شماره امروز: ۵۴۷

کرونا زمینه‌ای برای دیجیتالی شدن ایران عزیز

| | |

اپراتور اول در ادامه مسیر تحقق رویای دیجیتال موفق شد در روزهای کرونایی بستری امن را برای دورکاری برخی از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی فراهم کند،

اپراتور اول در ادامه مسیر تحقق رویای دیجیتال موفق شد در روزهای کرونایی بستری امن را برای دورکاری برخی از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی فراهم کند، راه‌اندازی سامانه پارلمان مجازی ایران در بستر امن همراه اول نیز جدیدترین گام این اپراتور در این راستا است. پایداری کروناویروس به عنوان بحران در جامعه جهانی از جمله ایران با تغییر روش و سبک زندگی شهروندان همراه شد، به‌طوری که در ابتدای امر بسیاری از کسب و کارها، فعالیت‌های آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها و نیز بسیاری از ادارات و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تعطیل شدند اما بی شک تداوم تعطیلی‌ها به معنای توقف فعالیت‌ها در هریک ازاین بخش‌ها با توقف چرخ اقتصاد کشور همراه بود. از این رو اتخاذ تدابیری برای دور زدن این بحران لازم و ضروری به نظر رسید. از اسفند ماه سال گذشته تا امروز بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی از سوی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلی یا کاهش ظرفیت کارکنان در بخش‌های مختلف صادر و ابلاغ شد. دراین باره می‌توان به ابلاغیه اخیردولت به دستگاه‌های اجرایی باموضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد. در این ابلاغیه آمده است: «با توجه به اوج‌گیری مجدد شیوع بیماری کرونا و افزایش آمار مبتلایان به این بیماری که عمدتاً ناشی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی شهروندان است و به منظور فراهم نمودن زمینه تحقق محدودیت‌های وضع شده از سوی ستاد و کاستن از ترددهای درون شهری و تماس مردم با یکدیگر در تهران، ‌ستاد ملی مدیریت کرونا در چهل و یکمین جلسه خود مقرر نمود: کلیه دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی و نهادها و موسسات عمومی مستقر در تهران از تاریخ ۵/۸/۱۳۹۹ لغایت پایان آبان‌ماه نسبت به کاهش حضور کارکنان خود به میزان پنجاه درصد (۵۰%) اقدام کنند و برنامه حضور کارکنان خود در محیط‌های اداری را به نحوی تنظیم کنند که در ارایه خدمات به شهروندان وقفه‌ای حاصل نگردد.در موارد استثنایی که حضور بیش از پنجاه درصد کارکنان برای ارایه خدمات ضروری به شهروندان اجتناب‌ناپذیر باشد، با تشخیص و موافقت بالاترین مقام اجرایی دستگاه میزان کاهش حضور کارکنان تعیین خواهد شد.» ایجاد بستری مناسب برای پیشبرد امور مهم شهروندان و نیز ادارات و ارگان‌های دولتی در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود بر همین اساس شاهد پیشبرد امور از سوی یکی از اپراتورهای کشور بودیم. بر اساس این گزارش، از زمان ورود کرونا ویروس به عنوان میهمان ناخوانده در ایران بحث داغ دورکاری در دستگاه اجرایی کشور مطرح شد و تمامی شرکت‌ها، دستگاه‌ها و نهادها ملزم به رعایت این مهم شدند. شرکت همراه اول به عنوان پیشگام این امر را در دستورکار خود قرارداد.  همراه اول با شعار تحقق رویای دیجیتال در مهر ماه سال 97 از برنامه پنج ساله خود رونمایی کرد و امروز در روزهای اوج‌گیری ویروس کرونا که چرخ کسب و کار بسیاری از مشاغل در سربالایی ناهموار قرار گرفته است، شرکت خدمات سیار همراه اول با گذشت حدود دو سال از آغاز عملیاتی ساختن این هدف آن را به واقعیت تبدیل کرد.  پس از شیوع ویروس کرونا، شرکت همراه اول جزو نخستین شرکت‌ها بود که کارکنان خود را مکلف به فعالیت دورکاری کرد و در ادامه با برنامه‌ریزی و انجام طرح‌های مختلف در مسیر استراتژیک کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال موفق شد سایر رقبا را در خدمات ارتباطی برای فعالیت‌های دورکاری پشت سر بگذارد و امروز به یک شرکت الگو تبدیل شود. به عبارت دیگر شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشور توانست با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت طی سال‌های گذشته، در روزهای کرونایی کشور، زیرساخت گسترده و نوین ارتباطی را فراهم کند و به عنوان الگوی سایر اپراتورها در خط مقدم دورکاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم، اقدامات فناورانه را متقبل شود.   گفتنی است که در چنین شرایطی وزارتخانه‌های کشور از جمله مهم‌ترین آنها، وزارت کشور و شورای نگهبان به سامانه‌های دورکاری بستر امن همراه اول پیوسته‌اند و از این امکان برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود استفاده می‌کنند. در تازه‌ترین اخبار مربوط به این شرکت، از سامانه «پارلمان مجازی ایران» در مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان مجلس رونمایی شده است. در سامانه تعاملی پارلمان مجازی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند درباره مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح با مردم مشورت و نظرات و پیام‌های مردمی را دریافت کنند. هر نماینده در پارلمان مجازی ایران دفتر مجازی دارد و مردم می‌توانند به جای صرف وقت و هزینه، مراجعات خود را از طریق دفتر مجازی انجام دهند. از این پس، رسالت یکپارچه‌سازی ارتباطات مردم با تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با این سامانه و راهبری مدیریت مرکز تماس، پیامک، ایمیل و موارد ارتباطی دیگر از جمله خدمات پارلمان مجازی ایران خواهد بود. «پارلمان مجازی ایران» توسط «همراه اول کسب‌وکار» در مجلس شورای اسلامی ایران پیاده‌سازی و اجرا شده است. گفتنی است اپراتور اول در مدت شیوع ویروس کرونا در عرصه‌های مختلفی حضوری موثر و فعال داشت و در قالب اجرای مسوولیت اجتماعی توانست خدمات ویژه‌ای را ارایه دهد که از جمله می‌توان به ارایه بسته ‎اینترنت ۲۰ گیگ به معلمین کشور، رایگان کردن تماس ۶۰ هزار بهورز، مشارکت ۳۰ میلیارد ریالی در ساخت بیمارستان، یک سوم کردن تعرفه ترافیک سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها، پوشش زنده هیئات در ایام محرم و صفر در ‎روبیکا، راه‌اندازی سامانه پارلمان مجازی برای ارتباط مردم با نمایندگان مجلس و اهدای بیش از ۱۶میلیون ماسک رایگان به مناطق محروم اشاره کرد. همچنین، ارایه بسته اینترنت ۲۰۰گیگ به خبرنگاران، مشارکت با سازمان حج در تهیه غذای مخصوص بیماران کرونایی، راه‌اندازی سامانه رایگان ‎شاد با مشارکت آموزش و پرورش، کمک به ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارهای آسیب ‌دیده از ‎کرونا و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای اقشار محروم جامعه از دیگر خدمات این شرکت در ایام کرونایی است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران