شماره امروز: ۵۴۷

سرویس‌های داخلی از ناحیه فیلترشکن‌ها دچار مشکل می‌شوند

| | |

در حالی که این روزها استفاده از فیلترشکن به دلیل فیلترینگ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران افزایش یافته، مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند استفاده از فیلترشکن‌ها باعث می‌شود

گروه دانش و فن|

در حالی که این روزها استفاده از فیلترشکن به دلیل فیلترینگ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران افزایش یافته، مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند استفاده از فیلترشکن‌ها باعث می‌شود ارتباطات داخلی از خارج کشور دچار خلأ شده و سرویس‌های داخلی از ناحیه فیلتر شکن‌ها دچار مشکل شوند و این موضوع به شبکه ضربه می‌زند، زیرا استفاده از فیلترشکن‌ها باعث شده بسیاری از ترافیک داخلی هم از اینترنت راهیابی می‌شود و به داخل کشور برمی‌گردد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خدمات مختلفی را ارایه می‌دهد که می‌توان به صدور پروانه مجوز خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، صدور گواهی تایید نمونه و مجوز ثبت سفارش و ترخیص تجهیزات حوزه رادیویی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، صدور پروانه، مجوز، تاییدیه، گواهینامه، ارایه خدمات رادیویی و صدور اعتبارنامه آزمایشگاه‌های داخلی برای تایید نمونه تجهیزات حوزه رادیویی، ارتباطی و فناوری اطلاعات اشاره کرد. با پیشرفت تکنولوژی نیازهای مردم به‌طور مستمر در حال تغییر است و اینکه دو حادثه مهم حمله هکرها و محدودیت ارایه سرویس به شبکه‌های مجازی در سال گذشته و همچنین وجود ویروس کرونا و افزایش مصرف اینترنت و نیاز جامعه به خدمات گوشی همراه تا به امروز ضرورت فعالیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

   پلتفرم‌های داخلی عملکرد بدی نداشتند

حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره استفاده کاربران از فیلترشکن اظهار کرد: «متأسفانه فیلترشکن‌ها کیفیت ارتباطات شبکه را خراب می‌کنند و ما به‌شدت از این وضعیت ناراضی هستیم. استفاده از فیلترشکن‌ها باعث می‌شود ارتباطات داخلی از خارج کشور دچار خلأ شده و سرویس‌های داخلی از ناحیه فیلتر شکن‌ها دچار مشکل می‌شوند. فلاح جوشقانی با اشاره به عملکرد پلتفرم‌های داخلی از لحاظ کیفیت بیان کرد: شاید پلتفرم‌های داخلی مشکلاتی داشته باشند اما از لحاظ کیفیت روی آنها کار شده است. در حال حاضر با شرایطی که در کشور وجود دارد، مصرف اینترنت رشد بسیار زیادی داشته است، پلتفرم‌های داخلی عملکرد بدی نداشتند.» 

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سامانه نت‌سنج پلاس توضیح داد: با سامانه نت‌سنج پلاس ابزاری برای شفاف‌سازی کارکرد اپراتورها ایجاد کردیم در واقع نت‌سنج پلاس یک داشبورد است که شهروندان می‌توانند با استفاده از آن ببینند کدام سرویس اینترنتی، با چه کیفیتی و چه قیمتی در منطقه‌ای که هستند در دسترس است تا با مقایسه کیفیت سرویس‌های گوناگون دست به انتخاب بزنند. امکان‌هایی همچون ثبت شکایت، مقایسه سرویس‌ها، مقایسه قیمت، تست سرعت اینترنت و خرید آنلاین از دیگر ویژگی‌های این سامانه است. در چند سال گذشته برای توسعه اینترنت پرسرعت تلاش‌های زیادی شده است که ما بتوانیم در روستاها و شهرهای مختلف به مطالبات مردم پاسخ دهیم. در واقع افزایش کیفیت اینترنت اپراتورهای موجود در کشور از حقوق مردم است که در این رابطه از ابتدای وزارت آذری جهرمی دستور طراحی سامانه‌ای برای نظارت کردن مردم بر اپراتورها صادر شد از طرفی یکی از کارهایی که ما در سامانه نت‌سنج پلاس انجام داده‌ایم این است که برای ارزیابی اپراتورها توسط این سازمان، خودمان در شبکه در ۶۰۰۰ نقطه از کشور سرویس می‌گیریم که بر اساس نوع سرویس و کیفیتی که دارند آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد سنجش قرار می‌دهیم. این در حالی است که پوشش‌های اینترنتی آنها توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های دیگر نت‌سنج پلاس بر اساس دسته‌بندی و شاخص‌های جهانی محاسبه بازی‌ها، وب‌گردی و صوت روی اینترنت است که این بخش یکی از مهم‌ترین خدمات برای اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شود. از طرفی شهروندان با استفاده از سامانه وب‌سنج پلاس می‌توانند هنگام وارد شدن به این سامانه از وضعیت خدمات و اینترنتی که استفاده می‌کنند باخبر شوند. البته باید بگویم به محض ورود هر یک از شهروندان به این سامانه در ابتدا نوع اپراتور آنها مشخص شده و کیفیت اینترنت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی در این سامانه ما یک بخش کیفیت داریم که سرعت اپراتورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در محل‌های موردنظر مورد سنجش قرار می‌دهد یعنی دانلود و آپلود سرویس‌ها ارزیابی می‌شود. کاربران در هر نقطه‌ای با سامانه نت‌سنج پلاس می‌توانند وضعیت و مقدار پوشش 3G و 4G اپراتورهای مختلف را در همان نقطه ببینند. همچنین اپراتورهای تلفن همراه، FCP‌ها و ارایه کنندگان اینترنت ثابت و بی‌سیم که بیشترین تاثیر را در این بازار دارند از شرکت‌هایی هستند که نتایج اندازه‌گیری کیفیت و چگونگی ارایه سرویس آنها در سامانه نت‌سنج پلاس قابل مشاهده است.

   سرعت اینترنت تاثیری بر قیمت ندارد

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین درباره تاثیر میزان سرعت اینترنت بر قیمت آن اظهار کرد: «در تعرفه اینترنت قیمت مبتنی بر سرعت وجود ندارد چرا که براساس کمیسیون ۲۶۶ تعرفه‌ها مشخص شده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نسل جدید VDSL سرعت و کیفیت بیشتری نسبت به ADSL دارد. چرا که همه سرویس‌ها در شبکه VDSL تبدیل به فیبر می‌‌شود و قاعدتا سرعت افزایش می‌یابد در ADSL نیز همه سرویس‌ها بر روی سیم مسی است پس در هر دو نسل اینترنت به هیچ عنوان افزایش قیمت نداریم در واقع تأکید می‌کنم که در حال حاضر قیمت مبتنی بر سرعت وجود ندارد چرا که با همین قیمت‌های مصوب تعرفه در نظر گرفته می‌شود. البته باید بگویم کیفیت و سرعت اینترنت افزایش یابد مصرف آن بیشتر خواهد شد، در شرایط کنونی کشور وضعیت رقابتی معقول وجود ندارد.» وی با اشاره به تاثیر آموزش مجازی بر مصرف اینترنت بیان کرد: «توجه به آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌ها ساعت مصرف اینترنت از ۲۳ تا ۲ بامداد به ۱۰ تا ۱۴ تغییر یافته است، به‌طوری که اکنون با افزایش چند برابری استفاده از اینترنت با تغییر ساعت مصرف مردم در شبکه موبایل روبه رو هستیم. همچنین در حال حاضر با توجه به دورکاری تعداد قابل توجهی از فعالیت‌های نهادها، سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف اینترنت روزانه مصرفی شبکه موبایل از ۱۵ هزار ترابایت به ۲۷ هزار ترابایت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده افزایش رو به رشدی داشته باشد. البته تغییر ساعت مصرف اینترنت برای توزیع مناسب خدمات از سوی اپراتورها شرایط را با وجود افزایش چند برابری استفاده از اینترنت بهبود بخشیده است.»

پیش از این نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به درخواست کاربران برای رفع فیلترینگ تلگرام، گفته بود: «این موضوع واقعا به شبکه ما ضربه می‌زند چون استفاده از فیلترشکن‌ها باعث شده بسیاری از ترافیک داخلی ما هم از اینترنت راهیابی می‌شود و به داخل کشور برمی‌گردد و کار ما را چند برابر کرده است، اما از حوزه اختیارات من خارج است.»

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران