شماره امروز: ۵۴۷

| | |

نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد ۳۵.۵ درصد مخاطبان عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین در ماه‌های اخیر را «بی‌اعتمادی به کیفیت کالا» می‌دانند.

بی‌اعتمادی به کیفیت کالا، عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین

نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد ۳۵.۵ درصد مخاطبان عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین در ماه‌های اخیر را «بی‌اعتمادی به کیفیت کالا» می‌دانند. ایرنا در یک افکارسنجی آنلاین از مخاطبان خواست تا علت اصلی کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین را در ماه‌های اخیر اعلام کنند که ۳۵.۵ درصد مخاطبان ایرنا «بی‌اعتمادی به کیفیت کالا» و ۲۵.۶ درصد «گرانی قیمت نسبت به بازار» را عامل دانستند. «بی‌اعتمادی به پرداخت وجه قبل از تحویل کالا» با ۱۵.۸ درصد، «بی‌اعتمادی به سایت فروشنده» با ۱۵.۶ درصد و «تأخیر در ارسال کالا» با ۷.۴ درصد به عنوان عوامل بعدی از سوی پاسخگویان مطرح شدند. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش تمایل مردم به خرید اینترنتی منتشر شد که اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا را بر آن داشت که افکارسنجی آنلاین خود را در این هفته به تمایل مردم به خرید اینترنتی اختصاص دهد. این نظرسنجی در روزهای ۱۰ تا ۱۷ آذرماه روی سایت ایرنا قرار گرفت که در مجموع ۴۰۰۰ نفر در این افکارسنجی مشارکت داشتند. در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- به نظر شما مهم‌ترین علت گرایش مردم به خرید آنلاین چیست؟ ۲- تا چه اندازه به خرید آنلاین اعتماد دارید؟ ۳- بنا به برخی گزارش‌ها، تمایل مردم به خرید آنلاین در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، به نظر شما علت اصلی چیست؟ ۴ – شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه در گرایش شما به خرید آنلاین تأثیر داشته است؟ مطرح شد. در پاسخ به سوال «به نظر شما مهم‌ترین علت گرایش مردم به خرید آنلاین چیست؟» ۴۲.۲ درصد مخاطبان «صرفه‌جویی در وقت» و ۳۷.۴ درصد «انتخاب و دریافت آسان کالا» را مهم‌ترین علت خرید آنلاین دانستند. «قیمت پایین» با ۱۳.۴ درصد و «اطمینان در خرید» با ۳.۹ درصد در مراتب بعدی قرار گرفتند. مخاطبان ایرنا میزان اعتماد خود را به خرید آنلاین با ۴۵.۷ درصد «تا حدی»، ۲۴.۸ درصد «کم» و ۱۲.۳ درصد «زیاد» اعلام کردند و ۱۷.۱ درصد پاسخگویان ایرنا نیز «اصلا» اعتمادی به خرید آنلاین ندارند. پاسخ‌های مخاطبان شرکت‌کننده در مورد سوال چهارم نیز حاکی است؛ ارزیابی مخاطبان از تأثیر شیوع کرونا در گرایش آنها به خرید آنلاین با ۳۶ درصد «تاحدی» است. ۳۵.۶ درصد میزان این تأثیر را «زیاد» دانستند و ۲۸.۴ درصد نیز گزینه «اصلا» را انتخاب کردند.

مراقب موبایل ‌بانک‌های ‌ جعلی باشید

یکی از این برنامه‌های جعلی، موبایل بانک‌ها هستند که می‌توانند منجر به برداشت غیرمجاز از حساب کاربران شوند. به گزارش ایسنا، اپلیکیشن‌هایی با اهداف خاص می‌تواند توسط هکرها طراحی شود و در شبکه‌های اجتماعی با نام‌های تحریک‌آمیز و اغواکننده به اشتراک گذاشته شود که حاوی یک بدافزار باشند و با باز کردن آنها امکان افشای اطلاعات شما وجود دارد. همچنین نرم‌افزارهایی وجود دارند که قابلیت دسترسی به نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی مثل صندوق پیامک، دفترچه تلفن، دوربین و امکان ذخیره صدا را به هکر می‌دهند. همچنین بررسی گزارش‌های رسیده به پلیس فتا در زمینه برداشت غیرمجاز از حساب، نشان‌دهنده آن است که افراد بدون لحاظ کردن نکات ایمنی، اقدام به نصب و استفاده از برنامه موبایل بانک جعلی کرده بودند. اشتباهی که مالباختگان در این مورد انجام داده بودند این بود که برای نصب برنامه موبایل بانک به نتایج جست‌وجوی گوگل اعتماد کرده و برنامه را از سایت‌های معرفی شده توسط گوگل استفاده کرده بودند. به همین دلیل بانک‌های کشور برنامه‌های بانکی خود را در وب‌سایت رسمی خود قرار داده‌اند که شهروندان در صورت نیاز به موبایل بانک مورد نظر خود می‌توانند آن را از سایت بانک مربوطه دریافت و نصب کنند. بنابراین به کاربران توصیه می‌شود برنامه‌های مورد نیاز خود را از لینک‌های معرفی‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نصب نکنند و برنامه‌های خود را فقط از فروشگاه‌های نرم‌افزاری معتبر و اپلیکیشن‌های کاربردی مثل موبایل بانک را هم از سایت بانک مورد نظر دانلود و نصب کنند. البته نصب برنامه‌های نامعتبر و نرم‌افزارهای مخرب از فروشگاه‌هایی مانند گوگل‌پلی هم امکان‌پذیر است. همانطور که پیش از این، جعل نرم‌افزارهای امنیتی در ‌گوگل‌پلی توسط نویسندگان بدافزار، منجر شده بود کاربران اطلاعات خود را به این برنامه‌های مخرب بدهند. هرچند گوگل برنامه‌های مخرب را به محض اینکه کارشناسان امنیتی در این زمینه هشدار دادند، حذف کرد. با این حال، لازم است کاربران دستگاه‌های تلفن همراه را با آخرین نرم‌افزار حفظ کنند، مراقب اجازه دسترسی بیش از حد برنامه‌ها باشند و نرم‌افزار امنیتی را روی دستگاه خود نصب کنند. همچنین برای حفظ امنیت در موبایل بانک‌ها توصیه می‌شود برای حساب‌های کاربری مختلف از رمز یکسان ‌و مشابه استفاده نکرده و برای بالا بردن سطح امنیت رمزهای خود، از برنامه‌های مدیریت رمز قوی و معتبر استفاده کنید. احراز هویت دومرحله‌ای نیز یکی از راهکارهای جدیدی است که سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به پلتفرم خود افزوده‌اند تا کاربران بتوانند امنیت سایبری حساب کاربری و اطلاعات خصوصی خود را ارتقا دهند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران