چه‌کسانی یارانه گرفتند؟

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۳۱
چه‌کسانی یارانه  گرفتند؟

 گروه اقتصاد کلان|

بعد از اعلام دولت مبنی بر واریز سه مرحله‌ای مشمولان یارانه بنزین، اخیرا محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که 17 میلیون و 700 هزار خانوار یارانه ناشی از افزایش قیمت بنزین را دریافت کرده‌اند؛ آماری که برخی در آن تشکیک ایجاد می‌کنند. چرا که برخی گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که افراد بسیاری که خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند موفق به اخذ آن نشده‌اند. از ابتدا نیز قرار بود 60 میلیون معادل 70 درصد افراد جامعه یارانه بگیرند.

اکنون ولی بررسی میدانی «تعادل» نشان می‌دهد که برخی از معترضان نسبت به حذف از دریافت یارانه بنزین، از میان دهک‌های پایین درآمدی هستند.

به گزارش «تعادل»، طی روزهای گذشته بسیاری از معترضین به عدم واریز یارانه بنزین با حضور و تجمع در مقابل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، پیگیر دلایل عدم دریافت کمک معیشتی خود شدند. این در حالی است که مراجعه حضوری به هر یک از سازمان‌های مربوطه برای پیگیری وضعیت یارانه نقدی یا بنزین از سوی مسوولان توصیه نشده است. در عین حال برای پیگیری وضعیت دریافت کمک معیشتی توسط افراد، وزارت کار طی اطلاعیه‌ای عنوان کرده که افراد با شماره‌گیری کد *6369# می‌توانند از وضعیت یارانه معیشتی خود مطلع شوند. با این حال برخی معترضین می‌گویند ارسال این کد و اقدام از این طریق هم آنها را به نتیجه نرسانده است. به این معنی که پاسخی از این اقدام نگرفته‌اند. موضوعی که به اختلالات مخابراتی مربوط دانسته می‌شود و به عبارتی وزارت کار مقصر آن را اپراتورهای تلفن همراه می‌داند. این وضعیت هر دلیلی که داشته باشد برخی از معترضان را به مراجعه حضوری به برخی سازمان‌ها مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها کشانده است.

روز گذشته خبرنگار تعادل با حضور در مقابل سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مصاحبه با برخی از مراجعه‌کنندگانی پرداخته که نگران و معترض از قطع یارانه بنزین خانوار خود بودند. البته ناگفته نماند که مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ادامه گزارش‌نویسی خبرنگار تعادل ممانعت کردند و تهیه گزارش میدانی را موکول به وقتی دیگر در صورت دریافت مجوز کردند.

در ادامه بخشی از دریافت‌های «تعادل» از حضور معترضان مقابل سازمان هدفمندی یارانه‌ها را می‌خوانید:

پسری جوان که نسبت به عدم دریافت یارانه بنزین خود معترض بود، گفت: «من با مادرم زندگی می‌کنم و دریافت یارانه بنزین برایم اهمیت زیادی دارد چرا که مانند بسیاری از افراد دیگر مشکلات فراوانی داریم. سوال من این است که دولت یارانه معیشتی را دقیقا به حساب چه کسانی واریز کرده است چون به هرکس که می‌گوییم یارانه بنزین گرفتی می‌گوید نه!»

همچنین زنی سالخورده و خانه‌دار میان معترضین نشسته بود و در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: « حدود 70 سال سن دارم و با دخترم که شاغل است زندگی می‌کنم، آمده‌ام تا ببینم برای چه مشمول دریافت یارانه معیشتی نمی‌شوم. البته به من گفته شده که چون دخترت شاغل است و درآمدی دارد که می‌تواند تو را سرپرستی کند، مشمول دریافت یارانه بنزین نمی‌شوید. در حالی که دارایی‌های دخترم به من مرتبط نمی‌شود و من نفعی از آن نمی‌برم ضمن اینکه به هر حال ممکن است به هر دلیلی دخترم تصمیم بگیرد جدا از من زندگی کند یعنی ازدواج کرده یا از کشور خارج شود. » مردی دیگر که ناشر بازنشسته هم بود، گفت: « من 80 سال سن دارم و با همسرم زندگی می‌کنم، دولت پس از گرانی بنزین اعلام کرد قرار است کمک معیشتی به 60 میلیون نفر واریز کند، تاکنون که دولت یک ریال هم به حساب ما واریز نکرده است. حتی با تلفن همراهم کدی را که اعلام کرده‌اند شماره‌گیری کردم اما هیچ خبری به ما نداده‌اند که مجبور نشویم با این سن و سال و در این سرمای هوا حضورا به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنیم و جویای یارانه‌های معیشتی خود شویم.»

یک معترض دیگر به «تعادل» می‌گوید: دولت هربار که اعلام می‌کرد امشب قرار است یارانه معیشتی گروه دیگر پرداخت شود منتظر می‌ماندیم که کمک معیشتی خانواده ما واریز شود اما در نهایت مشمول هیچ‌یک از مراحل واریز نبودیم، از اطرافیان هم که جویا می‌شدیم تنها یارانه معیشتی یکی از بستگان واریز شده بود که به تنهایی زندگی می‌کرده و سالخورده است. به این ترتیب که دولت 55 هزار تومان به حساب او واریز کرده اما خانواده ما که یک خانواده 4 نفره است و مستاجر هم هستیم تاکنون یارانه‌ای دریافت نکرده‌ایم، هر چه‌‌قدر هم از طریق کدی که اعلام شده پیگیر می‌شویم کسی پاسخی نمی‌دهد.»

صحت این گفته‌ها را می‌توان با محک کانون بازنشستگان سنجید. اخیرا رییس کانون بازنشستگان کشوری درگفت‌وگو با اعتماد آنلاین اعلام کرده است که از هر 30 بازنشسته 1 نفر یارانه بنزین دریافت کرده است.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز نسبت به نحوه شناسایی یارانه بگیران بنزین از سوی دولت معترض است و می‌گوید بسیاری از کارگران یارانه بنزین دریافت نکردند و شکایت خود را به ما اعلام می‌کنند، وی می‌گوید اینکه تنها به آمار بسنده کنیم و بگوییم در سه مرحله ۶۰ میلیون نفر از کمک معیشتی برخوردار شدند درست نیست چون موجب بی‌اعتمادی می‌شود بنابراین دولت ملاک واریز کمک معیشتی کارگران را شفاف کند تا بدانیم منابع حاصل از افزایش نرخ بنزین به جای واریز به حساب اقشار میانی و ضعیف جامعه به حساب چه کسانی رفته است؟

بنابراین مشاهدات میدانی «تعادل» و گفته عده‌ای از مقامات مسوول این شبهات را به وجود می‌آورد که دولت دقیقا با چه شیوه‌ای و به حساب چه کسانی یارانه معیشتی واریز کرده است؟

دولت همچنان بر دقت خود در زمینه واریز یارانه‌ها تاکید می‌کند و اخیرا نیز یکی از مسوولان دولتی اعلام کرده است که احتمالا معترضان به عدم دریافت یارانه‌ها همان ۲۴ میلیون نفری هستند که از ابتدا قرار نبود این مبلغ را دریافت کنند.

برخی شواهد حاکی از آن است که احتمالا دولت برخی بی‌دقتی‌ها هم در پرداخت‌ها داشته است چرا که برخی معترضان مقابل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در انتقاداتشان این را هم مطرح می‌کردند که از افرادی خبر دارند که متمولند ولی یارانه دریافت کرده‌اند. در عین حال گزارشاتی از برخی افرادی وجود دارد که رقم دریافت یارانه‌شان متناسب با بعد خانوارشان نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا سازمان هدفمندی یارانه‌ها پاسخ درخوری به این اعتراضات نشان می‌دهد و قادر به اقناع معترضان است یا خیر؟

 

ارسال نظر