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست، بلکه فراتر از آن به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری می توانسته است در طول زندگی انجام دهد. وفاداری به نام و نشان تجاری، نوعی احساس تعلق روانی و تمایل به ادامه   رابطه با شرکت و همچنین ایجاد تعهد مستمر در مشتری است. چراکه مشتریان وفادار، محصولات بیشتری می‌خرند، توجه کمتری به پیام‌های تبلیغاتی رقبا می‌کنند و ارائه   خدمات برای مشتریان موجود که با  فرآیندهای شرکت آشنا هستند ارزان است. همچنین وفاداران به برند، نکات مثبت شرکت را به سایر مشتریان ارجاع و نشر می‌کنند که چنین روندی ،برای سازمان های کسب و کار،منافع بلندمدت و موفقیت تجاری را به همراه خواهد داشت. تصمیم گیری مصرف کننده در ارتباط با نحوه انتخاب برند از میان گزینه های مختلفی است. در ادامه به مهم ترین این شاخص ها می پردازیم.  شناخت  برند اشاره به شدت قدرت اتصال ویژگی های ایجاد شده در ذهن دارد و مشتریان را قادر می سازد تا برند را در شرایط مختلف تشخیص دهند و در صورت نیاز ، آن را به یاد آورند. در چنین وضعیتی ممکن است مشتری با ورود به فروشگاه و با دیدن برند یا شنیدن نام آن، آن را تشخیص داده و در ذهن نوع نیازی که آن برند تامین می کند را تداعی کند.آگاهی از برند تحت تاثیر عواملی همچون اقدامات بازاریابی ( تبلیغات ) ، ارتباطات ، دهان به دهان و … قرار می گیرد. تحقیقات نشان داده اند که شناخت برند ، تاثیر بسزایی بر انتخاب برند دارند.بنابراین، آگاهی و شناخت از برند، سبب انتخاب محصول خواهد شد.  در نگرش سنتی ، کیفیت محصولات در پرتو ویژگی ها و صفات فیزیکی آن از قبیل استحکام و قابل اعتماد بودن ارزیابی می شود، ولی امروزه بسیاری از شرکت ها مفهوم کیفیت را مورد بررسی مجدد قرار داده اند. این شرکت ها متوجه شده اند که مطلوب ترین و موفق ترین محصول در جهان، اگر نیاز ها و خواسته ها و انتظارات مشتریان را برآوردن نکند، ایده آل محسوب نمی شود. در نگرش جدید، بازاریابان باید ترکیبات مناسب، دوام مناسب و قیمت مناسب را در مورد هر محصول در نظر بگیرند. مشتریان به ما کمک می کنند تا مناسب بودن را شناسایی کنیم و تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که از آن ها نظر خواهی کنیم. 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران