لابی‌ها در کاهش پله‌های مالیاتی تاثیرگذار بودند

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۲۷:۲۲
کد خبر: ۱۶۱۳۳۴
لابی‌ها در کاهش پله‌های مالیاتی تاثیرگذار بودند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا پزشکان و کسانی که درآمد زیادی دارند، مالیات قابل توجهی هم می‌پردازند، گفت: لابی‌هایی از بیرون مجلس و پزشکان داخل مجلس باعث شدند تا برخلاف نظر دولت، مدل پنج پله‌ای مالیات بر درآمد در تلفیق تصویب نشود.

محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره مصوبه این کمیسیون در کاهش پله‌های مالیاتی کارمندان گفت: بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 با تاکید بر مدل مالیات پلکانی (10 تا 35 درصد)، مدیران نجومی‌بگیر و پزشکان پر درآمد را مشمول پرداخت مالیات مبتنی بر درآمدهای‌شان می‌کرد.

وی ادامه داد: لابی­‌هایی از بیرون مجلس و پزشکان داخل مجلس باعث شدند تا برخلاف نظر دولت، مدل پنج پله‌ای مالیات بر درآمد در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب نشود. در همه جای دنیا پزشکان و کسانی که درآمد زیادی دارند، مالیات قابل توجهی هم می­‌پردازند. به اعتقاد بنده در ایران هم باید به همین شکل عمل شود. غیر از این مسیر به صلاح کشور و مردم نیست.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه کاهش پله‌های مالیاتی از پنج پله به دو پله برخلاف عدالت است، گفت: بر اساس مدل دوپله‌­ای کسانی که حقوق سه و نیم میلیونی می­‌گیرند و کسانی که 21 میلیون حقوق می­‌گیرد، مشمول پرداخت نرخ ثابت 10 درصد مالیات می‌شوند.

وی افزود: هر کسی از امکانات کشور استفاده می‌کند و درآمد آنچنانی به دست می‌­آورد باید مالیات بیشتری هم بپردازد. در غیر این صورت، خلاف عدالت اجتماعی خواهد بود. آنچه هم که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید نتیجه لابی‌­هایی است که از بیرون به مجلس وارد شد. رضایی کوچی در پایان تصریح کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق رای نهایی مجلس نیست و می‌توان آن را در صحن تغییر داد. امیدواریم مدل پنج پله‌ای مالیات مجددا در کمیسیون تلفیق یا صحن مورد بررسی و رای‌گیری قرار گیرد.

گفتنی است اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس در اقدامی عجیب، ضمن رد پیشنهاد دولت برای پنج پله‌ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99، مصوب کرد مالیات بر درآمد کارمندان به صورت دو پله‌ای اخذ شود. کارشناسان اعتقاد دارند این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که به معنای کاهش چشمگیر مالیات افرادی است که حقوق‌های نجومی می‌گیرند، هم برخلاف عدالت است و هم موجب کاهش 5 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این محل می‌شود.

 

ارسال نظر