اخبار کلان

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۹۹۳

 

گزارش تحقق منابع

و مصارف در بودجه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، گزارشی از وضع تحقق منابع و مصارف پیش‌بینی شده بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و اقدامات لازم در ماه پایانی سال در مورد مصارف ضروری، به شورای عالی ارایه کرد

به علت وقوع سیل گسترده فروردین ماه سال جاری، در بخش‌های زیادی از کشور و همچنین حوادث طبیعی و غیرمترقبه دیگر در سال جاری، الزامات تخصیص‌های مقتضی صورت پذیرفته و در عین حال نیز پروژه‌های اساسی زیربنایی با قوت دنبال شده است.

به موجب این گزارش، شورا پس از بحث و بررسی به منظور فراهم شدن امکان پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت و سایر پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر، تصمیمات لازم را برای تأمین منابع مورد نیاز این مصارف اتخاذ کرد.

در این جلسه پس از گزارش رییس کل بانک مرکزی، شورای عالی، مصوبات پیشینی برای ایجاد تعادل در بازار ارز، حمایت و تشویق از صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی را مورد تأکید قرار داد و تداوم سیاست‌ها و اقدامات در مورد تقویت نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری و مبارزه با پول‌شویی را خواستار شد.

در بخش دیگری از جلسه، آثار و تبعات شیوع بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهای دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی که به سبب اقدامات احتیاطی و عمل به توصیه‌های پیشگیرانه بخشی از درآمد خود را از دست می‌دهند، مطرح شد.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و شاغلان این بخش‌ها تا زمان برگشت به شرایط عادی، مهلت‌های قانونی لازم در زمینه‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

طرح یارانه ترکیبی فعلا اجرا  نمی‌شود

سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی اعلام کرد که طرح یارانه ترکیبی فعلا اجرا نمی‌شود.

حسین میرزایی سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره طرح پیشنهادی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای تلفیق یارانه و بسته معیشتی، اظهار کرد: پیشنهادی ازسوی کمیسیون تلفیق مطرح شد که یارانه و کمک معیشتی با هم تلفیق و مبلغ آن کاهش یابد.

وی بیان کرد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت شاهد افرادی بودیم که نیازمندی بیشتری دارند و این پیشنهاد به ضرر آنها بود.

میرزایی گفت: تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ اعلام کرده بود که سه دهک بالای درآمدی از رایانه حذف شود و اگر حمایت معیشتی به این ۳ دهک داده شود نقض این تبصره است.

وی ادامه داد: طی جلساتی که داشتیم بررسی کردیم در نهایت در کمیسیون تلفیق تصویب شد به همین روش تفکیک شده، یارانه و کمک معیشتی پرداخت شود.

میرزایی گفت: قرار بود از ابتدا به تمام افراد بسته معیشتی واریز نشود چراکه اطلاعاتی دقیقی از سطح درآمدی مردم نداشتند.

وی افزود: در وزارت کار با فرایند الکترونیک بررسی‌های لازم انجام شد تا افرادی که نیازمند دریافت این بسته معیشتی نیستند حذف شوند و این کمک معیشتی را دریافت نکند، هرچند که برخی از مردم اعتراض به این شیوه داشتند.

امکان فریز جلسات مزدی به هیچ‌وجه وجود ندارد

رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها از الزام به برگزاری جلسات مزدی شورای عالی کار خبر داد و گفت: نمی‌توان به هیچ بهانه‌ای، این جلسات را عقب انداخت.

فرامرز توفیقی رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: امکان تعلیق یا فریز جلسات مزدی به هیچ‌وجه وجود ندارد و باید تکلیف دستمزد ۹۹، این طرف سال مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ فرد، گروه یا نهادی حق ندارد برگزاری جلسات مزدی را به بهانه کرونا به تعویق بیاندازد، ادامه داد: کارگران باید برای دستمزد فروردین خود برنامه‌ریزی کنند و باید قبل از نوروز بدانند که سال بعد قرار است چقدر دستمزد بگیرند؛ لذا کرونا نمی‌تواند عامل توقف جلسات باشد.

نماینده کارگران در جلسات مزدی تاکید کرد: در استانداردهای بهداشتی که اخیرا منتشر شده، آمده است که فاصله ایمن بین افراد باید حداقل ۶ فوت باشد تا احتمال ابتلا به کرونا از بین برود؛ همین استاندارد را می‌توان در جلسات سه‌جانبه شورای عالی کار، به کار گرفت و دیگر بهانه‌ای برای تعلیق جلسات وجود ندارد؛ باید در نظر بگیریم که در این شرایط نامناسب اقتصادی، تعیین افزایش دستمزد کارگران یک الزام است. کارگران توقع دارند سبد معاش ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی که در جلسات کمیته دستمزد مصوب شده، در تعیین دستمزد مبنا قرار بگیرد و به بند دوم ماده ۴۱ قانون کار عمل شود.

توفیقی در انتها از معاونت روابط کار وزارت کار درخواست کرد که حداکثر هفته آینده جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین دستمزد ۹۹ برگزار شود.

 

ارسال نظر