اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۴۸

اجاره خانه ۳۱ درصد گران شد

 متوسط افزایش اجاره‌بها تا ۳۱.۶ درصد برای خانوارهایی که اجاره خود را تمدید کردند افزایش یافته است، این رقم در دو سال گذشته بالاترین حد رشد اجاره است. بررسی تازه‌ترین آماری که مرکز آمار ایران در رابطه با شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری منتشر کرد نشان می‌دهد که از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته متوسط افزایش اجاره‌بها بین ۱۶.۸ درصد تا ۳۱.۶ درصد متغیر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۱۳۹۶ می‌شود.براساس این گزارش، متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهای که تمدید قرارداد داشته‌اند در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۲ درصد در بهار، ۲۶.۳ درصد در تابستان، ۲۵.۴ پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان می‌رسد. اما در سال ۱۳۹۸ اجاره‌بها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷.۱ تابستان، ۳۱.۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱.۶ درصد در زمستان می‌رسد. همچنین بررسی وضعیت اجاره‌بها واحدهای مسکونی در مناطق شهری بیانگر آن است که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت به ۱۶۹.۳ رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است. در زمستان گذشته این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی به استان سمنان با ٧.٧ درصد افزایش و کمترین آن به استان آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش اختصاص دارد. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٢.٩ درصد است که نسبت به پاییز ١٣٩٨ (٢١.٦ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش دارد.

آخرین وضعیت واریز سود سهام عدالت

معاون امور سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت واریز سود سهام عدالت را تشریح کرد. حسین علایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۷ که فرآیند آن در اسفند سال ۱۳۹۸ آغاز شد، توضیح داد: سود سهام عدالت سال ۱۳۹۷ که در سال ۱۳۹۸ پرداخت شد، برای برخی مشمولین توسط بانک‌ها به دلایل مختلف از جمله اینکه حساب غیرفعال یا مسدود بوده، برگشت خورده و در حال بررسی است.وی با تاکید بر اینکه هر فردی که مشکل بانکی نداشته، سود خود را دریافت کرده است، اظهار کرد: برای مثال اطلاعات ۵۸ هزار مشمول فقط در بانک ملی برگشت خورده است.واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۷ از سوم اسفند سال ۱۳۹۸ آغاز و به ازای یک میلیون تومان سهم، ۲۰۵ هزار تومان به حساب مشمول واریز شد. در این راستا افرادی که هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند باید به سایت SAMANESE.IR مراجعه کرده و شماره شبای خود را وارد کنند تا سود سه دوره را طی یک ماه دریافت کنند. در مجموع پنج میلیون نفر هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند.

انتقاد از عدم قرائت تحقیق و تفحص قاچاق کالا و ارز

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تذکری از عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز در صحن علنی مجلس انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، حسن نوروزی در تذکر شفاهی جلسه علنی مجلس خطاب به مسعود پزشکیان نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی گفت: من عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز هستم. دو ماه گذشته در تلویزیون گفته شد که نمی‌گذارند این گزارش در مجلس قرائت شود و من گفتم تا یک ماه دیگر این گزارش خوانده می‌شود. دو ماه گذشت و گزارش خوانده نشد. من شرمنده ملت ایران هستم. من از مجلس دفاع کردم و گفتم هیچ کس مانع قرائت این گزارش نخواهد بود. همچنین علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکر شفاهی خود گفت: علت تاخیر در قرائت گزارش گروه تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز چیست این هیات سال ۹۶ تشکیل شده و مدت فعالیت آن تا پایان سال ۹۶ بوده است. گزارش این هیات تحقیق و تفحص در سال ۹۷ تهیه و ارایه شده و توسط معاونت نظارت چاپ شده و در اختیار هیات رییسه قرار گرفته است.متاسفانه به علت دخالت‌هایی که صورت می‌گیرد گزارش قاچاق کالا و ارز بیش از حد نگهداری شده است. مجددا چند ماه پیش کمیسیون اقتصادی گزارشی را به هیات رییسه فرستاد اما در نوبت قرائت در صحن قرار نگرفت. امیدوارم این گزارش تا پایان دوره دهم مجلس قرائت شود.

عرضه اینترنتی برنج تنظیم بازار

بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار و برای اولین‌بار، مجوز رسمی فروش برنج با قیمت تنظیم بازار به یک فروشگاه اینترنتی اختصاص پیدا کرد.کاظم کلب‌خانی مدیرعامل فروشگاه اینترنتی اُکالا در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا از عرضه برنج تنظیم بازار توسط این فروشگاه اینترنتی خبر داد و افزود: بر اساس این مصوبه، ۱۰۰ تن برنج هندی (GTC) با برچسب مخصوص تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و با قیمت مصرف‌کننده هر کیلو ۸۰۰۰۰ ریال (قابلیت عرضه در بسته‌بندی ۱۰ کیلویی) توسط این سوپر مارکت اینترنتی به مشتریان عرضه می‌شود. مدیرعامل فروشگاه اینترنتی اکالا ضمن بیان اینکه که هموطنان در شرایط فعلی و جهت حفظ سلامتی خود می‌توانند برای تهیه مایحتاج خود از منزل خارج نشوند و خرید خود را به‌صورت آنلاین از طریق سوپرمارکت آنلاین اکالا انجام دهند، اظهار داشت: این فروشگاه اینترنتی، برنج‌های خریداری شده هر خانوار را ضمن رعایت تمامی دستور العمل‌های بهداشتی، درب منزل تحویل می‌دهد و از این طریق به عرضه سریع‌تر و آسان‌تر این محصولات کمک می‌کند.

 

ارسال نظر