تورم سیر نزولی به خود گرفته است

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۳۸

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه نزولی شدن تورم کشور گفت: دشمنان حتی برای غذا و دارو هم ما را تحریم کرده‌اند. محمد باقر نوبخت با اشاره به اینکه دومین سال یک تحریم سخت و بی‌سابقه را پشت سر می‌گذاریم، افزود: در تحریم‌های گذشته آخرین تحریم‌ها نفت در برابر غذا بود اما دشمنان از انسانیت بویی نبرده‌اند و طی دوسال اخیر نه تنها برای غذا بلکه برای دارو هم اجازه نمی‌دهند که کشور ما نفت صادر کنیم به‌طوری‌که در تامین دارو به خصوص برای بیماران خاص نیز تحریم کرده‌اند.

وی اظهارکرد: دشمنان تصور کرده‌اند که ما را با تحریم و فشار فلج خواهند کرد اما همه آنچه می‌گذرد، برخلاف اراده آنها بوده و فکر می‌کردند از لحاظ اقتصادی ما را فلج می‌کنند، در حوزه نظامی دکترین بازدارندگی را اعمال می‌کنیم و با اقتداری که داریم اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری به فکر آزمون نظامی ما باشد.

معاون رییس‌جمهور اضافه کرد: با محدود کردن منابع نفتی کشور ما بخشی از درآمدهای مربوط به نفت در بودجه کاهش پیدا کرد اما ظرف ۱۰ ماه اول سال بر اساس گزارش خزانه، منابع ما ۱۱۷ درصد سال گذشته بوده و تمامی پرداخت‌های پرسنلی ما ۳۴ درصد بیشتر از سال قبل است.

نوبخت تصریح کرد: به صندوق‌های بازنشستگی ۱۳۲ درصد سال قبل پرداخت کرده‌ایم و برای بودجه‌ریزی مناسب در سایر موارد سعی در صرفه جویی شد این در حالی است که دشمن فکر می‌کرد که اگر شریان‌های اقتصادی بر محور نفت را ببندد، قادر به اداره کشور نخواهیم بود. وی ادامه داد: طی سال جاری تاکنون ۴۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصصیص دادهایم که از این میزان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از خسارت ۲۱ هزار میلیاردی سیل در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: ۱۸ هزار میلیارد تومان پرداخت در این بخش اجرایی شده که از این میزان هفت هشت هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی تسهیلات ارزان‌قیمت داده شد. نوبخت از تسویه کامل بهای گندم خریداری شده مازاد بر نیاز کشاورزان در شهریور خبر داد و اظهار کرد: در همین شرایط تحریم پرداخت کامل انجام شد. باوجود اینکه وضعیت تورم چند ماهی از دست ما در رفت اما چند ماه متوالی است که روند تورم ما نزولی شده و رشد ۳.۲ درصدی ماه آذر در دی‌ماه به ۸ دهم تقلیل پیدا کرد. وی از ایجاد ۸۴۳ هزار شغل در کشور طی پاییز امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد و تصریح کرد: این تعداد اشتغالزایی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

 

ارسال نظر