حجم 50 میلیارد دلاری تجارت خارجی

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۴۶

رییس کل گمرک ایران گفت: حجم تجارت خارجی کشور در این مدت به ۵۰ میلیارد دلار رسید و اگر هماهنگی بین سازمان‌ها وجود نداشت، در شرایط تحریم به این رکوردها نمی‌رسیدیم.

مهدی میراشرفی با اشاره به تغییرات بنیادین در گمرک و دگرگونی فعالیت‌های دستی و سنتی به سیستمی شدن رویه‌ها و فرآیندها افزود: استفاده از سامانه‌های پیشرفته الکترونیکی به ترخیص سریع و به‌موقع کالاهای وارداتی به‌خصوص حجم بسیار بالایی از کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی در شرایط تحریم کمک کرده است.

معاون وزیر اقتصاد اظهارکرد: از حدود 20 میلیون تن کالای وارداتی در سال جاری 14 میلیون تن آن کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران با تلاش شبانه‌روزی کارکنان گمرک در مبادی مهم مرزی ترخیص شده است تا کالاهای ضروری مردم بدون تأخیر و معطلی در اختیار آنان قرار گیرد.

میراشرفی با اشاره به رشد 22 درصدی ترخیص کالاهای اساسی از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهارکرد: توفیقات به دست آمده در این زمینه مرهون همکاری و هماهنگی همه نهادها و سازمان‌های ذی‌‌مدخل با گمرک است.

وی افزود: اقداماتی نظیر حمل یکسره کالا، قبول ضمانتنامه بانکی، ترخیص نسیه و... تأثیر قابل توجهی در دسترس واحدهای تولیدی به کالاهای واسطه‌ای و تأمین نیازهای صنایع کشور داشته است.

رییس کل گمرک ایران گفت: با توجه به اینکه بیش از 25 سازمان به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی متصل هستند تلاش شده است تا پایداری سامانه‌ها به بالاترین حد خود برسد. البته در برخی موارد به دلایلی ازجمله ضعف زیرساخت‌های برخی از سامانه‌های غیرگمرکی، مشکلاتی در مجموعه سیستم به وجود می‌آید که چون خروج کالا از گمرک است امکان دارد این اشکال از چشم گمرک دیده شود.

وی همچنین با اشاره به رشد هفت میلیون تنی وزن و ارزش تجارت خارجی کشور در هفت ماهه نخست سال ۹۸ بیان کرد: حجم تجارت خارجی کشور در این مدت به ۵۰ میلیارد دلار رسید و اگر هماهنگی بین سازمان‌ها وجود نداشت، در شرایط تحریم به این رکوردها نمی‌رسیدیم.

وی با اشاره به ارتقای ۴۳ رتبه‌ای ایران در بحث لجستیک گمرکی اضافه کرد: در زمینه کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان ارایه اسناد اظهارنامه و همچنین ترخیص کالا نیز شرایط ایران بهبود یافته است.

رییس کل گمرک با تشریح جزییات مراحل ترخیص کالا با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی خواهان همکاری و هماهنگی بیشتر سازمان‌های مرتبط با تجارت با گمرک به منظور ارایه خدمات مطلوب‌تر به مردم، تجار و تولیدکنندگان شد.

 

ارسال نظر