کارنامه اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۹۵
کارنامه اقتصاد مقاومتی

عملکرد 40 درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دستگاه‌های اجرایی

گروه اقتصاد کلان|

اخیرا سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دستگاه‌ها منتشر کرده است. این گزارش حاکی از آن است که در مجموع و به‌طور میانگین 24 دستگاه اجرایی کشور به 40 درصد پیشرفت عملیاتی در این پروژه‌ها نایل شده‌اند. در این میان برخی دستگاه‌ها مانند سازمان اداری و استخدامی کشور، معاونت امور زنان، ‌سازمان محیط زیست و وزارت کشور به‌طور میانگین پیشرفت صفر درصدی در پروژه‌های خود داشته‌اند و دستگاهی مانند سازمان برنامه و بودجه که خود متولی اعلام گزارش پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است، برای خود پیشرفت 100 درصدی گزارش کرده است.

به گزارش تعادل، پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال 1398 به عنوان بخش مهمی از برنامه اقتصاد مقاومتی سال جاری طی دو مرحله در اردیبهشت ماه و مردادماه سال جاری ابلاغ شده است. در این فرآیند مجموعا 94 عنوان پروژه اولویت‌دار (تعداد 76 عنوان پروژه در بازه زمانی اردیبهشت ماه و تعداد 18 عنوان پروژه در بازه زمانی مردادماه) پس از تصویب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جهت اجرا به 24 دستگاه اجرایی ابلاغ شد. با توجه به ماهیت اجرایی و تنوع حوزه فعالیت مجریان زیرپروژه‌های برخی از پروژه‌ها، به منظور تسهیل در تدوین و ارایه منشور و گزارش عملکرد، 94 عنوان پروژه ابلاغی به 113 عنوان پروژه در سامانه نیپا افزایش یافته است. در همین راستا سازمان برنامه و بودجه بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه نیپا تا پایان آذرماه 1398 گزارشی تنظیم کرده است. در این گزارش میزان پیشرفت پروژه‌ها اعلام شده است.در همین راستا بررسی «میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به دستگاه تا پایان آذر ماه 1398»، به تفکیک دستگاه‌ها نشان می‌دهد:

میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به وزارت جهاد کشاورزی تا پایان آذر ماه سال جاری معادل 46 درصد بوده است. بررسی پروژه‌های این وزارت خانه نشان می‌دهد که صرفا دو پروژه (افزایش ضریب خوداتکایی محصولات راهبردی اساسی: ‌گندم و افزایش ضریب خوداتکایی محصولات راهبردی اساسی: محصولات زراعی) پیشرفت بالای 100 درصد داشته‌اند و تعداد 4 پروژه هم پیشرفت عملیاتی صفر درصد را تجربه کرده‌اند.

همچنین وضعیت پروژه‌های وزارت نفت حاکی از آن است که میانگین پیشرفت پروژه‌های ابلاغ شده به دستگاه تا پایان آذر ماه سال جاری 39 درصد بوده است. بررسی پروژه‌های این دستگاه حاکی از آن است که هیچ یک از پروژه‌های این دستگاه پیشرفت عملیاتی 100 درصدی نداشته است و صرفا سه پروژه «تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع‌های پتروشیمی متانول بوشهر » و تکمیل ظرفیت و راه‌اندازی فازهای 13، 14 و 22-23 پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید نفت خام میادین مشترک غرب کارون پیشرفت بالای 90 درصدی تجربه کرده‌اند. یک پروژه هم پیشرفت صفر درصدی داشته است.همچنین خلاصه عملکرد پروژه‌های ابلاغ شده به وزارت نیرو تا پایان آذر ماه نشان می‌دهد که پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده 54 درصد بوده است. بررسی جزییات پروژه‌های این دستگاه نیز حاکی از آن است که فقط یک پروژه تکمیل و بهره‌برداری ار 200 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده سرمایه‌گذای شده توسط بخش خصوصی بالای 100 درصد (150) درصد پیشرفت داشته است و یک پروژه نیز پیشرفت صفر درصدی داشته‌ است.

میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به وزارت اقتصاد تا پایان آذر ماه هم 53 درصد بوده است. در حالی که هیچ یک از پروژه‌های این وزارت‌خانه پیشرفت 100 درصدی نداشته‌اند در عین حال پیشرفت هیچ‌یک هم صفر درصد نبوده است.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهور تنها پروژه خود را با عنوان «ارتقاء تولید و توسعه اشتغال پایدار در دشت‌ها و مناطق روستایی» با میانگین 62 درصد پیرفت عملیاتی به پایان رسانده است.

همچنین میانگین پیشرفت عملیاتی تنها پروژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با عنوان «ایجاد ظرفیت‌های جدید هتلینگ و صنایع وابسته» 55 درصد بوده است.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پروژه «توسعه مشارکت بخش خصوصی در تولید کالاها و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» را با 38 درصد میانگین پیشرفت عملیاتی به پایان رسانده است.بررسی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی هم حاکی از آن است که در این دستگاه نیز میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به دستگاه تا پایان آذر ماه 65 درصد بوده است در حالی که هیچ‌یک از پروژ‌ها پیشرفت 100 درصدی نداشته و فقط دو پروژه «تکمیل و بهره‌برداری از محورهای اولویت‌دار ریلی در کریدور شرقی- غربی» و «احداث قطار حومه‌ای گلشهر به شهر جدید هشگرد» پیشرفت بالای 90 درصد داشته‌اند.

14 درصد پیشرفت پروژه‌های وزارت صمت

عملکرد مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان می‌دهد که میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به وزارت صمت صرفا 14 درصد تحقق داشته‌اند. نه‌تنها این دستگاه هیچ پروژه‌ای با پیشرفت 100 درصدی نداشته بلکه بالاترین درصد پیشرفت پروژه برای صرفا برای یک پروژه معادل 61 درصد است. در حالی که از 6 پروژه هم معادل

3 پروژه پیشرفت صفر درصدی داشته‌اند.

همچنین میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا پایان آذر ماه هم معادل 41 درصد بوده است. بررسی پروژه‌های این دستگاه نیز حاکی از آن است که صرفا یک پروژه «انتظام بخشی به بازار پول و ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز» معادل 90 درصد پیشرفت داشته و یک پروژه «راه‌اندازی سامانه رفع تعهدات ارزی» هم پیشرفت صفر درصدی داشته است.

میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تا آخر آذر ماه 14 درصد بوده است. این وزارت‌خانه نیز یکی از دستگاه‌های ضعیف‌ در پیش‌برد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بوده است. هیچ‌یک از پروژه‌های این دستگاه پیشرفت 100 درصدی نداشته است و یک پروژه آن نیز پیشرفت صفر درصدی داشته است.

میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز تا پایان آذر ماه 36 درصد بوده است. بررسی پروژه‌های این دستگاه هم نشان می‌دهدکه هیچ‌یک از پروژه‌ها پیشرفت 100 درصدی نداشته‌اند و یک پروژه «طراحی و پیاده‌سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور ماموریت‌گرا کردن فعالیت‌های موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور» این دستگاه نیز پیشرفت صفر درصدی داشته است.

میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به دستگاه تا پایان آذر ماه برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم معادل 65 درصد بوده است. پیشرفت دو پروژه تعریف شده برای این دستگاه 65 درصد بوده است.

میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی تا پایان آذر ماه هم معادل 59 درصد بوده است. یک پروژه این دستگاه 118 درصد و یک پروژه این دستگاه صفر درصد پیشرفت داشته است.میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به دستگاه تا پایان آذر ماه برای وزارت آموزش و پرورش هم معادل 40 درصد بوده است. پیشرفت هیچ‌یک از پروژه‌های این دستگاه 100 درصد و صفر درصد نبوده است.

   دستگاه‌های پیشرو

میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به دستگاه تا پایان آذر ماه برای معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور معادل 78 درصد بوده است. یک پروژه «ارتقای زیست بوم نوآوری با هدف استفاده از ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان» پیشرفت 100 درصدی داشته است و البته هیج یک از پروژه‌های آن پیشرفت زیر 50 درصدی نداشته‌اند.سازمان برنامه و بودجه هم که خود متولی تهیه این گزارش‌هاست، از پیشرفت 100 درصدی خود در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی خبر داده است. طبق جداول مربوط به پروژه‌های این سازمان از پروژه هر سه پیشرفت 100 درصدی عملیاتی داشته است.

همچنین میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به سازمان صدا و سیما تا پایان آذر ماه 81 درصد بوده است، آنگونه که گزارش شده است تنها پروژه این دستگاه یعنی «فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید و اشتغال مولد و امیدبخشی در راستای تقویت مشارکت و فعالیت بخش خصوصی و تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی کشور» پیشرفت 81 درصدی داشته است.

    دستگاه‌های زیر 10 درصد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها دستگاهی است که 3 پروژه خود را تحت عنوان‌های «افزایش تامین تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای (داخلی/خارجی) موردنیاز بخش‌های درمانی توسط بخش خصوصی در قالب نظام سطح‌بندی ارایه خدمات»، «افزایش سهم بخش خصوصی در ارایه خدمات بخش سلامت (واگذاری واحد‌های دندانپزشکی مراکز خدمات جامع سلامت)» و «افزایش سهم بخش خصوصی در ارایه خدمات بخش سلامت (واگذاری بیمارستان‌های نیمه تمام به بخش خصوصی، تامین گازهای طبی برای مراکز درمانی)» با میانگین پیشرفت عملیاتی زیر 10 درصد یعنی 9 درصد به پایان رسانده است.

   صفر درصدی‌ها

همچنین میانگین پیشرفت عملیاتی پروژه‌های ابلاغ شده به سازمان حفاظت از محیط زیست تا پایان آذر ماه هم معادل 0 درصد بوده است. بررسی پروژ‌های این دستگاه نیز حاکی از آن است که این دستگاه صرفا یک پروژه «پیشگیری و کاهش اثرات پدیده گرد و غبار» را در دستور کار دااشته که پیشرفت آن هم صفر درصد بوده است.

وزارت کشور هم وضعیت مشابه دارد تنها یک پروژه اقتصاد مقاومتی این دستگاه با عنوان «بیمه نمودن اماکن مسکونی اقشار آسیب‌پذیر در برابر حوادث و سوانح غیرمترقبه»

صفر درصد پیشرفت داشته است.

همچنین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم تنها پروژه خود را یعنی «ایجاد، راه‌اندازی و یکپارچه‌سازی کلیه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند جدید موردنیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز در راستای مبارزه هوشمند با قاچاق کالا و ارز» به صفر درصد پیشرفت رسانده است.

درصد پیشرفت پروژه «تدوین دستورالعمل استقرار نظام حسابرسی بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی با تاکید بر شرکت‌های دولتی» در سازمان اداری در استخدامی کشور نیز صفر درصد بوده است.

همچنین میانگین پیشرفت عملیاتی دو پروژه در دستگاه معاونت امور زنان و خانواده تحت عنوان‌های «اصلاح الگوی مصرف (آب، انرژی، پسماند و ضایعات غذایی) در خانواده» و «حمایت از کالای ایرانی توسط خانواده ایرانی» نیز صفر درصد پیشرفت داشته‌اند.

 

 

ارسال نظر