بسیاری از طرح‌های اشتغال بازار صادراتی دارند

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۱۱

مدیر پروژه سرمایه‌گذاری اشتغال فراگیر روستایی وزارت کار با بیان اینکه هیچگاه برای دریافت تسهیلات دیر نیست به جوانان توصیه کرد: قبل از شروع هر کاری ایده داشته باشند تا بتوانند طرح خود را پشتیبانی و پیگیری کنند. رامین اسدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای شروع کار نیازمند داشتن ایده هستیم و نداشتن طرح و ایده در حال حاضر به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. وی گفت: در کشور ما چون قیمت تمام شده محصول پایین است هر چیزی که تولید شود و زمینه صادرات داشته باشد توجیه‌پذیر است. مثلا ضایعات که طلای سیاه نام گرفته، ارزش افزوده دارد و می‌توان آن را صادر کرد چون قیمت تمام شده آن پایین است بنابر این اگر ضایعات جمع‌آوری و صادر شود ارزش افزوده زیادی برای کشور به دنبال دارد.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی وزارت کار درباره بازار صادراتی طرح‌های اشتغال گفت: در حال حاضر بسیاری از طرح‌ها بازار صادراتی دارند؛ محصولات گلخانه‌ای و صیفی‌جات و همچنین زعفران در بسته‌بندی‌های مرغوب صادر می‌شوند. در بحث صنایع دستی یکسری شرکت‌ها که بازارهای هدف خود را در خارج شناسایی کرده‌اند بر اساس نیاز بازار در حال تولید هستند و نمونه بارز آن تولید و عرضه انواع تابلو فرش بوده است.

اسدی درباره نظارت بر طرح‌های اشتغال نیز گفت: وام‌های پرداختی برای اشتغال روستایی باید در محل‌های مورد نظر هزینه شود. خوشبختانه سامانه ناظر را به همین منظور طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم و علاوه بر آن در تمام استان‌ها یک کمیته نظارت هم داریم که میزان پیشرفت طرح را بررسی می‌کند و چنانچه طرح دچار انحراف شود، پول را به سیستم برمی‌گردانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین طرح‌های اشتغال در چه بخش‌هایی است؟ گفت: در حال حاضر سهم بخش کشاورزی بیشتر از دو بخش صنعت و خدمات است و چون زیرساخت روستاهای ما کشاورزی محور است، بیشترین طرح‌های اشتغال هم به سمت کشاورزی رفته است.

اسدی گفت: در بخش کشاورزی طرح‌ها عمدتا در گرایش گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و اصلاح نژاد دام بوده است. شاید در یک دامداری ۱۰۰ رأسی نزدیک به سه نفر کار کنند و تعداد اشتغال کم باشد ولی وقتی پول به این مجموعه‌ها تزریق می‌شود، موجب رونق کسب وکار و آبادی روستا می‌شود.

 

ارسال نظر