اجازه مصرف و فروش ذرت‌های آلوده را نداریم

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۲۲

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه ذرت‌های آلوده، دامی بوده و وارد کشور نشده است، گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه «مصرف ثانویه، فروش داخل و فروش به کشور هم‌جوار» را نداریم.

جمشید قسوریان جهرمی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه این محموله‌ها، ذرت‌های دامی هستند و مصرف انسانی ندارند، گفت: این ذرت‌ها به‌دلیل آلودگی، مجوزهای بهداشتی لازم را نتوانستند اخذ کنند و از گمرک ترخیص نشدند؛ به همین دلیل مشمول اموال متروکه شده و در همان محلی که قرار داشتند، یعنی گمرک بنادر، تحت کلید ما قرار گرفتند.

وی افزود: محموله‌ای که تحت کلید ما قرار گرفته ۱۲۵ هزار تن است و تحت هیچ شرایطی نیز اجازه «مصرف ثانویه، فروش داخل و فروش به کشور هم‌جوار» را نداریم.

وی تصریح کرد: این محموله‌ها باید به خارج از کشور اعاده شود؛ یا به مبدا خود یا به کشوری که درخواست داشته باشند که مصرف دیگری برای این محموله‌ها انجام دهند.

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره اینکه از نظر حقوق تجارت بین‌الملل و با توجه به آلودگی بهداشتی این محموله‌ها، اعاده آن به خارج از کشور مساله ساز نخواهد بود؟ توضیح داد: با توجه به اینکه این محموله در مناطق آزاد و ویژه کشور قرار دارد، اعاده آن به مبدا یا کشورهای دیگر (در صورت ارایه درخواست)، مشکلی از نظر حقوقی برای کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور دستور امحا و اعاده محموله را داده است، درباره زمان اعاده این محموله‌ها به خارج از کشور نیز گفت: گمرک در حال انجام مکاتبه برای اعاده به خارج از کشور است.

قسوریان جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا به جای اعاده، اقدام به امحای این محموله نمی‌کنید، توضیح داد: با توجه به حجم محموله، امحا زمان‌بر است و هزینه‌های سنگینی را باید متقبل شویم به همین دلیل مقرر شد که محموله‌های مذکور اعاده شود.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲۵ هزار تن ذرت دامی در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته است که اگر بخواهد برای امحا، جابه‌جا شود به ۶۵۰۰ تریلی نیاز دارد.

قسوریان جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا ذرت‌های آلوده در داخل کشور قابلیت تبدیل شدن به الکل را دارد گفت: این محموله ۱۲۵ هزار تنی، اولین محموله ذرتی است که به دلیل آلودگی اجازه ترخیص پیدا نکرده است و سابقه دیگری در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی وجود ندارد که ذرت آلوده در اختیار داشته باشیم. شرکت مذکور که در یکی از استان‌ها فعال است قبلا از ما برنج‌هایی که امکان مصرف نداشت و آلوده بود را می‌گرفت و تبدیل به الکل می‌کرد. اما در خصوص ذرت‌های آلوده مجوز بهداشتی لازم برای تبدیل به الکل را نداریم چراکه پسماند این ذرت هم آلوده است و اصلا نباید استفاده شود.

وی در پایان درباره اینکه گفته می‌شود این شرکت برای تبدیل کردن ذرت‌های آلوده به الکل تاییدیه بهداشتی گرفته است، گفت: مکاتباتی که از وزارت بهداشت و سازمان استاندارد با سازمان اموال تملیکی انجام شد، گویای این مطلب نبود و این ادعا را تایید نکرد و در واقع این کالا تحت هیچ شرایطی مجوز مصرف اولیه، ثانویه و فروش داخل را ندارد، حتی درخواست شده بود که ۱۰۰ تن نمونه از این محموله ذرت‌های آلوده برای آزمایش و تست ارایه شود که وزارت بهداشت با آن هم موافقت نکرد.

 

ارسال نظر