ایران منتظر رایزنی‌ها در «اف‌ای‌تی‌اف»

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۵۴
ایران منتظر رایزنی‌ها  در «اف‌ای‌تی‌اف»

گروه اقتصاد کلان|

2 روز تا پایان نشست 6 روزه «اف‌ای‌تی‌اف» در پاریس باقی مانده و قرار بر این است که امروز موضوع ایران در دستور کار این جلسه قرار بگیرد این در حالی است که هنوز تکلیف ایران برای پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» از سوی نهادهای حکومتی مشخص نشده است پیش از این اف‌ای‌تی‌اف در سه سال گذشته چندین بار به ایران برای اعمال قوانین مبارزه با پولشویی مهلت داده بود و ایران را از لیست سیاه وارد لیست خاکستری کرده بود اما آنچه اهمیت دارد این است که اگر نام ایران در لیست دولت‌های غیر همکار این نهاد قرار بگیرد، ‌خروج از آن به سختی صورت خواهد گرفت . همین احتمال سبب شده که بازار ارز به آن واکنش نشان دهد هر چند که مقامات اقتصادی و سیاست‌گذار کشور معتقدند که تحولات بازار ارز ارتباطی با «اف‌ای‌تی‌اف» ندارد و احتمال آن هم وجود دارد که ایران در فهرست خاکستری باقی بماند.

به گزارش «تعادل» در همین زمینه برخی از کارشناسان و از مقامات مسوول اقتصاد ایران می‌گویند در صورت نپذیرفتن لوایح پالرمو و سی اف تی، ‌ایران احتمالا با چالش‌هایی مواجه خواهد شد و در مقابل نظام مالی و پولی بین‌المللی قرار خواهد گرفت. مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از این افراد است . او اخیرا در گفت‌وگویی با اشاره به بررسی ایران در نشست 6 روزه «اف‌ای‌تی‌اف» گفت: اگر تغییری در رویکرد «اف‌ای‌تی‌اف» با ایران به خاطر اقداماتی که انجام شده ایجاد شود، ممکن است در داخل، راجع به این موضوعات تجدیدنظر شود.

انصاری در رابطه با احتمال پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی وجود دارد گفت: با توجه به اینکه در مجمع نظر ندادند و طبق آیین‌نامه داخلی، نظر شورای نگهبان حاکم است. اما به دلیل اینکه در مجمع تشخیص در مورد «اف‌ای‌تی‌اف» رأی‌گیری نشده، به دولت توصیه شده که این موضوع را پیگیری کند و اقداماتی که ایران تا به حال انجام داده است، را گوشزد و مهلتی، بگیرد.

وی افزود: نکته قابل تأمل این است که گروه ویژه اقدام مالی چشم‌پوشی‌‌ سایر کشورها را پذیرفتند و راجع به خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران ایراد گرفتند. اگر این برخوردهای دوگانه را کنار بگذارند و برخی از ابهامات برطرف شود و تغییری در رویکرد «اف‌ای‌تی‌اف» با ایران به خاطر اقداماتی که انجام شده، ایجاد شود، ممکن است در داخل، راجع به این موضوعات تجدیدنظر شود. انصاری با تاکید بر تغییر رویکرد گروه ویژه اقدام مالی در برخورد با جمهوری اسلامی تصریح کرد: اگر این وضع پیش بیاید در آیین‌‌نامه مشکل خاصی وجود ندارد و ممکن است راجع به این مساله اجازه ویژه‌ای گرفته شود چون مجمع رأی نگرفته که رد کرده باشد. بنابراین هنوز راهکاری برای تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» وجود دارد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به اینکه ممکن است جمهوری اسلامی در لیست سیاه قرار بگیرد، اظهار کرد: اینکه ایران در فهرست کشورهای غیرهمکار و به اصطلاح لیست سیاه قرار بگیرد، بسیار برای کشور مضر است.

اخیرا با آغاز نشست 6 روزه «اف‌ای‌تی‌اف» در پاریس نرخ ارز در ایران از کانال 14 هزار تومان عبور کرد و عدهای گمانه‌زنی کردند که نوسانات نرخ ارز در ایران به بررسی موضوع ایران در نشست پاریس مرتبط است.  فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در حاشیه   نودو‌سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این باره گفته است که تحولات نرخ ارز در روز‌های اخیر ارتباطی با طرح موضوع ایران در جلسه اخیر « اف‌ای‌تی‌اف» ندارد. وی در این جلسه افزود: اجلاس «اف‌ای‌تی‌اف» در حال برگزاری است و موضوع ایران احتمالا به زودی به عنوان دستور این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی در ادامه با بیان اینکه تهاتر به کریدور مهم دور زدن تحریم‌های اقتصادی تبدیل شده است در مورد مالیات‌ها گفت: رویکرد دولت این نیست که کاهش درآمدهای نفتی از طریق فشار بر بخش خصوصی خوش حساب، منضبط، و شناسنامه‌دار جبران شود. همتی، ‌رییس کل بانک مرکزی هم در خصوص اثرگذاری قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» بر بازار ارز گفت: نوسانات قیمت ارز ادامه‌دار نخواهد بود و البته برخی به خاطر اجلاس آتی گروه اقدام مالی تلاش می‌کنند تا در بازار التهاب ایجاد نمایند، در حالی که تصمیم اجلاس «اف‌ای‌تی‌اف» تأثیر معناداری بر بازار ارز نخواهد داشت. رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: سد مقاومت دلار ۱۴ هزار تومانی شکسته شده و ظرف یک سال قبل سه بار این سد مقاومتی فرو ریخته است اما با مدیریت بانک مرکزی تعادل همچنان در بازار برقرار خواهد شد. وی ادامه داد: بانک مرکزی به مردم توصیه می‌کند تا به بازار ارز ورود نکنند یا اینکه ریسک دارایی خود را در نظر بگیرند. همتی گفت: اینکه چه اتفاقی در حوزه ارتباط ایران با کشورهای همسایه در سایه تصمیم اجلاس «اف‌ای‌تی‌اف» رخ خواهد داد، هنوز معلوم نیست و احتمال دارد ایران در لیست سیاه وارد شود اما احتمال قوی‌تر آن است که نام ایران در این فهرست قرار نگیرد. رییس کل بانک مرکزی گفت: به خاطر تحریم‌های امریکا و فشاری که این کشور به همسایگان و دوستان ما وارد می‌کند، خیلی از بانک‌های آنها با ایران همکاری ندارند، ولی چطور از ابتدای سال ۳۵.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین شده است، پس همکاری‌ها ادامه دارد.

   گزارش 11 ماهه تجارت

البته وزیر اقتصاد به موضوعات دیگری در خصوص اقتصاد کشور هم اشاره کرد و گفت: در یازده ماهه ابتدایی سال 39 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است. وی گفت: از آنجا که 85 درصد واردات مربوط به کالای سرمایه‌ای است لازم است تا صادرکنندگان ارز خود را به سامانه نیما تحویل دهند.

وی گفت: در رابطه با درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 1399، تأکید می‌کنم رویکرد دولت و به ویژه وزارت اقتصاد این نیست که کاهش درآمدهای نفتی و تأمین مالی خزانه از طریق فشار بر بخش خصوصی خوش حساب، منضبط، و شناسنامه‌دار جبران شود.

دژپسند ادامه داد، افزایش درآمدهای مالیاتی را از طریق تعریف پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در حال پیگیری هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: مشکلات ارزی صادرکنندگان در یک وجه مربوط به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و در وجه دیگر مربوط به صندوق توسعه ملی است. وی افزود، برای حل و فصل مشکلات وزارتخانه‌ای دستور لازم را به معاون اقتصادی وزارت اقتصاد میدهم اما در حوزه مشکلات مربوط به صندوق توسعه ملی ابتدا باید بررسی شود که تعهد صادرکننده ریالی بوده است یا ارزی. دژپسند تاکید کرد: هم‌اکنون یکی از کریدورهای مهم دور زدن تحریم‌ها استفاده از تهاتر است. بر این اساس ما هم از این روش حمایت می‌کنیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه، طی یک‌سال اخیر تلاش کردیم از مالیات به عنوان ابزار سیاست‌گذاری اقتصادی نیز استفاده نماییم، گفت: باید از کوچ نقدینگی به فعالیت‌های اختلال زا و نوسان غیرمنطقی و غیر اصولی در بازارهای ارز، طلا و کالاها جلوگیری کنیم. وی افزود، در این رابطه از مالیات به عنوان ابزار اقتصادی برای مقابله با فعالیت‌های اختلال زا در اقتصاد کشور که برای بخش خصوصی سم است به خوبی استفاده شد. وزیر اقتصاد درباره افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر و همزمان با برهه پرداخت حقوق و مزایای کارمندان گفت: در افزایش نرخ ارز دخیل نبوده و منفعتی نمی‌بریم. فرهاد دژپسند درباره افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر و همزمان با برهه پرداخت حقوق و مزایای کارمندان گفت: در افزایش نرخ ارز دخیل نبوده و منفعتی نمی‌بریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، اگر ارز دولتی نیز در اختیار داشته باشیم باید آن را در سامانه نیما عرضه کنیم، گفت: دخالتی در افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نداریم. وی در واکنش به این مطلب که در روزهای اخیر نرخ ارز در سامانه نیما نیز رشد کرده است، گفت: بر اساس آخرین آمار رییس کل بانک مرکزی که دیروز اعلام شد نرخ ارز در سامانه نیما نیز کاهش داشته است. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات اخیر از نقل و انتقال کلان ارز چگونه مالیات اخذ می‌شود، گفت: به‌طور قطع و یقین در قانون مالیات‌های مستقیم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. دژپسند ادامه داد، در ابتدای سال فرآیند مالیات ستانی از سکه‌های پیش فروش بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت و این موضوع موید عملکرد و برنامه وزارت اقتصاد است. وزیر اقتصاد در تشریح جزییات این نوع مالیات ستانی از ارز گفت: هم‌اکنون نیز در قانون مالیات‌های مستقیم بحث مالیات بر مجموع در آمد برای کنترل سودهای کلان ارزی در دستور کار لحاظ شده است. وزیر اقتصاد گفت: شرایطی که دشمن تمام نیروهایش را برای بسته شدن ورود منابع به کشور صرف کرده است، طی یازده ماه  سال جاری حدود 39.7 میلیارد دلار واردات کالا به کشور داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد همراه بوده است و در مدت مذکور نیز حدود 38.8 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

 

ارسال نظر