جزییات یارانه کرونا اعلام شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۴۲۵
جزییات یارانه کرونا اعلام شد

با شیوع کرونا، از اوایل اسفند ماه و با توجه به توصیه کارشناسان بهداشتی، مبنی بر سرعت انتشار کرونا برای جلوگیری از گسترش گسترده این ویروس بسیاری از مشاغل به حالت نیمه تعطیل درآمدند. این در حالی است که برای بسیاری از مشاغل انتهای سال پر‌رونق‌ترین بازه زمانی برای کسب و کار محسوب می‌شود. این وضعیت منجر به آن شده افرادی که مشاغل بی‌ثباتی دارند آسیب بیشتری ببینند.

این در حالی است که در دو سال اخیر نیز به دلیل اعمال گسترده تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران، اقشار آسیب پذیر نسبت به گذشته در تنگنای بیشتری قرار گرفته بودند. این وضعیت منجر به آن شده بود که درخواست یارانه از دولت برای افرادی که بیشتر از شیوع گسترده این بیماری آسیب می‌بینند به یک مطالبه تبدیل شود؛ مطالبه‌ای که به نظر می‌رسد دولت به آن پاسخ مثبت گفته است.

در همین زمینه روز گذشته خبر قطعی پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر از سوی دولت اعلام شد. رییس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: دولت برای جبران خسارت‌های مالی کرونا به افراد آسیب پذیر دو بسته حمایتی پرداخت خواهد کرد که این بسته شامل افرادی است که مشاغل موقت داشتند و آن را از دست دادند مثل کارگران ساختمانی، فصلی، روزمزد، دست‌فروشان، رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها که پس از شناسایی توسط وزارت کار به آنها طرح خرید اعتباری تعلق خواهد گرفت. بسته دوم نیز شامل کسانی است که شغل نداشتند و حدود 1.5 میلیون خانوار هستند که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آنها را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش «تعادل» مدتی است که ویروس کرونا به ایران نیز راه یافته و مانند سایر کشورها، بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را هم تحت تاثیر قرار داده است. این ویروس بورس امریکا را به صورت کم‌سابقه‌ای تحت تاثیر قرار داده و در عین حال با ایجاد ناامنی به اقتصاد چین، ایتالیا و کره جنوبی هم ضربه‌های مهلکی زده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در روزهای گذشته گرچه تلاش بر این بوده که بازار بورس که در ماه‌های منتهی به همه‌گیری ویروس کرونا در ایران رونق گرفته بود از آسیب جدی در امان باشد ولی همه چنین امکانی برای سایر حوزه‌ها فراهم نبوده است از جمله بازار طلا که بسیار تحت تاثیر بازار جهانی هم قرار گرفت.

این در حالی است که کرونا مشکلات جدی برای تولید و تجارت ایران هم ایجاد کرد. اکنون این ویروس منجر به محدود شدن تجارت ایران با کشورهای همسایه شده است. در عین حال با توجه بر هشدار کارشناسان بهداشتی مبنی بر سرعت انتشار این ویروس، بر بازار نیز رکود حاکم است و در عین حال بخش تولید نیز آسیب دیده است. اکنون خبر می‌رسد که کرونا باعث تعطیل شدن بسیاری از مشاغل خرد و کوچک و بعضا نیمه تعطیل بودن برخی کارخانه‌ها شده است. موضوعی که معیشت خانوارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

معاش خانوار ایرانی در حالی از کرونا آسیب می‌بیند که در این دو سال گذشته نیز به دنبال اعمال تحریم‌های گسترده از سوی امریکا و نابسامانی شاخص‌های اقتصادی، قدرت خرید خانوار ایرانی آسیب دیده بود. در همین سال 1398 رشد اقتصادی 9 ماهه منفی 7 و نیم درصدی و تورم سالانه 40 درصدی منجر شد تا دهک‌های پایین درآمدی در جامعه آسیب شدیدی ببینند و در این میان شیوع ویروسی که علاوه بر ایران کشورهای دنیا را درگیر کرده مزید بر علت شد.

حمایت از دهک‌های پایین با شیوه‌های مختلف حمایتی در چنین وضعیتی به یک مطالبه تبدیل شد. حالا ولی از دولت خبر می‌رسد که تصمیم گرفته با پرداخت 2 بسته حمایتی از اقشار آسیب دیده از ویروس کرونا حمایت کند. سازمان برنامه و بودجه جزییات این بسته حمایتی را تشریح کرده و گفته قرار است فرآیند شناسایی افراد از فردا آغاز شود و پرداخت این دو بسته حمایتی تا پایان سال یا فروردین 99 ادامه داشته باشد.

رضا عوض‌پور رییس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کل کشور در مورد حمایت از اقشار آسیب پذیر ناشی از پیامدهای ویروس کرونا، اظهار کرد: برای افرادی که مشاغل موقت داشتند و آن را از دست دادند مثل کارگران ساختمانی، فصلی، روزمزد، دست‌فروشان، رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها مقرر شد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با همکاری اصناف آنها را شناسایی کند که ما برای آنها طرح خرید اعتباری در نظر گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: رقم آن برای خانوار با بعد یک نفر، یک میلیون تومان و دو نفره و بالاتر دو میلیون تومان است. حدود 3 میلیون خانوار تسهیلات ۴ درصدی دریافت می‌کنند که فرآیند آن از یکشنبه هفته آینده شروع خواهد شد و وزارت کار سامانه را اعلام می‌کند.

عوض‌پور ادامه داد: افراد ثبت نام می‌کنند و با ۵۲ بانک اطلاعاتی و همکاری اصناف استحقاق‌سنجی شده و تسهیلاتی با دوره تنفس و ۲۴ ماه بازپرداخت ارایه می‌شود. پرداخت آن بستگی به فرایند ثبت‌نام و نهایی شدن اسامی دارد که پرداخت آن تا آخر سال یا فروردین ۹۹ خواهد بود.

رییس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کل کشور در مورد بسته دوم گفت: بسته دیگر شامل کسانی است که شغل نداشتند و حدود 1.5 میلیون خانوار هستند که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آنها را شناسایی کرده و هفته آینده اولین بسته حمایتی در اختیارشان قرار می‌گیرد بر این اساس خانوار تک‌نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و ۵ نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان کارت یارانه آنها شارژ خواهد شد.

 

ارسال نظر