گمرک وارد فاز هوشمندسازی شده است

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۴۸

رییس‌کل گمرک بابیان اینکه تجارت خارجی کشور از ابتدای سال تاکنون ۷۲ میلیارد دلار بوده است، گفت: کشورمان در سال ۹۸ توانسته ۳۵.۵ میلیارد دلار کالا صادر کند. به گزارش مهر، مهدی میر‌اشرفی در مراسم افتتاح ساختمان گمرک سمنان بابیان اینکه دشمنان باید بدانند که کشورمان به‌‌رغم تمام تحریم‌ها و فشارها توانسته در سال جاری ۷۲ میلیارد دلار تبادلات مالی داشته باشد، بیان کرد: از این رقم ۳۵.۵ میلیارد دلار متعلق به صادرات و ۳۶ میلیارد دلار ویژه واردات است. وی بابیان اینکه ۸۵ درصد واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است، افزود: چنانچه آمار مربوط به صادرات و خدمات و… را تا پایان سال با همین روند ادامه دهیم در سال ۹۸ نیز تراز مالی کشور مثبت خواهد بود. رییس‌کل گمرک ایران گفت: در حال حاضر از ۸۷ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص دنیا، ۴۵ هزار میلیارد دلار سهم تجارت است یعنی نیمی از کالاهایی که در دنیا تولید می‌شود مرتبط با تجارت می‌شود و این مبین اهمیت تجارت و صادرات است.

میر اشرفی بابیان اینکه در قرن نوزدهم با تولید انبوه صنعتی بیشترین بهره تجارت نصیب اروپا شد و در قرن بیستم نیز بعد از جنگ‌های جهانی این امر به امریکا رسید اما در قرن بیست و یکم به اذعان اکثر صاحب‌نظران توسعه و اقتصاد، دوردست آسیا است و جا دارد که کشور آسیایی قدرتمند مانند ایران از این فرصت بیشترین بهره را ببرد. رییس گمرک ایران بابیان اینکه هوشمند‌سازی گمرک کشور وارد فاز اجرایی شده است، ادامه داد: این رویه طبق پیش‌بینی‌ها، در هفته دولت سال آینده به سرانجام می‌رسد.

وی با بیان اینکه در بحث الکترونیکی شدن و مجازی کردن امور گمرک قدم‌های مثبتی برداشته‌شده است، ابراز کرد: در بحث هوشمند‌سازی هم‌اکنون گمرک کشور وارد فاز اجراشده است. وی بابیان اینکه قلمرو جمهوری اسلامی یکی از اقتصادی‌ترین مناطق به لحاظ ترانزیت بار به شمار می‌رود، افزود: ازآنجاکه حیف است این مزیت خدادادی استفاده نشود نیاز بود تسهیلات و زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم تا کالای بیشتری از قلمرو ترانزیت خارجی عبور کنند. رییس گمرک ایران ضمن بیان اینکه هم‌اکنون با هوشمند‌سازی رویه ترانزیت و سیستمی شدن اظهارنامه‌ها کاغذ به‌طور کامل حذف‌شده است، ابراز داشت: یک قسمی از کار با اپلیکیشن گمرک موبایل خدماتی ارایه می‌شود که این بیشتر موارد افزایش خواهد یافت.

میر اشرفی ضمن بیان اینکه با تولید پلمب هوشمند و اتکا به همکاری دانشگاه‌ها توانستیم گمرک را مجهز به تراشه کنیم، تصریح کرد: نزدیک دو، سه ماه است کانتینرهای عبوری از محل قلمرو جمهوری اسلامی موظف به استفاده از آن است و از سویی ورودی و خروجی مرزها نیز به آنتن‌هایی که این پلمب هوشمند را بخوانند تجهیز می‌شوند. وی افزود: همه جاده‌های کشور به این آنتن‌ها در آینده تجهیز می‌شوند و به این ترتیب کانتینرها از مبدا تا مقصد رصد خواهند شد که این امر افزایش رقابت‌پذیری، ارتقا ایمنی، کاهش تخلفات و افزایش سرعت را به دنبال دارد که این فرایند رشد قابل توقف نیست ولی امیدواریم تا هفته دولت سال آینده به انجام برسد.

رییس گمرک ایران اضافه کرد: طی ۱۰ ماهه سال جاری کشور چین در حوزه واردات و صادرات شریک اول ایران محسوب می‌شود و بیشترین حجم مبادلات با آنها صورت گرفته است. وی افزود: اگر بتوانیم برنامه‌ریزی خوب، مدون و مردمی و همچنین هدف‌گذاری درستی را داشته باشیم می‌توانیم به‌خوبی از مواهب تجارت بهره بگیریم امروز بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل کالاهای دنیا از طریق آب و دریاها است و ۱۰ بندر بزرگ جهان در آسیا قرار دارند و ایران اسلامی نیز با دارا بودن هزاران کیلومتر مرز آبی به‌خوبی می‌تواند از این تجارت و ظرفیت‌های ترانزیت و حمل‌ونقل کمال بهره را بگیرد. رییس‌کل گمرک ایران اسلامی در ادامه به‌ضرورت حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: کشورهایی که مکتب حمایت از تولید را به یک استراتژی بدل کرده‌اند امروز درزمینه اقتصادی موفق‌تر عمل می‌کنند و یکی از فاکتورها و ملاک‌ها برای موفقیت در راستای حمایت از تولید گمرک و تبادلات تجاری محسوب می‌شود.

میر اشرفی بیان کرد: کارشناسان برآورد می‌کنند که هرروز معطلی یک کالا در گمرک می‌تواند یک درصد به قیمت آن بیفزاید درنتیجه اگر گمرک‌ها بتوانند ایستایی کالاها را به حداقل برسانند قطعاً کمک خوبی به تولیدکنندگان کرده‌اند. وی در ادامه و بابیان اینکه هر تحول اقتصادی برای دوام و ارتقا می‌بایست هوشمند، الکترونیکی و مجازی شود، گفت: گمرک نیز در راستای این هوشمند‌سازی اقدامات خوبی را با تأکید وزارت اقتصاد و دارایی صورت داده که اجرای طرح اجباری شدن تراشه‌های الکترونیکی از سه ماه گذشته تاکنون یکی از مصادیق این اقدامات است.

رییس کل گمرک ایران اسلامی درباره این طرح گفت: در گام نخست تمام محموله‌هایی که وارد ایران اسلامی می‌شوند به این پلمب‌های هوشمند مجهز می‌شوند و در تمامی مبادی ورودی و خروجی نیز دستگاه‌های خوانش و پردازش آنها را نصب‌کرده‌ایم که بتوانیم از کنترل‌های فیزیکی مزاحم به سمت کنترل‌های غیر‌مزاجم و دقیق گام‌ برداریم. میر‌اشرفی افزود: گمرک با راه‌اندازی اپلیکیشن‌های گمرک موبایلی توانسته خدمات خود را در هرجا و در هر زمان به مردم ارایه کند و در زمینه الکترونیکی کردن تجهیزات نیز امروز شاهد هستیم که گمرک توانسته در میان دیگر سازمان‌ها پیشرو باشد.

وی همچنین گفت: در گام دوم تا سه الی چهار ماه آینده تمام جاده‌ها و مبادی ورودی و خروجی کشور مجهز به آنتن‌ها و دستگاه‌های خوانش پلمب‌های هوشمند برای کنترل و نظارت بر محموله‌های صادراتی و وارداتی به کشور می‌شوند.

 

ارسال نظر