سند پدافند غیرعامل در حوزه فضایی تدوین می‌شود

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۸۶
سند  پدافند  غیرعامل در حوزه فضایی تدوین می‌شود

گروه دانش و فن   

رییس سازمان فضایی ایران گفت: سند پدافند غیرعامل در حوزه فضایی در حال تدوین است که علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها، ملاحظات پدافند غیرعامل نیز مدنظر قرار گرفته است.

 مرتضی براری با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و لزوم افزایش بازدارندگی سایبری با توسعه زیرساخت‌های بومی فضایی اظهار داشت: امروزه حوزه ICT به‌شدت در حال رشد و توسعه است و با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور و همچنین رشد فناوری‌های جدید به ویژه اینترنت اشیا (IOT)، این فناوری در زندگی مردم رسوخ کرده است. این مساله هم فرصت است و هم تهدید و باید همزمان با توسعه فناوری، زیرساخت‌های آن را نیز به دلیل تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن در جامعه، در مقابل تهدیدات امن‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه در این راستا تقویت زیرساخت‌های ICT در مقابل تهدیدات بسیار حائز اهمیت است و باید در دستور کار جدی متولیان این حوزه قرار گیرد، گفت: دشمن درصدد است از طریق نفوذ به زیرساخت‌های ارتباطی به کشور آسیب برساند. به عنوان مثال ویروس استاکس نت که تصمیم داشت در صنایع کشور اختلال ایجاد کند. با رشد این فناوری تهدیدات نیز رشد می‌کنند و مصون‌سازی در مقابل این تهدیدات بسیار حایز اهمیت است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: با رشد و توسعه فناوری همواره مباحث امنیتی نیز باید به موازات آن رشد کرده و مورد توجه قرار گیرند. هر فناوری که فرصت است، تهدیداتی هم دارد که باید با شناخت همه‌جانبه آن بتوانیم این فناوری را مدیریت کنیم.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌ها در ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات سایبری گفت: فضای سایبری مانند یک ساختمان شیشه‌ای است و مردم نباید احساس کنند که این فضا کاملا امن است و به آن اعتماد ۱۰۰ درصدی داشته باشند. نکته دوم نیز مصون‌سازی این فضا با استفاده از فناوری‌های روز و توسط حاکمیت است که این موضوع باید مستمر باشد.

براری با بیان اینکه باید مصون‌سازی زیرساخت‌ها برای هرگونه حملات در اولویت برنامه‌ها قرارگیرد، برلزوم مشارکت نخبگان و شهروندان در راستای افزایش بازدارندگی سایبری در کشور تاکید کرد و ادامه داد: با رسوخ ICT در جامعه، این حوزه تبدیل به مرکز و بستر خدمات و درآمد افراد شده است، بطوریکه قطع شدن یک روز اینترنت یا سرور یک شرکت حمل و نقل اینترنتی منجر به وارد شدن خسارات زیادی خواهد شد. بنابراین لازم است نخبگانی که در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند، تمام ملاحظات لازم را در توسعه خدمات و زیرساخت‌های آن در نظر بگیرند.

وی گفت: پس نیاز داریم که متخصصان در ایجاد و توسعه کسب وکارهای خود یک طرح راهبردی و برنامه‌ریزی دقیقی در این حوزه داشته باشند و ملاحظات پدافند غیرعامل را مورد توجه جدی قرار دهند. درهمین حال برای افزایش آگاهی عمومی، نیازمند ایجاد یک مرکز ترویج پدافند غیرعامل هستیم. باید توجه داشت که پدافند غیرعامل موضوعی صرفا نظامی نیست و باید در تمام حوزه‌ها در زندگی مردم مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور تحت تاثیر انواع بلایای طبیعی در دنیا است و باید در توسعه زیرساخت‌های کشور، مدیریت انواع بلایا را مدنظر قرار دهیم درباره نقش کاربردهای فناوری فضایی دراین زمینه گفت: فناوری فضایی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۳۴ درصد رشد داشته و رشد آن ۶.۵ برابر رشد متوسط اقتصاد جهانی بوده است. این مساله بیانگر این است که اقتصاد فناوری فضایی به عنوان یک اقتصاد نوظهور و همزمان با انقلاب صنعتی چهارم در حال شکل‌گیری است.

وی با بیان اینکه فضا به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه و موثر در توسعه و رفاه کشورها مدنظر است و امروزه بیش از ۹۰ درصد بلایای طبیعی ناشی از فرآیند‌های آسمانی است و ۱۰ درصد بلایای طبیعی مانند رانش زمین، زلزله و آتش‌فشان ناشی از فرآیندهای زمینی است، افزود: امروزه ماهواره‌ها در پیش بینی، پیشگیری و مدیریت بلایا می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

چرا که در زمان بحران، زیرساخت‌های زمینی دچار مشکل خواهد شد و زیرساخت‌های فضایی قابل ارایه است.

به گفته براری، در حال حاضر زیرساخت‌های زمینی حوزه ICT بطور دقیق در حال ایمن‌سازی است، اما باید یک نگاه همه‌جانبه و آینده نگرانه به تمام فناوری‌ها و حوزه‌ها شامل فناوری فضایی هم داشته باشیم تا زمینه‌های نفوذ، تهدیدات و آسیب‌ها را در کلیه سطوح به حداقل برسانیم. در این راستا باید یک مرکز آینده پژوهی به منظور رصد مستمر فناوری‌های نوین کاربردی در حوزه پدافند غیرعامل ایجاد و راهکارهای مدیریت آن فناوری‌ها احصا شود.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه با توجه به دسترس‌پذیری بیشتر و آسان‌تر شبکه‌های ماهواره‌ای، این شبکه به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی شبکه‌های ارتباطی به‌شدت در حال توسعه و گسترش است، افزود: جدای از اینکه زیرساخت‌های ماهواره‌ای و زیرساخت‌های زمینی مکمل هم هستند، زیرساخت‌های فضایی به عنوان یک زیرساخت استراتژیک مورد توجه همه کشورها قرار گرفته و به عنوان یکی از ارکان ایجاد و توسعه کسب وکارهای نوین مطرح است. در این راستا سند پدافند غیرعامل در حوزه فضایی در حال تدوین بوده که علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها، ملاحظات پدافند غیرعامل نیز مدنظر قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر