اردوغان اروپا را با موج جدید پناهندگان تهدید کرد

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۸۷

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، به مناسبت دهمین سالگرد بحران سوریه یک بار دیگر اروپا را با ابزار پناهندگان تهدید کرد: 

 ارتش ترکیه برای جلوگیری از کشته شدن انسان‌های بی گناه در ادلب، مجبور به مداخله شد. من معتقدم که غرب ناگزیر است از راه دوستانه و قدرتمند ترکیه حمایت کند. در دهمین سالگرد بحران سوریه، باید به یاد داشته باشیم که صدها هزار نفر کشته و شکنجه شدند، در حالی که میلیون‌ها نفر تنها به دلیل اینکه دموکراسی، آزادی و حقوق بشر خواستند آواره شدند... اگرچه بسیاری از کشورها به دلایل یا بهانه‌های مختلف در درگیری‌های سوریه مداخله کرده‌اند، اما درست در زمان فاجعه سوریه را رها کرده‌اند. بنابراین یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه در میان کشتاری که به نظر می‌رسد هرگز پایان ندارد، تک و تنها ماند.

ما تأکید می‌کنیم که یک راه‌حل صلح آمیز و پایدار بدون احترام به تمامیت ارضی سوریه و وحدت سیاسی آن امکان پذیر نخواهد بود.

ترکیه از یک سو پذیرای میلیون‌ها پناهنده سوری شده، از سوی دیگر اولین کشوری است که به‌طور عمده از نیروهای نظامی علیه سازمان‌های تروریستی که در سوریه فعالیت می‌کنند، استفاده کرده است. ما در سرزمین‌هایی که از تروریسم پاک شده‌اند مناطق امن ایجاد کردیم و تلاش کردیم تا امید را به زندگی مردم بازگردانیم... این مناطق به جزایر صلح و ثبات تبدیل شده‌اند. ما پروژه‌های مهی از جمله آموزش نیروهای نظامی، بهبود عناصر زیرساختی مانند برق و آب و بازگشایی مدارس و بیمارستان‌ها را راه‌اندازی کرده ایم.

کشور ما با اتخاذ این اقدامات از اروپا در مقابل مهاجرت بی رویه و تروریسم محافظت کرد و مرز جنوب شرقی ناتو را ایمن کرد. امروز غرب سه گزینه دارد. اولین گزینه تماشای حوادث سوریه و از دست رفتن جان بی گناهان از دور. این رویکرد نه تنها ادعاهای اخلاقی غرب را تضعیف می‌کند، بلکه تهدیدهای جدیدی مانند تروریسم و مهاجرت بی رویه را ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر