خودروهای قاچاق همچنان بلاتکلیف

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۶۴
خودروهای قاچاق همچنان بلاتکلیف

روز گذشته مراسم انهدام 400 تن مواد غذایی و سلامت محور که به گفته مسوولان سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی غیرقابل مصرف هستند، برگزار شد. در این مراسم گفته شد که این کالاها 19 میلیارد ریال قیمت دارند که البته در قیاس با حجم قاچاقی که در کشور می‌شود، رقمی نیست. در عین حال گفته شده که موارد منهدم شده طی سال‌های 1395 تا 1398 انبار شده‌اند که نشان‌دهنده آن است هنوز مشکل تعلل در رسیدگی به کالاهای کشف و ضبط شده وجود دارد. در این مراسم همچنین درباره صادرات خودروهای قاچاق نیز مسائلی مطرح شده است. یکی از مسوولان سازمان اموال تملیکی درباره این خودروها گفته است که آنها را نمی‌توان صادر کرد زیرا اسناد مربوط به واردات و منشأ تولید آنها مشخص نیست به همین دلیل آنها همچنان بلاتکلیف هستند.

    انهدام بخشی از کالاهای سرمایه‌ای قاچاق

به گزارش «تعادل»، روز گذشته 400 تن مواد غذایی و کالای سلامت‌محور فاقد مجوز و تاریخ مصرف گذشته به ارزش ۱۹ میلیارد ریال منهدم و امحا شد. کالاهای منهدم شده اعم است از مواد خوراکی، آرایشی و دخانی فاقد مجوز که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند. در این مراسم نمایندگان دادستانی، ‌قضات و نهادهای ذی ربط در سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی هم حضور داشتند. البته 1.9 میلیارد دلار در برابر عدد حدود 10 میلیارد دلار قاچاقی که گفته می‌شود در کشور انجام می‌شود، رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. این در حالی‌ است که به‌طور کلی انهدام هم چندان روش مورد پسندی برای مقابله با کالاهای قاچاق شده وارداتی نیست، چرا که به هر حال بابت آنها ارز رفته است. حالا ولی سازمان اموال تملیکی می‌گوید کالاهایی را انهدام کرده که تاریخ مصرف گذشته بوده و قرار نیست مورد استفاده قرار بگیرند. وگرنه همچنان رویکرد صادرات کالاهای قاچاقی با ارزش و بادوام بر قرار است. به هر حال برای کشوری با این حجم بالا از قاچاق راه‌حل‌های متفاوتی برای رویارویی با کالاهای کشف شده وجوددارد. یکی از این راه‌ها که بیشتر هم جنبه نمایشی دارد می‌تواند انهدام باشد.

    انهدام کالاهای غیر قابل مصرف

در حاشیه مراسم انهدام کالاهای قاچاق، «برومند میرزایی‌پور» مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران، اظهار کرد: این کالاها بر اساس مصوبات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پس از صدور احکام قضایی منهدم شده‌اند. کالاهایی منهدم شدند که برای انسان غیرقابل مصرف و مضر تشخیص داده شده‌اند.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران ادامه داد: این کالاها بین سال‌های ۹۵ تا ۹۸ به صورت قاچاق وارد که در استان تهران کشف و ضبط شدند.

این سخنان میرزایی‌پور حاکی از آن است که هنوز مشکل تعلل رسیدگی به کالاهای ضبط شده وجوددارد. میرزایی‌پور درباره کالاهای سرمایه‌ای قاچاق نیز گفت: آن دسته از کالاهایی که به تولید داخل ضربه بزند به خارج از کشور صادر می‌شود، اما کالاهایی که امکان داشته باشد را در اختیار نهادهای آموزشی و نهادهای ذی‌ربط و موسسات فنی حرفه‌ای قرار می‌دهیم.

وی درباره صادرات خودروهای قاچاق نیز گفت: این خودروها را نمی‌توان صادر کرد زیرا اسناد مربوط به واردات و منشأ تولید آنها مشخص نیست به همین دلیل آنها همچنان بلاتکلیف هستند.مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران همچنین از احتمال استفاده از این مواد در عملیات بیوتروریستی توسط دشمنان اشاره کرد و گفت: قسمتی از این کالاها امکان دارد که توسط دشمنان آلوده شده باشند. مواد دخانی از جمله کالاهایی هستند که امکان دارد در عملیات بیوتروریستی دشمنان مورد استفاده قرار گیرند.معاون سازمان اموال تملیکی با اشاره به امحای 400 تن کالای قاچاق و تاریخ مصرف گذشته گفت: بخشی از کالاهای سرمایه‌ای قاچاق مهندسی معکوس می‌شود و منهدم نخواهد شد.همچنین حسین میرمعینی در حاشیه این برنامه با بیان اینکه سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برابر قانون می‌تواند 10 درصد عواید حاصل از فروش کالاهای ضبط شده را صرف امرار معاش خود کند، اظهار کرد: برای صیانت از سلامت جامعه اقدام به انهدام کالاهای تاریخ انقضا گذشته و اقلامی که به سلامت جامعه آسیب می‌زنند می‌کنیم. هر استانی نسبت به انجام عملیات انهدام در طول سال اقدام می‌کند که معمولا کالاهای تاریخ مصرف گذشته یا کالاهایی که مجوز سازمان استاندارد و سازمان بهداشت را ندارند و غیرقابل مصرف هستند منهدم می‌شوند.معاون سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه با توجه به تعرفه‌های واردات کالا بسیاری از سودجویان نسبت به واردات کالای قاچاق اقدام می‌کنند تصریح کرد: بحث انهدام کالای قاچاق در تمام کشورها به اجرا می‌رسد اما در ایران این اقدام با وسعت بیشتری اجرایی می‌شود.معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی کشور با اشاره به انهدام کالا در سال گذشته اظهار کرد: بالغ بر 6100 تن کالا به ارزش 90 میلیارد تومان منهدم شد که این رقم در 10 ماهه اول امسال حدود 13 هزار تن به ارزش 80 میلیارد تومان بوده است.

میرمعینی افزود: 90 انبار در کل کشور در اختیار داریم که ماهانه عملیات معدوم‌سازی کالاهای سلامت محور و قاچاق در استان‌های مختلف انجام می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید براینکه هیچ برنامه‌ای برای انهدام کالاهای سرمایه‌ای نداریم و نخواهیم داشت گفت: تمام کالاهای وارداتی که به تولید داخل ضربه می‌زند به شرط صادرات به فروش می‌رسد و بخش دیگر از این کالاها که امکان استفاده از آن در مهندسی معکوس وجود دارد مورد استفاده داخل قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا در حالی که پرونده برخی از این کالاها امروز معدوم می‌شوند متعلق به چهار سال گذشته است و چرا تاکنون منهدم نشده است گفت: برای انهدام باید حکم قضایی داشته باشیم و سه سال طول کشیده تا حکم قضایی به نفع دولت برای امحای این کالاها صادر شود.مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران گفت: برخی کالاهای قاچاق جنبه بیوتروریستی داشته که پرونده آنها مربوط به سال 95 است و تا زمانی که حکم قضایی برای معدوم‌سازی کالاها صادر نشود نمی‌توانیم نسبت به امحای آ‌نها اقدام کنیم.

 

ارسال نظر