اخبار کلان

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۹۲

یکسان‌سازی دستمزدها به جای تعیین مزد منطقه‌ای

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مزد منطقه‌ای در قانون کار دیده نشده است، بر ضرورت یکسان‌سازی دستمزدها و ایجاد عدالت مزدی در مناطق مختلف تاکید کرد. حمید نجف، درباره منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران، گفت: تعیین دستمزد جداگانه در نقاط کشور را به صلاح نمی‌دانم و معتقدم در شرایط فعلی اقتصاد ما چنین شیوه‌ای برای تعیین دستمزد جواب نمی‌دهد. وی با بیان اینکه مزد منطقه‌ای در کشورهایی به اجرا در می‌آید که از ثبات اقتصادی برخوردارند و فاصله طبقاتی در آنها دیده نمی‌شود، افزود: اگر در مناطق روستایی دستمزد را کمتر و در کلان‌شهرها دستمزد را بیشتر افزایش بدهیم می‌تواند تبعات متعددی از جمله مهاجرت روستاییان به شهرها را در پی داشته باشد.

نجف با تاکید بر یکسان‌سازی دستمزدها گفت: به جای تعیین مزد منطقه‌ای بهتر است به سمت یکسان‌سازی دستمزد و برقراری عدالت مزدی برویم. این کارشناس اقتصادی درنظر گرفتن دستمزد بیشتر برای افراد شاغل در مناطق دورافتاده و روستایی را موجب حفظ تولید و اشتغال در این مناطق دانست و گفت: با این کار روستاها خالی از سکنه نمی‌شود و انباشت نیروهای کار در کلان‌شهرها به وجود نمی‌آید. وی با اشاره به لزوم ایجاد جذابیت کار در مشاغل سخت و مناطق دورافتاده و محروم، گفت: برای حفظ اشتغال در روستاها لازم است جذابیت‌هایی برای نیروهای کار ایجاد کنیم تا علاقه‌مند به حضور در مناطق محروم و روستایی شوند و یکی از مزیت‌های پیش‌بینی شده، تعیین دستمزد بالا است.

واریز معوقات  برای مشمولان  دریافت کمک معیشتی

طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، خانوارهایی که دارای شرایط دریافت کمک حمایتی معیشتی تشخیص داده شوند، مبالغ ماه‌های قبل را هم دریافت می‌کنند. دراطلاعیه شماره 13 ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی آمده است: همانطور که در اطلاع‌رسانی‌های قبلی به استحضار مردم شریف رسانده شد، درخواست 419هزار خانوار برای دریافت کمک حمایت معیشتی واجد شرایط تشخیص داده شد و در 10 دی‌ماه، معادل دو ماه به حسابشان واریز شد. تصمیم‌گیری در مورد سایر متقاضیان نیازمند بررسی بیشتر است. از این رو طی روزهای آینده و از طریق پیامک یا سایر روش‌ها در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد. تاکید می‌شود خانوارهایی که واجد شریط تشخیص داده شوند، کمک حمایت معیشتی معوق آنها پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر