مراجعه 267 هزار نفر به کاریابی‌ها در 8 ماه نخست سال

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۹۰

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با اشاره به اینکه در ۸ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۲۶۷ هزار نفر به کاریابی مراجعه کرده‌اند گفت: حدود ۴۰ درصد از به کارگماردگان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده‌اند.

محمداکبرنیا، مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت به کار گماردگان گفت: در 8ماه ابتدایی سال جاری یعنی تا پایان آبان ماه، حدود 267 هزار نفر به کاریابی‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد حدود 46 هزار نفر تاکنون به کار گمارده شده‌اند که این نسبت به سال گذشته هم از لحاظ تعداد مراجعه‌کنندگان و هم از لحاظ تعداد به‌کارگماردگان رشد داشته است.

وی ادامه داد: حدود 40 درصد از به کارگماردگان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده‌اند. با توجه به اینکه در چند سال اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان افزایش پیدا کرده است، در کل بازار کار، کاریابی‌ها حدود 25 درصد بازار را پوشش می‌دهند، یعنی یافتن شغل از طریق آگهی روزنامه، فامیلی، دوستان و آشنایان هم وجود دارد.

اکبرنیا در ادامه درباره تاسیس دفاتر هدایت حمایت نیروی کار ایرانی در 7 کشور خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی در عرصه دیپلماسی، تمرکز ما در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور استفاده از ظرفیت کاریابی‌های توانمند بخش خصوصی است که بتوانند این ارتباط را با بخش خصوصی کشورهای هدف برقرار کنند.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار گفت: برای برخی از کاریابی‌ها، مجوز تاسیس دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در برخی کشورها صادر شده است، به این نحو که برای کاریابی‌های بین‌المللی دارای توانمندی، با هماهنگی وزارت امور خارجه مجوز دفتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشور هدف صادر می‌کنیم. اکبرنیا با بیان اینکه در حال حاضر در هفت کشور دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی تاسیس شده است، گفت: این دفاتر در کشورهای آلمان، استرالیا، کانادا، دانمارک، ترکیه، کردستان عراق و عمان توسط کاریابی‌های بخش خصوصی تاسیس شده است.

وی با اشاره به شرط اعزام سرمایه‌گذار ایرانی از طریق کاریابی‌ها و وظایف دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار در کشورهای ذکر شده گفت: این کاریابی‌ها دو وظیفه اصلی دارند؛ نخست زمینه اعزام نیروی کار به این کشورها را تسهیل می‌کنند و دیگر اینکه می‌توانند در زمینه رفع مشکلات حقوقی یا ارایه خدمات به ایرانیان شاغل در این کشورها فعالیت کنند. مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار، همچنین با بیان اینکه فعالیت کاریابی‌های بین‌المللی در حوزه «مهاجرت» ممنوع است و جزو وظایف کاریابی‌ها نیست، گفت: فعالیت کاریابی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری به صورت مشروط مجاز است. در شرایطی کاریابی می‌تواند در حوزه اعزام سرمایه‌گذار ایرانی به خارج از کشور فعالیت کند که این سرمایه‌گذار از نیروی کار ایرانی نیز در پروژه خود استفاده کند اما استفاده از ظرفیت کاریابی‌ها برای اعزام به خارج صرفا در حوزه سرمایه‌گذاری غیرمجاز است.

 

ارسال نظر