تورم ناشی از بنزین کنترل شود تا ضعفا آسیب نبینند

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۳۶

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر ما بتوانیم تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را بین 7 تا 10 درصد کنترل کنیم، در عددی که باز توزیع می‌کنیم به نفع اقشار پایین دست است ولی اگر این موضوع منجر به تورم بیشتری شود، اقشار پایین دست ضرر خواهند کرد. محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره مجوزهای قانونی افزایش قیمت بنزین و روش‌های آن گفت: ببینید ما وقتی که در ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه این اجازه را به دولت دادیم که در بودجه‌های سنواتی نسبت به اصلاح حامل‌های انرژی اقدام بکند و در بودجه سنواتی درج بکند، هر سال این موضوع مورد رصد قرار گرفت. وی افزود: به‌طور مثال در لایحه بودجه 97 خود دولت عدد 17 هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کرد که برای حوزه اشتغال به کار ببرد. در آنجا شیوه باز توزیع توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌ها روش‌های مختلفی مطرح شد. یکی از روش‌هایی که مطرح شد این است که مثلاً ما به هر نفر 30 لیتر بنزین در نظر بگیریم. اگر تا پایان ماه مصرف کرد که هیچ و اگر مصرف نکرد این به میزان آن رقم ریالی‌اش در کارت خودش شارژ بشود و بتواند برای مخارج زندگی خود از آن استفاده کند.

این یک طرح بود که خیلی روی آن کار شد. آقای حسین‌زاده بحرینی به نوعی پایه‌گذار آن بود و کارهایی را در این زمینه انجام داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: نگاهی را مرکز پژوهش‌ها داشت که به صورت بسته‌های حمایتی به نوعی باز بشود که یک مقدار آثار تورمی آن را ما کمتر بگیریم. خود تأمین نقدینگی آن برای ما کار بسیار سخت‌تری است نسبت به سایر شرایط دیگر. چون اگر این عدد می‌آمد و بعد خرید کالا صورت می‌گرفت خود به خود تولید و اشتغال در آن حوزه‌ها فعال‌تر می‌شد. اینها نگاه‌هایی بود که در دوره‌های قبل مطرح بود. حسینی اضافه کرد: الان هم من اعتقاد دارم که اگر ببینیم واقعاً روش باز توزیع به صورت نقدی مشکلات خاصی را در حجم نقدینگی و همچنین میزان افزایش نرخ تورم جامعه می‌گذارد باید این روش‌ها را در قانون بودجه سال 99 با یک نگاه کارشناسی و با یک تعامل بین سه قوه این را می‌توانیم تغییر بدهیم. چون نگاه بر این است که ما بتوانیم افزایش سطح معیشت و رفاه مردم را بیشتر بکنیم. اینکه حالا چه شکلی عمل بکنیم؟ اینها شکل‌هایی است که می‌شود از شیوه‌های مختلف، تجربیاتی که در این چند سال داریم استفاده بکنیم و یک راهکار دقیق‌‌تری که به اقتصاد کشور ما بتواند کمک بکند و سطح معیشت هم به بالاتر ببرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر توزیع یارانه بنزین در زندگی اقشار ضعیف جامعه گفت: ببینید بالاخره از بابت اینکه یک درآمدی حاصل شده است با توجه به مکانیزم میزان مصرف بنزین که دهک‌های بالای جامعه از این موضوع بیشتر به اصطلاح بهره‌مند بودند الان با این افزایش قیمت یقینا باز توزیع که انجام می‌شود به سطح رفاه و افزایش معیشت اقشار پایین کمک می‌کند. البته این موضوع به شرطی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم از افزایش قیمت‌ها را تا حدودی کنترل و از این قضیه جلوگیری بکنیم.

لذا عدد باز توزیع شاید عدد بزرگی نباشد ولی برای همان اقشار می‌تواند بالاخره کمکی باشد برای افزایش قدرت خرید آنها زیرا شاید تا به امروز این را هم ما به آنها نمی‌‌دادیم.

حسینی افزود: بالاخره این یارانه را دیگران مصرف می‌کردند و افرادی که فاقد خودرو و امثالهم بودند، اینها خیلی بهره‌مند نمی‌شدند. اگر ما بتوانیم تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را بین 7 تا 10 درصد کنترل کنیم، در عددی که باز توزیع می‌کنیم به نفع اقشار پایین دست است ولی اگر این موضوع منجر به تورم بیشتری شود، اقشار پایین دست نسبت به باز توزیع ضرر خواهند کرد.

 

ارسال نظر