اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۰۳

۲۱ سد کشور کمتر از ۴۰  درصد پرشدگی دارند

بر اساس گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۲۱ سد کشور تا ۱۲ اردیبهشت کمتر از ۴۰ درصد و ۹۰ سد نیز بیش از ۹۰ درصد پرشدگی دارند. مقادیر ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۸) تا ۱۲ اردیبهشت ۴۰.۷میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹درصد کاهش نشان می‌دهد. مقادیر خروجی آب از سدها ۳۱ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳درصد کاهش دارد. موجودی آب مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ اردیبهشت به ۳۸.۲میلیارد متر مکعب رسید. موجودی آب مخازن سدهای کشور نسبت به مدت مشابه پارسال چهار درصد کاهش یافت. ۷۶ درصد حجم مخازن سدهای کشور پر است که این میزان نسبت به هفته گذشته یک هزار و ۸۰ میلیون متر مکعب افزایش نشان می‌دهد.

باز شدن مرز مهران 

طی رایزنی‌های صورت‌ گرفته احتمال بازگشایی مرز مهران وجود دارد؛ به‌طوری که ممکن است این مرز برای دو روز در هفته باز شود. به گزارش ایسنا، در جریان شیوع ویروس کرونا مبادلات مرزی با مشکلاتی مواجه شد که از جمله آنها مرزهای عراق بود. اما در روزهای اخیر به دنبال رایزنی‌های انجام شده، پیشنهاداتی در این رابطه از سوی دو طرف ایرانی و عراقی وجود داشت؛ به‌طوری که ایران خواستار بازگشایی حداقل سه روز در هفته این مرزها بود اما عراق فقط یک روز را پیشنهاد کرد که از نظر ایران پذیرفته شده نبوده است.اما به تازگی استاندار ایلام اعلام کرد که احتمال باز شدن مرز مهران برای دو روز در هفته وجود دارد.

پیشنهادهای کارشناسی  برای نجات اقتصاد از کرونا

با توجه به آسیب‌های اقتصادی کرونا، کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که ابتدا باید دولت هزینه‌های جاری خود را کاهش بدهد و برای مقابله با این ویروس اجرای بودجه عمرانی که در سال جاری افزایش قابل توجهی یافته، چند ماه به تعویق بیفتد یا اعتبارات طرح‌های بزرگ به این موضوع اختصاص پیدا کند. به گزارش ایسنا، شیوع ویروس کرونا با خساراتی که به اقتصاد کشور به دلیل تعطیل شدن یا کاهش فعالیت مشاغل و کسب‌وکارهای خرد و کلان وارد کرده، دولت را بر آن داشت تا ستاد اقتصادی تشکیل دهد که در آن به بررسی و حل مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای کسب‌ و کارها پس از این ویروس بپردازد. از مهم‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در این ستاد این بود که پرداخت اقساط تسهیلات سه ماهه پیش‌ رو صاحبان کسب‌وکارهایی که بر اثر شیوع این ویروس از لحاظ درآمدی آسیب دیدند و همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه تمام اشخاص بدون درنظر گرفتن جریمه‌ای به پایان دوره بازپرداخت، منتقل شد. طبق لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال جاری به مجلس ارایه کرد حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی منابع عمومی را به بودجه عمرانی اختصاص داده و مابقی سهم هزینه جاری بود، اما در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس و نهایی شدن آن مشخص شد که از حدود ۵۷۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، تا بیش از ۸۷ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی و حدود ۴۳۰ هزار میلیارد برای هزینه جاری اختصاص یافته است.

بومی‌سازی ۶۰ کالای استراتژیک آب و برق 

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب با اشاره به اینکه ساتکاب وظیفه حمایت و به‌کارگیری محصولات دانش‌بنیان‌ آب و برق را بر عهده دارد، گفت: تاکنون بیش از ۶۰ کالای استراتژیک صنعت آب و برق با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است. 

 

ارسال نظر