رویداد

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۰۱:۳۵:۱۱
کد خبر: ۱۹۳۵۸۲

سیگنال رییس کل بانک مرکزی برای بازار ارز

رییس‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت عرضه ارز در کشور اظهار کرد: امسال حجم عرضه ارز در بازار بسیار خوب است هم در حوزه حواله و هم اسکناس وضعیت بسیار خوبی داریم. علی صالح‌آبادی در جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها و مدیران اقتصادی استان فارس تصریح کرد: اوراق سپرده عام، امکان مناسبی برای تجهیز منابع و جبران کمبود نقدینگی در اختیار بانک‌ها می‌گذارد و در بازار سرمایه قابل انتشار و معامله خواهد بود. رییس‌کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر تقویت بیش از پیش فرآیند تولید مواد و تخصیص هدفمند اعتبارات بانکی به بنگاه‌های تولیدی در راستای اشتغال‌آفرینی کارآمد گفت: بانک‌ها حتما باید بنگاه‌های تولیدی تملک‌شده قبلی را با نگاه سهل‌تر به بخش خصوصی واگذار کنند تا چرخه تولید متوقف نشود.  صالح‌آبادی افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: افزایش سرمایه شبکه بانکی با توجه به شرایط کنونی، یک ضرورت است و باید با همکاری همه دستگاه‌ها و قانونگذاران محترم، در دستور کار قرار گیرد. وی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها می‌توانند از محل فروش اموال مازاد، نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند. رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه درباره وضعیت عرضه ارز در کشور هم گفت: امسال حجم عرضه ارز در بازار بسیار خوب است هم در حوزه حواله و هم اسکناس وضعیت بسیار خوبی داریم. صالح‌آبادی افزود: بانک مرکزی هم از نظر منابع ارزی و هم در حوزه حواله‌ای و هم اسکناس وضعیت خوب و قابل قبولی دارد و با عرضه‌هایی که انجام می‌دهیم آرامش حاکم بر بازار حفظ خواهد شد و تداوم خواهد داشت. وی تصریح کرد: ورود ارز به کشور نیز نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و بخش خصوصی ارزهای خوبی وارد چرخه تجاری کشور می‌کند و میزان رفع تعهد ارزی صادر‌کنندگان به حدود ۸۵ درصد رسیده که رقم خوبی است. رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه این نشست گفت: سامانه اعتبارسنجی کنونی براساس سوابق قبلی مشتری وضعیت مشتری را ارزیابی کرده و رتبه مشتری را تعیین می‌کند. صالح‌آبادی افزود: این رتبه‌سنجی بر این اساس است که آیا فردی چک برگشتی یا تسهیلات معوقه داشته یا خیر و براساس آن رتبه اعتباری به مشتری ارایه می‌شود.

رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که از سایر دستگاه‌ها هم اطلاعاتی را دریافت کنیم و آن دستگاه‌ها نیز اطلاعات خود را در اختیار ما قرار دهند تا اعطای رتبه اعتباری به مشتری فقط بر اساس اطلاعات بانکی نباشد و سایر اطلاعات فرد هم در اعتبار سنجی موثر باشد. بر اساس این گزارش، رییس‌کل بانک مرکزی به همراه مدیران ارشد ارزی، نظارت و اعتبارات بانک مرکزی همچنین دیشب در نشست تخصصی بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان فارس شرکت کردند.  صالح‌آبادی ضمن شنیدن مشکلات مربوطه، دستورات لازم برای تسریع در روند برخی پرونده‌ها در راستای حمایت از چرخه تولید، اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات صادر کرد. در این نشست که در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن برگزار شد علاوه بر استاندار فارس، مسوولان ارشد دادگستری و مدیران اقتصادی، صادرکنندگان و واردکنندگان و فعالان تولیدی استان هم حضور داشتند

دستبرد بانک‌ها به خزانه  بانک مرکزی

سکوت 11هفته‌ای بده بستان بانک‌ها و بانک مرکزی طولانی‌تر شده اما این سکوت را برخی علامتی از وقوع یک توفان تورمی در آینده می‌دانند. چرا که معتقدند دلیل مهم این آرامش د عدم دارایی اوراق بانک‌ها بوده و این نهاد‌ها دستبرد به خزانه یا اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی را افزایش داده‌اند. متغیری که افزایش آن از مسیر رشد پایه پولی می‌تواند تورم‌زایی دربرداشته باشد.

همه‌چیز در طبیعت در سکوت کار خودش را انجام می‌دهد. آن قدر ساکت است که به یک‌باره توفان به پا می‌خیزد. اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا همیشه قبل از توفان‌های بزرگ آرامش خاصی طبیعت را فرا می‌گیرد؟ برخی احتمالا توفان لحظه‌های بعد را دلیل آرامش فعلی می‌دانند. البته همیشه هم این طور نیست. یعنی هر آرامشی علامت توفان نیست و هر توفانی لزوما از پس جوی آرام بلند نمی‌شود. با این حال تجربه نشان داده توفان‌های سنگین در پس سوکتی سنگین معمولا ناگهانی هستند که علت آن هنوز مانند یک راز باقی مانده است. سکوتی که اکنون دامنگیر بانک‌ها شده و برخی معتقدند می‌تواند علامتی از یک توفان تورمی باشد.

به گزارش اکو ایران، بده بستان بانک‌ها در هفته‌های اخیر پیچیده‌تر شده است. از قرار معلوم این پیچیدگی سیگنالی از حال بدی است که به اعتقاد برخی اتفاقا بر معیشت جامعه هم اثر گذار است. بررسی سازو کار مالی بانک‌ها به صورت هفتگی نشان می‌دهد این نهادها به‌طور کلی هر هفته در حال حل یک معادله هستند و همین طور یک نامعادله.  معادله زمانی است که بانک‌ها آنچه از بانک مرکزی طلب می‌کنند را با وثیقه اوراق تسویه می‌کنند. این بده بستان به شکلی روش اقتصادی امن‌تری برای اقتصاد تلقی می‌شود. سمت دیگر این دادوستد نامعادله است. یعنی استقراضی که نه وثیقه می‌خواهد و نه بانک‌ها معذوریت چندانی در پذیرش آن دارند مسیری که یک نتیجه بسیار بد دارد. فشار مستقیم به رشد پایه پولی. در این هفته‌ها آمارها نشان می‌دهند احتمالا تراز سمت معادله بانک‌ها خبر از سنگین‌تر شدن کفه نامعادله و رشد اضافه برداشت‌های بانکی دارد. بازار باز و بازار بین بانکی دو بازاری هستند که بانک مرکزی با ماهیت مختلف سعی در بهبود نقدینگی نهادهای مالی مقروض دارد. اما شرط این بازارها وثیقه اوراق از سوی بانک‌ها است. در بازار باز بانک‌ها اوراق به بانک مرکزی می‌فروشند این نهاد هم در یک هفته بعد و با نرخ سود 21 درصد دوباره آن را به بانک‌ها می‌فروشد.

 

ارسال نظر