اخبار

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۵۹

آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلا

از سوی رییس قوه قضاییه آیین‌نامه «تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری» در 34 ماده ابلاغ شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه متن کامل آیین‌نامه ابلاغی از سوی آیت‌الله رییسی به شرح ذیل است: در اجرای ماده 19 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1333 و ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 و به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضاییه «آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری» به شرح مواد آتی است.

در ماده 2 آمده است: قرارداد حق‌الوکاله بین وکیل و موکل معتبر است. در صورتی‌که قراردادی در خصوص حق‌الوکاله در بین نباشد، تعیین حق‌الوکاله در مورد وکیل و موکل، محکوم‌علیه، مالیات و سهم کانون، صندوق و سهم مرکز بر اساس این تعرفه خواهد بود. چنان‌چه میزان حق‌الوکاله در قرارداد کمتر از تعرفه موضوع این آیین‌نامه باشد، در مورد محکوم‌علیه مبلغ کمتر ملاک است. وکیل مکلف است در فرم وکالتنامه مبلغ حق‌الوکاله را درج نماید و نباید از عباراتی مانند «طبق تعرفه» استفاده کند. در صورتی ‌که حق‌الوکاله وجه نقد نباشد، وکیل موظف است ضمن درج اصل حق‌الوکاله، معادل ارزش ریالی آن را در وکالتنامه اظهار نماید. چنان‌چه در نتیجه توافق وکیل و موکل و حسب وکالتنامه، مبلغ حق‌الوکاله مازاد بر تعرفه تعیین شده باشد، دادگاه نسبت به محکوم‌علیه تا حداکثر میزان تعرفه موضوع این آیین‌نامه رأی خواهد داد؛ اما مبلغ علی‌الحساب دریافتی از موکل مبنای ابطال تمبر علی‌الحساب مالیاتی موضوع ماده 103 قانون مالیات‌ها، سهم کانون، مرکز و صندوق می‌باشد. در صورتی که وکیل کسری تمبر مالیاتی داشته باشد دفتر شعبه مکلف به قبول وکالتنامه وی است و در اجرای ماده 54 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 بدواً جهت ابطال تمبر مالیاتی به وکیل اخطار صادر می‌گردد. تا زمان تکمیل تمبر مالیاتی، کلیه اخطاریه‌ها (به جز نقص تمبر مالیاتی) به موکل به عمل می‌آید. در صورتی که قراردادی در خصوص حق‌الوکاله در بین نباشد، حق‌الوکاله وکلای متعدد به تساوی به آنان تعلق می‌گیرد؛ مگر آنکه به نحو دیگری توافق شده باشد. همچنین هر یک از وکلا به نسبت سهم خود مکلف به ابطال تمبر مالیاتی، سهم کانون، مرکز و صندوق هستند؛ مگر آنکه یکی از وکلا سهم دیگری را پرداخت نماید. در مواردی که چند وکیل در پرونده اعلام وکالت می‌نمایند و پروانه برخی از کانون و برخی از مرکز باشد، با توافق وکلا از فرم وکالتنامه کانون یا مرکز به عنوان وکالتنامه مشترک می‌توانند بهره ببرند و لوایح را نیز در سربرگ یکی از وکلا تقدیم نمایند، اما هر کدام از وکلا مکلفند حقوق قانونی مربوط به سهم خود از حق الوکاله را حسب مورد به کانون، مرکز و صندوق حمایت بپردازند.

نحوه کسب اطلاع سهامداران از «گتوشا»

از چند ماه گذشته اقدامات لازم برای ورود نماد شرکت پدیده شاندیز به بورس در دستور کار قرار گرفت که این اقدام با موفقیت انجام شد و در دو روز گذشته شاهد درج نماد این شرکت در بازار پایه فرابورس بودیم.

سید جلال فیاضی به اقداماتی که سهامداران پدیده شاندیز باید نسبت به معاملات سهام خود انجام دهند اشاره کرد و گفت: افرادی که در گذشته سهامدار این شرکت بودند تکلیف سهام آنها در سامانه سناپ مشخص است و می‌توانند از طریق کد ملی و کد سهامداری به این سامانه مراجعه کنند و از آخرین وضعیت سهام خود مطلع شوند.

وی گفت: افرادی می‌توانند بعد از بازگشایی معاملات اقدام به خرید و فروش سهام خود کنند که ضمن ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان، کدپیگیری را دریافت کرده باشند.

سید جلال فیاضی گفت: افرادی که کد سهامداری خود در سامانه سناپ را فراموش کرده‌اند می‌توانند از طریق آیکون موجود در این سامانه اقدام به دریافت دوباره کد کنند.

وی خاطرنشان کرد: سهامی که اکنون وارد بورس شده سهام شرکت توسعه است، شرکت ابنیه بعد از ارایه گزارش‌های مالی باید به بورس وارد این بازار خواهد شد.

فیاضی اظهار داشت: در وضعیت کنونی افرادی که که سهامدار پدیده شاندیز بودند علاوه بر سامانه سناپ می‌توانند با ورود به سامانه فرابورس و از طریق کد ملی نسبت به تعداد سهام خود اطلاعات کسب کنند.

سخنگوی شرکت پدیده شاندیز اظهار داشت: افرادی که در سامانه دارا (ddn.csdiran.com) ثبت‌نام کرده‌اند با مراجعه به این سایت می‌توانند از قسمت سبد سرمایه‌گذاری برگ سهام خود را چاپ و مشاهده کنند یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان منتخب برگ سهم گتوشا را قاب چاپ و مشاهده است.

وی ادامه داد: افرادی که دسترسی به معاملات آنلاین کارگزاری‌ها دارند، تعداد سهام گتوشا برای آنها قابل مشاهده است.

فیاضی افزود: همچنین سهامداران می‌توانند پس از مشاهده، با مراجعه به کارگزار بورس و تنظیم فرم تغییر کارگزار ناظر نسبت به انتقال سهامشان به سبد سهامشان نزد کارگزار اقدام کنند.

سخنگوی شرکت پدیده شاندیز به زمان دقیق بازگشایی معاملات پدیده شاندیز اشاره کرد و گفت: زمانی دقیقی برای آغاز معاملات این سهام اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد بازگشایی سهام زیاد طول نخواهد کشید.

 

ارسال نظر