کاهش باورپذیری نرخ تورم و بیکاری به علت نوسان زیاد قیمت‌ها

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۵۵

رییس مرکز آمار درباره همخوان نبودن برخی آمار در کشور گفت: اصل بی‌طرفی از اصول بنیادین مرکز آمار است و عدم همخوانی به دلیل نوسان زیاد قیمت‌ها موجب کاهش باورپذیری نرخ تورم و بیکاری در جامعه شده است. حسین‌زاده در رابطه با میزان تطابق آمارها با استانداردهای بین‌المللی گفت: تمام شاخص‌های عمده کشور برای تولید باید از توصیه‌نامه‌های بین‌المللی بومی شده، استفاده کند بنابراین آمارهای مرکز آمار همه منطبق با استانداردهای بین‌المللی است.

وی ادامه داد: یکی از دفاتر ما ارتباط تنگاتنگی با سازمان‌های بین‌المللی و مراکز آمار سایر کشورها دارد و به محض اینکه استانداردی تهیه و ابلاغ می‌شود ترجمه و بومی‌سازی می‌شود. برای نمونه برای تولید رشد اقتصادی همه کشورها از استاندارد واحد سیستم حساب‌های ملی استفاده می‌کنند که آخرین ویرایش آن مربوط به سال ۲۰۰۸ میلادی است و ما نیز در کشور از آن تبعیت می‌کنیم. تکلیف تمام بخش‌ها در آن مشخص است و بدون استفاده از این توصیه نامه‌ها امکان محاسبات ملی که قابلیت مقایسه با محاسبات ملی سایر کشورها باشد ندارد.

رییس مرکز آمار ایران در رابطه با برخی انتقادات به مرکز آمار توضیح داد: یکی از انتقادها به مرکز آمار رعایت مصالح سیاست‌گذاران است و منتقدان این را برخلاف وظیفه قانونی این مرکز می‌دانند در صورتی که اصل اول در اصول بنیادین آمارهای رسمی، بی‌طرفی است. مرکز آمار نهاد سیاست‌گذار نیست و برای اثبات این ادعا می‌توانید سری زمانی آمارها را ملاحظه کنید. در دوره‌ای نرخ رشد اقتصادی منفی ۱۲ درصد و نرخ ۱۲ درصد هم داشتیم و این نوسان‌ها قابل توجه است. گاهی نرخ‌های اعلامی مرکز آمار برخلاف نرخ‌های سایر مراکز، منفی است و هیچ تاثیری از سیاست‌گذار نگرفتیم و نمی‌گیریم و این برخلاف تکلیف اصول بنیادین مراکز آمار است. حسین‌زاده تاکید کرد: شاخص‌ها به گونه‌ای تعیین شده است که امنیت دارند و امکان دستکاری وجود ندارد. برای مثال اگر در یک ماه تغییری در نرخ تورم و شاخص مربوطه داشته باشید این رقم تا سال پایه بعدی همراه شماست و نمی‌توانیم سری زمانی اعلام شده که در سایت ذخیره شده است را تغییر دهیم و ماه بعد اعلام کنیم نرخ اعلام شده درست نیست بنابراین این ادعا که مرکز آمار همسو با سیاست‌گذاران است، نگاه عامیانه به موضوع، تکنیک‌ها و امور فنی آمار رسمی کشور است. مرکز آمار ریزداده‌های آماری، یعنی آمار مربوط به هر واحد آماری را بعد از ناشناس‌سازی، در سایت مرکز آمار منتشر می‌کند و این اطلاعات قابل مشاهده است و متخصصین می‌توانند از آن استفاده کنند و بارها این افراد بر صحت آمار تاکید داشتند. رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه نرخ تورم و نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد گفت: یک سری گزارش‌ها و تحلیل‌های مرکز آمار درباره نبود همخوانی برخی آمار با ادراک عمومی جامعه منتشر شده است. در تمام مراکز آمار دنیا میانگین‌ها تولید می‌شود و ضروری است که درباره ادراک میانگین‌ها صحبت کنیم. برای نمونه وقتی میانگین نمرات شاگردان کلاس را مشاهده می‌کنیم این نمایانگر چیست؟ بیشتر مرتبط با معلم است یا دانش‌آموزان؟ وقتی میانگین ۱۵ باشد، فردی که نمره هشت کسب کرده است، می‌گوید که من رد شده‌ام و این میانگین برای من کاربرد ندارد بنابراین این معیار ارزیابی معلمان است و برای شاگردان مفهومی ندارد.

 

 

ارسال نظر