شماره امروز: ۵۴۷

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کرد

| کدخبر: 135128 | |

مهم‌ترین مساله‌ای که در خصوص گوشی‌های تلفن همراه باید به آن توجه کرد بحث تامین ارز است.

گروه دانش و فن   

 مهم‌ترین مساله‌ای که در خصوص گوشی‌های تلفن همراه باید به آن توجه کرد بحث تامین ارز است. اگر ارز تامین نشود، ورود گوشی‌های توقیفی هم نهایتا می‌تواند یک ماه بازار موبایل را تنظیم کند، ‌چرا که نیاز بازار خیلی بیشتر از این مقدار است.

معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه تنظیم بازار برعهده وزارت صنعت است، گفت: نمی‌توان توقع داشت که بازار تلفن همراه تنها با یک وزارتخانه یا سازمان تنظیم شود و به تعادل برسد؛ بلکه در این زمینه باید تمام مجموعه‌ها هماهنگ شوند.

 حسین فلاح جوشقانی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز موبایل‌های توقیف شده در گمرک وارد بازار نشده‌اند، اظهار داشت: بحث گوشی تلفن همراه و بازاری که در این حوزه است، تحت کنترل وزارت ارتباطات است. 10 روز قبل کمیته راهبری رجیستری تلفن همراه در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق گمرک برگزار و مقرر شد چهار اقدام انجام شود؛ یکی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بحث گوشی‌هایی که توقیف شده است و یا گوشی‌هایی که به دلیل عدم تامین ارز در گمرک‌ مانده بود که مقرر شد فرایندهای مربوط به آن را انجام دهند.

جوشقانی ادامه داد: 600 هزار گوشی مشکل عدم تامین ارز دارند و حدود 120هزار دستگاه گوشی به دلایل مباحث‌گران فروشی و کسانی که ارز دولتی گرفته بودند اما گوشی‌ها را با قیمت بالا می‌فروختند، توقیف شد که قرار بود هماهنگی‌هایی با دادستانی صورت بگیرد که این کار نیز انجام شد.

وی افزود: مهم‌ترین مساله‌ای که در خصوص گوشی‌های تلفن همراه باید به آن توجه کرد بحث تامین ارز است. اگر ارز تامین نشود، ورود این گوشی‌ها نهایتا می‌تواند یک ماه بازار موبایل را تنظیم کند. چون نیاز بازار خیلی بیشتر از این مقدار است.

 عده‌ای به محدودیت واردات گوشی اشاره کردند که وزارت صنعت قرار شد در این حوزه فراخوانی بدهد، افراد مستعد را شناسایی کند و برای آنها تسهیلاتی در نظر بگیرد.باید به این نکته توجه کرد که ما چند تولیدکننده داخلی گوشی همراه داریم که باید از آنها نیز حمایت شود البته اگر خودشان‌را به روز کنند و گوشی خوب به بازار عرضه دهند.» به گفته جوشقانی، وزارت ارتباطات در این حوزه صرفا یک همکار است و ما تمام تلاش مان را به کار می‌گیریم و سعی می‌کنیم کمک کنیم اما تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت است.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: نمی‌توان توقع داشت که بازار تلفن همراه تنها با یک وزارتخانه یا سازمان تنظیم شود و به تعادل برسد. همه دستگاه‌ها چه در داخل و چه بیرون از دولت و حتی بخش خصوصی نیاز است وارد این کارشوند تا بستر بازار بزای تنظیم قیمت، آماده شود.

  مشکل بازار تامین ارز است

وی در خصوص تامین ارز و تعلق ارز نیمایی به

واردکنندکان گوشی گفت: اینکه به چه کسانی ارز نیمایی تعلق بگیرد کاملا به سیاست‌گذاری مسوولان بستگی دارد که این مساله را در دولت به چه شکل پیگیری کنند. ارز باید تامین شود و به همان تناسب گوشی وارد بازار شود. در حال حاضر مشکل تامین ارز است. یکی از نکات مهمی که در این حوزه وجود دارد خدمات پس از فروش است. حقوق مصرف کننده برای ما بسیار مهم است و باید این را در نظر گرفت.

وی در ادامه گفت: با اینکه وزارت ارتباطات نقش

تنظیم کننده ندارد اما ما سعی کردیم کاملا از ابتدا در بازار تلفن با دیگر نهادهای دیگر مانند گمرک و بانک مرکزی همکاری کنیم. در واقع طرح ریجستری توسط وزارت ارتباطات انجام شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه دسترسی کسب و کارها به آی‌پی گفت: همه آی‌پی‌ها در اختیار سامانه دولت الکترونیک است و سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) کاملا به GSB دولت الکترونیک متصل است، قرار نیست هیچ چیز خارج از این سیستم وجود داشته باشد. ثبت احوال و دستگاه‌های دولتی در چارچوب قانونی باید به این سامانه متصل شوند و‌ خدمات‌شان را ارایه دهند. همکاران ما در حال مذاکره در این خصوص هستند.

وی در ادامه در خصوص بازبینی پروانه‌های اف سی پی نیز گفت: « با توجه به شرایط موجود، ما از سیاست ادغام شرکت‌ها حمایت می‌کنیم تا شرکت‌های ادغام شده به شکل قدرتمندتری وارد عرصه کاری شوند. بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان به این حوزه ورود پیدا کرد و موفق شد. ما همچنان منتظر پیشنهادات سرمایه‌گذاران هستیم و اگر تغییراتی نیاز باشد حتما انجام می‌دهیم. در حال حاضر نظام صنفی پیشنهاداتی داده‌اند که مبتنی بر چارچوب مدنظر ما نیست. چهارچوب‌هایی که منجر به توسعه و تحول شود.

 کاهش هزینه توسعه در مناطق محروم

وی در خصوص مدیریت فرکانس‌ها گفت: حسب قانون مدیریت فرکانس‌ها با رگولاتوری است. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای نظارت بر فرکانس‌ها انتخاب شده‌اند. باند ۷۰۰/۸۰۰ هم از این قاعده مستثنی نیست. باندی که دیجیتالی شده و یکسری باندها که قبلا برای پخش آنالوگ همگانی استفاده می‌شد می‌تواند آزاد شود که تعدادی نیز آزاد شده‌اند. این کار به‌شدت هزینه توسعه شبکه را به خصوص در مناطق محروم کاهش می‌دهد.

جوشقانی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره حجم حذف شده اینترنت شبانه همراه اول گفت: مدتی است حجم اینترنت شبانه از بسته‌های مختلف تلفن همراه حذف شده اما هنوز قیمت آن ثابت است. با اپراتورها صحبت شده و قرار بر این است از اول دی ماه بسته‌هایی رونمایی شوند که حذف بسته‌های شبانه در آنها لحاظ شده و به نوعی این مساله را جبران خواهد کرد.

یکی از بحث‌های داغ این روزها شماره تلفن‌های همراهی است که به صورت فله‌ای تبلیغات ارسال می‌کنند و به نوعی مشترکان تلفن همراه را کلافه کرده‌اند. جوشقانی در این خصوص گفت: راهکار سلبی تا حدودی جواب می‌دهد. چاره‌ای نداریم به جز اینکه مشترکان را شناسایی و خدمات پیامکی خط آنها را قطع کنیم. در حال حاضر این کار را برای ۵۰هزار سیم‌کارت همراه انجام داده ایم. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و بستری را فراهم کنیم برای اینکه کسب و کارها بتوانند با هزینه کمتر از طرق دیگر تبلیغات کنند. جرا که هزینه بیلیوردهای شهری و تبلیغات تلویزیونی بسیار بالاست.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به امکان پذیر بودن پالایش پارازیت‌ها گفت: ما پالایش پارازیت نداریم. ما سامانه‌ای را در تهران و شیراز راه‌اندازی کرده ایم که به صورت آنلاین اثر تجمعی امواج الکترو مغناطیس را در سطح شهر اندازه‌گیری می‌کنیم و آن را به نمایش می‌گذاریم. استاندارد جهانی ۲۸ ولت بر متر است که آنچه ما در حال حاضر می‌بینیم، اثر گرمایی و میدان مغناطیسی‌ای که این پارازیت‌ها ایجاد می‌کنند عموما کمتر از ۵/۶ ولت بر متر است که فکر‌ می‌کنم کمتر از این مقدار است. البته من متخصص این امر نیستم.

   درآمد پیامک به صفر رسید

معاون وزیر ارتباطات گفت: اپراتورهایی که سرویس قدیمی ارایه می‌کنند با کاهش درآمد 50 تا 90 درصدی مواجه هستند؛ درآمد سرویس پیامک به صفر رسیده و درآمد سرویس مکالمه روند کاهشی دارد. وی گفت: طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد، شرکت‌هایی که استراتژی تحول دیجیتال را اجرا کرده‌اند 9 درصد افزایش درآمد، 12 درصد افزایش حجم بازار و 26 درصد افزایش سودآوری را تجربه کرده‌اند.فلاح جوشقانی با بیان اینکه اپراتورها باید با توجه به شرایط جدید برای تحول آماده باشند، افزود: اپراتورهایی که سرویس قدیمی ارایه می‌کنند با کاهش درآمد 50 تا 90 درصدی مواجه هستند و برای مثال درآمد سرویس پیامک به صفر رسیده و درآمد سرویس مکالمه روند کاهشی دارد.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران